Johs
7, 37-39. Om nokon tørstar
.
I desse orda av Jesus finn me nokre store ord som framleis er gyldige.
.
1. Her er ei stor innbyding.
Kven som helst kan koma, han set ingen grense for oss. Om nokon tørstar – det er føresetnaden. Og dei som tørstar etter rettferd, er sæle, sa han ein gong. Mat. 5, 6. Kva er så din tørst og lengsel i livet?
.
a) Nokre tørstar etter mykje nøye og lått og løye. Det er liksom eit mål og dei lever for det overflatiske i livet.
b) Andre strevar og lengtar etter rikdom. Det gjeld å få mest mogleg av mest alt. Bibelen kallar det ”havesjuke”. Men kva gagnar det eit menneske om han vinn alt i denne verda – om han skader sjela si? Mark. 8, 36.
c) Somme ser også makt som eit mål og ein trong. Dei søkjer makt i arbeidet sitt, politikken og til og med i kyrkja og tenesta for Gud.
.
d) Guds evige svar er: Kom til Jesus! Det er ikkje spørsmål om å melda seg inn i ein organisasjon eller ei ny kyrkje. Og det er ikkje tale om arbeid i Guds rike eller å gjera ein ”innsats” for Gud, som somme seier. Svaret er: Kom til Jesus som ein syndar med heile ditt liv, og be om nåde. Ta imot Jesus Johs 1,12.
.
2. Då får du ein stor lovnad: Du får drikka.
Her tyder det: å bli tilfredsstilt. Du får alt det du innerst inne søkjer etter. Og kva er det?
Det viktigaste for oss menneske er å ha det rett med Gud! Du må ha billett til himmelen, elles blir alt anna i livet nyttelaust og fåfengt.
.
Og det skjer ved å gjera opp di sak med Gud. Det tyder å leggja synda og livet fram for altsjåande Gud og seia: Her er livet mitt, eg har synda mot deg i alt – er det frelse for meg?
.
Og frå himmelen lyder då songen: På krossen på Golgata betalte Guds Son for all di synd med blodet sitt. Han vart ei soning for dine synder så vel som for alle andre sine. Nå kan han reisa deg frå alt og tilgje og gjera deg til eit Guds barn.
.
Dette er Anden sitt arbeid med oss. Johs 16, 8-9. Først vil han visa oss synda i tankar, gjerning og ord. Og dinest viser han oss blodet som er nok for oss. Guds ord fortel at då får du forlating for syndene – og då er du frelst. Luther skriv i katekisma: Der det er forlating for synd, der er liv og sæle. Slik opplever me som trur dette.
.
3. Då får du ei stor gåve.
Du får nok frelse til deg sjølv, og du får meir enn nok av alt. Det blir noko til overs for andre. Det tyder ikkje at du kan ta noko av di frelse og gi til andre. Men det tyder at då får vitna om frelsa for andre og seia: Der er nok for deg og.
.
Jesus metta mange tusen menneske av nokre få brødstykke og eit par fiskar, Mark. 8. Då alle var mette, sa Jesus dei skulle samla saman alle smulane. Då viste det seg at det var meir att enn det dei hadde starta med.
.
Frå ditt liv skal det renna straumar av levande vatn, sa han. Det kjem frå vårt indre. Det er der frelsa er, ikkje i ytre gjerningar og eit fint liv – sjølv om det og er nyttig og godt.
.
Lever du stadig i Guds ord og tar til deg av det, vil det flyta noko ut til andre. Du får eit vitnemål og høve til å hjelpa andre i naud. Det levande vatnet er frelsa i Kristus. Jesus sa dette om den Anden han skulle gje dei. Og Anden er nett komen for å leia oss til Jesus og visa oss frelsa i han. Det er Anden som verkar på deg når du kjenner deg syndig og urein i ditt indre. Og det er Han som minner deg om blodet og Jesus og krossen på Golgata.
.
Slik er fornyinga óg – den same vegen som til frelse. Det handlar heile tida om den store gåva me har i Jesus. Lat oss takka for den.
.
I desse orda av Jesus finn me nokre store ord som framleis er gyldige.
.
1. Her er ei stor innbyding.
Kven som helst kan koma, han set ingen grense for oss. Om nokon tørstar – det er føresetnaden. Og dei som tørstar etter rettferd, er sæle, sa han ein gong. Mat. 5, 6. Kva er så din tørst og lengsel i livet?
.
a) Nokre tørstar etter mykje nøye og lått og løye. Det er liksom eit mål og dei lever for det overflatiske i livet.
b) Andre strevar og lengtar etter rikdom. Det gjeld å få mest mogleg av mest alt. Bibelen kallar det ”havesjuke”. Men kva gagnar det eit menneske om han vinn alt i denne verda – om han skader sjela si? Mark. 8, 36.
c) Somme ser også makt som eit mål og ein trong. Dei søkjer makt i arbeidet sitt, politikken og til og med i kyrkja og tenesta for Gud.
.
d) Guds evige svar er: Kom til Jesus! Det er ikkje spørsmål om å melda seg inn i ein organisasjon eller ei ny kyrkje. Og det er ikkje tale om arbeid i Guds rike eller å gjera ein ”innsats” for Gud, som somme seier. Svaret er: Kom til Jesus som ein syndar med heile ditt liv, og be om nåde. Ta imot Jesus Johs 1,12.
.
2. Då får du ein stor lovnad: Du får drikka.
Her tyder det: å bli tilfredsstilt. Du får alt det du innerst inne søkjer etter. Og kva er det?
Det viktigaste for oss menneske er å ha det rett med Gud! Du må ha billett til himmelen, elles blir alt anna i livet nyttelaust og fåfengt.
.
Og det skjer ved å gjera opp di sak med Gud. Det tyder å leggja synda og livet fram for altsjåande Gud og seia: Her er livet mitt, eg har synda mot deg i alt – er det frelse for meg?
.
Og frå himmelen lyder då songen: På krossen på Golgata betalte Guds Son for all di synd med blodet sitt. Han vart ei soning for dine synder så vel som for alle andre sine. Nå kan han reisa deg frå alt og tilgje og gjera deg til eit Guds barn.
.
Dette er Anden sitt arbeid med oss. Johs 16, 8-9. Først vil han visa oss synda i tankar, gjerning og ord. Og dinest viser han oss blodet som er nok for oss. Guds ord fortel at då får du forlating for syndene – og då er du frelst. Luther skriv i katekisma: Der det er forlating for synd, der er liv og sæle. Slik opplever me som trur dette.
.
3. Då får du ei stor gåve.
Du får nok frelse til deg sjølv, og du får meir enn nok av alt. Det blir noko til overs for andre. Det tyder ikkje at du kan ta noko av di frelse og gi til andre. Men det tyder at då får vitna om frelsa for andre og seia: Der er nok for deg og.
.
Jesus metta mange tusen menneske av nokre få brødstykke og eit par fiskar, Mark. 8. Då alle var mette, sa Jesus dei skulle samla saman alle smulane. Då viste det seg at det var meir att enn det dei hadde starta med.
.
Frå ditt liv skal det renna straumar av levande vatn, sa han. Det kjem frå vårt indre. Det er der frelsa er, ikkje i ytre gjerningar og eit fint liv – sjølv om det og er nyttig og godt.
.
Lever du stadig i Guds ord og tar til deg av det, vil det flyta noko ut til andre. Du får eit vitnemål og høve til å hjelpa andre i naud. Det levande vatnet er frelsa i Kristus. Jesus sa dette om den Anden han skulle gje dei. Og Anden er nett komen for å leia oss til Jesus og visa oss frelsa i han. Det er Anden som verkar på deg når du kjenner deg syndig og urein i ditt indre. Og det er Han som minner deg om blodet og Jesus og krossen på Golgata.
.
Slik er fornyinga óg – den same vegen som til frelse. Det handlar heile tida om den store gåva me har i Jesus. Lat oss takka for den.
.
Joh. 8, 1-11. Grepet i synd.
.
Dette er beretningen
om en kvinne som ble grepet på fersk gjerning i synd. Det står ingen ting om
mannen som var med, men det betyr ikke at de mente kvinnen hadde all skyld. Her
gjelder det henne. Og det står flere ting om henne som vi skal se på.
.
1. Hun ble grepet i
synd.
Hun brøt Mose lov og
drev hor – i vår bibel står det nå ekteskapsbrudd. Det sjette bud forbyr det.
NT har også ord om denne synden: 1. Kor. 6, 18-19; 1. Tes. 4, 3 og 8. Paulus
sier til efeserne at slike mennesker ikke kommer til himmelen. Ef. 5, 5. Det er
forskjell på å begå en synd, bekjenne den og få tilgivelse – og det å leve i
synden. Dette gjelder alle slags synder, men her er det tale om denne ene synd.
.
Etter 5. Mos. 22, 24
skulle slike mennesker dø ved steining. Det gjaldt både for mannen og for
kvinnen. Og jødene levde etter Mose lov. Mennene som kom med henne, var dermed
i sin rett. All synd får konsekvenser. Gud vil dømme synden på den siste dag.
.
Det er ikke alltid
folk tar det like nøye med andre synder, som f. eks. baktalelse og sladder. Det
er å tale ufordelaktig om andre mennesker og finne feil hos andre. Det er lett
å falle i den grøfta, og mange liker å høre slike historier om andre. Peter var
klar over det og skriver: Legg derfor av … all baktalelse. 1. Pet. 2, 1.
.
En annen ganske vanlig
synd er avgudsdyrkelse. Alt som kommer foran Jesus i ditt liv er avguder. Det
du elsker mer og er mer opptatt av enn Gud, er altså synd. Det er derfor Jesus
sier i Mat. 10, 37: Den som elsker far og mor mer enn meg, er meg ikke verd. Og
Johannes forstår alvoret i det og skriver: Ta dere i vare for avgudene, 1. Joh.
5, 21.
.
Er vi også blitt grepet
i noen synd?
.
2. Redningen for
kvinnen.
Hun var nær ved å dø,
det var kanskje minutter igjen for det hadde skjedd. Da møtte hun Jesus.
Redningen for henne var at Jesus var slik han var. Hun møtte ikke en streng
dommer eller en hevngjerrig mann.
.
Jesus var full av
miskunnhet og kjærlighet. Og han forhastet seg ikke. Han hadde tid for henne.
Her gjorde han noe underlig. Han bøyde seg ned på jorden og skrev med fingeren
i sanden, v. 6. Vi vet ikke hvilke hebraiske bokstaver og ord han skrev. Det
sier ikke Johannes noe om.
.
Det er flere meninger
om hva Jesus skrev. Prof. S. Odland sier han gjorde det for å ”gi til kjenne at
det hele spørsmål som et juridisk aldeles ikke vedkommer ham som intet kall har
til å være dommer”. Jfr. Joh. 3, 17. En annen kommentar peker på at den eneste
gangen i GT det står at Gud skrev med fingeren, var da de ti bud ble skrevet på
steintavlene. 2. Mos. 31, 18. (The Defender’s Bible.)
.
Ved at Jesus ikke
svarte på anklagen, fikk han folket til å tenke. Hvis Jesus da skrev de ti bud
i sanden, ville han si at Gud dømte alle synder. Hadde ikke de også brutt noen
bud? Han sa til dem: Den som er uten synd…. I lys av hele Guds lov og vilje,
blir vi alle skyldige. Og da er det vanskelig å straffe noen for én synd.
.
Men jødene var ikke
overbevist om dette ennå. Jesus bøyer seg igjen og skriver. Det er da de går
bort, de eldste først. De hadde nok flest minner om feil og fall og mangler i
sitt eget liv. I den engelske King James-oversettelsen er et lite tillegg i v.
9: ”ble dømt av sin samvittighet. Noen manuskripter har det. De forstår med
andre ord at de selv var skyldige. Og det ser vi alle når Ånden forklarer Ordet
for oss.
.
Disse jødene fikk ikke
dømt kvinnen. Men det var heller ikke deres viktigste tanke her. De ville prøve
Jesus om han holdt seg til Mose lov, for da kunne de få ham dømt. Det var
hovedsaken. Det lyktes heller ikke. Jesus dømte isteden dem, selv om han ikke
sa det. Men kvinnen ble frikjent. Det kunne Jesus gjøre fordi han så hennes
hjerte. Det var nok tynget av synden og lengtet etter noe nytt.
.
3. Kvinnens nye liv.
Da Jesus hadde
frikjent henne, fikk hun et ord med på veien. ”Heller ikke jeg fordømmer deg,”
var stort å tenke på. Det ringte nok i hennes tanke og sinn i lang tid. Men
samtidig fikk hun en formaning, noe som alle som omvender seg til Gud får: ”Gå
bort, og synd ikke mer!”
.
Det samme fikk den
syke høre ved Betesda dam: ”Synd ikke mer, for at ikke noe verre skal hende
deg” (Joh. 5, 14). Og dette verre er i siste instans fortapelsen.
.
Jesus krever et nytt
moralsk liv. Det betyr et nei til synden i alle former. Men det betyr ikke at
vi aldri kan falle i synd. Kjødet er fremdeles skrøpelig, men Guds vilje er
klar.
.
I tillegg gir Jesus
kraft til å leve rett når vi er i hans nærhet. Mange fall, store eller små,
henger ofte sammen med at vi var på avstand fra Jesus og hans ord. Vi blir
aldri syndfrie her i verden, men vi kunne ha unngått noen fall og synder om vi
fulgte Jesu ord til denne kvinnen.
Skal vi også gjøre
det?
.
Joh. 8, 12. Verdens lys
«Jeg er» - det sier
Jesus flere ganger. Han er veien, sannheten, livet, livet og døren. Det
forteller oss hvem han er. Han presenterer seg selv. Det er som da Herren sa
til Moses: Jeg er. 2. Mos. 3. Her sier han: jeg er lys. Verdens lys. Det er et
godt uttrykk for Jesus. Og det passer hele året. For det viser hans gjerning på
jord og hva som er målet for livet hans. Han er lys – for denne verden, dvs.
For menneskene. Her ligger ingen begrensning. Alle er regnet med. Vi må si noe
om dette her:
1. Vi trenger lyset.
Bibelen sier at
menneskene lever i åndelig mørke. Det er derfor vi behøver lys. Det folk som
vandrer i mørket, skal se et stort lys, sier profeten. Jes. 9, 2. Og det står
nettopp i en Messiasprofeti.
Men lyset kan være en
ubehagelig sannhet, og mange liker ikke lys over sitt eget liv. For hos oss er
det ofte noe vi vil skjule for andre. Og vi tenker på Gud på samme måte: Man
våger ikke å gå inn i hans lys, for da avdekkes all vår synd og skam. Vi
glemmer imidlertid at vi alltid er i Guds lys ved at han ser oss slik som vi
er. Å skjule oss for Gud blir dermed et selvbedrag. Vi tror vi kan gjemme oss,
som når fuglen stikker hodet i sanden og tror han er gjemt.
2. Jesus kom for å
hjelpe.
Han er det eneste lys
som kan vise oss vei. Han ble åpenbart nettopp for å gjøre det. Vi ser at han
blir kalt lyset flere ganger. Han er det sanne lys, Joh. 1, 9. Og det er
nettopp i en juledagstekst i vår kirke. Og i Joh. 3, 19 ser vi at lyset er
kommet til verden. Det sa han til Nikodemus. Og det sier han til oss alle som vil
høre. Han er kommet ved at han ble et menneske og samtidig var Guds sønn.
Derfor er han det guddommelige lys som verden behøver. Han bekrefter det selv i
Joh. 12, 46: Jeg er kommet som et lys til verden.
Det må være noe ved
lyset som passer særdeles godt på Jesus når det brukes så ofte. Slike
sammenligninger i Bibelen er ikke tilfeldig. Gud har en mening med det han lot
skrive i Den hellige bok.
Og vi finner i alle
fall tre trinn i Jesu gjerning som et lys i verden:
a) Ut av mørket.
Først av alt kaller
han oss ut av den mørke verden. Og vi kommer ut fra synden og verden ved
omvendelse og tro på Jesus. Et møte med Jesus betyr at vi forlater den syndige
verden, sviket og egoismen og lever personlig med Jesus. Han er løsningen på
alle åndelige spørsmål i livet og gir oss svar på mye. Vi ser ikke alt nå, men
vi vet at det kommer en gang. I evigheten skal lyset skinne klarere enn noen
gang og vi får se det vi ante her i tiden.
Det er ved troen på
Jesus at vi løses fra mørket. Vi blir i sannhet fri, som v. 36 sier: Får da
Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri. Og denne åndelige frihet får
vi ved at han tilgir oss alle synder. Det er det største i livet: Få tro, fordi
Ordet sier det, at hele vår fortid med synd og skam og svikt på mange måter er
tatt bort. Han renser det fra oss som når læreren tørker tavla med svampen: Alt
som var skrevet der er forsvunnet.
Vi blir ikke fullkomne
i oss selv eller i vårt daglige liv. Men vi er fullkomne innfor Gud fordi han
kler oss i sin egen rettferdighet.
b) Lyser gjennom
livet.
Jesus er med oss hele
resten av livet. Han går ved vår side og leder vår gang, han blir ikke trett
han som jeg – slik det står i en sang. For livet er ikke alltid enkelt. Vi
møter motgang på mange måter, og vi klarer ikke å ordne opp i det selv. En
sanger synger slik: Jeg går i fare hvor jeg går...
Ja, det er også vår
erfaring i livet. Men da ser vi løsningen. Vi har et lys med oss. Jesus er
verdens lys hver dag. Og Ordet sier at vi ER lys, Mat. 5, 14. Og det er nettopp
i Guds ord at vi ser lyset og det viser oss veien vi skal gå. Det peker på farene
og den rette vei.
Dernest må vi også
bringe dette lyset ut i verden. Alle mennesker lever i mørke. Hedningene lever
der, og alle som bor i kristne land uten å leve med Gud. De ser det gjerne ikke
selv. Derfor må vi vise dem lyset, verdens lys som også er for dem. Det er
misjon. Det viktigste misjonen gjør, er å peke på Jesus. Derfor venter Herren
på «unge som vil gå, med livets elv som innsats i ildlinjen å stå».
c) Mot målet.
Guds folk har et mål
for sitt liv, og det gir oss mening med livet som få andre. For alle vet at
livet tar slutt. Evighetsperspektivet er alltid med i Bibelen. Kristen dommen
er ikke jordisk, materielt eller sosialt i første rekke. Det handler heller
ikke om politisk fred mellom folk, men om fred i hjertene. Der må alt begynne.
Og dernest peker det
framover mot Jesu gjenkomst. Han skal komme igjen til jord og samle alle de som
tror på ham. Det er disse som får plass i himlenes rike i evigheten. Og da
heter det lammet er deres lys, Åp. 21, 23. Det var han som lyste oss trygt
gjennom verden, og han blir den store sol i evigheten.
Er du rede til å møte
ham?
Joh. 8, 31-36.
Virkelig fri.
11. s. e. treenhet.
Denne teksten handler om åndelig frihet. Det er viktig å vite hva
vi er blitt fri fra og fri til. For oss er det også nødvendig å vite at vi
behøver å bli frigjort på grunn av synden. Og det var det ikke alle jøder som
visste på Jesu tid. Fremdeles er det folk som ikke skjønner det verken her i
landet eller andre steder. Dermed blir Jesu ord særlig viktige.
Teksten er bare en del av Jesu samtale med jøder denne gangen. Men
den er spekket av sannheter og viktige ord om vår åndelige tilstand og frelse.
La oss se på noen av dette.
1. Tilhørere.
Vi legger merke til at det var jøder som trodde på Jesus, han sa
dette, v. 31. Ingen taler sier det samme eller på samme måte til barn og til
eldre mennesker. De tenker på tilhørerne og hva de er i stand til å forstå.
Ellers kan det meste gå hus forbi.
Her talte Jesus til troende jøder. Men her kan vi spørre hva slags
tro dette var. Vi møter en slags tro i kap. 2, 23. Der står det at mange trodde
da de så tegnene han gjorde. Det var mer en ytre begeistring og tilslutning til
Jesus som kunne så mye. Vi ser også i v. 24-25 at Jesus ikke betrodde seg til
dem, for han kjente deres indre. I Joh. 6 møter vi også noen troende som hadde
sett flere tegn av Mesteren. Men det stakk ikke så dypt i alle. Da Jesus talte
om at han var den eneste frelser som måtte dø for dem, ble de forarget og tok
anstøt. I v. 66 ser vi at mange trakk seg tilbake fra ham og forlot ham.
De troende vi møter her hadde nok også en slik tro. Det ser vi av
Jesus videre tale. De måtte kjenne sannheten og bli virkelig fri. Prof. Sigurd
Odland sier at de hadde en «meget ufullkommen begynnelse». Og prof. Olav Moe
sier her at de hadde «mer verdslige enn åndelige forventninger» til ham. Og i
fortsettelsen ser vi at noen ville steine ham på grunn av hans ord, v. 59.
Mange vil trolig være slik i vår tid som ofte før. Vi kan spørre.
Hvor sterkt er vi bundet til Jesus som vår eneste redningsmann for evigheten?
2. Ordet.
Jesus vil stille dem på prøve. Han visste hvordan de var. Men det
er viktig for oss selv å kjenne vårt sanne forhold til Ham. Og da bruker han ordet som prøvestein. Det ville vise
hvor sanne de var i sin tro.
For oss er det også slik. Det er vårt forhold til Guds ord som
avgjør hvordan vi har det med Gud og Jesus. Det er ikke nok å si at vi bekjenner
Jesus og tror på ham. Det ser vi tydelig i denne teksten. Prøven blir om vi
tror det Guds ord sier om Jesus og hans verk. Og det gjelder ikke bare
begynnelsen på kristenlivet.
Jesus sier her: Dersom dere blir i mitt ord… Alle kristne har smakt
litt av Guds ord. Her taler Jesus om fortsettelsen. Vi må faktisk bli værende i
Ordet. «Hans ord må være for dem den sfære hvori de vedblivende beveger seg med
hele sitt personlige liv, i stadig tro og lydighet» (S. Odland). Dermed blir
Bibelen vår rettesnor som kristne både i tro og i hverdagsliv (moral). Det kan
se ut som om end el (kanskje mange) svikter nettopp her i vår tid. Men Ordet er
fremdeles prøvesteinen. Vår lydighet mot den avgjør om vi er hans disipler i
sannhet.
3. Sannheten som
frigjør.
Forutsetningen for Jesus her synes å være at tilhørerne ikke kjente
hans sannhet og ikke var åndelig frigjort. For at det skal skje må de kjenne
sannheten. Og spørsmålet blir nå hvilken sannhet Jesus tenker på.
I fortsettelsen begynner jødene å forsvare seg selv, v. 33. De
sier - som jøder – at de er Abrahams
barn og har aldri vært treller. Og Luther sier i sin gjennomgang av
Johannes-evangeliet at dette er langt fra det de hadde tenkt. De ventet på et
jordisk rike, mens Jesus viste dem deres åndelige tilstand. Dette viser også at
troen var av en ytre art.
Den sannheten Jesus ville vise dem og som de måtte lære, var om dem
selv. Hvem var de og hva behøvde de egentlig? Jesus gjennomskuet dem
fullstendig. Det er ikke nok å være Abrahams barn eller være av en kristen
slekt og oppdragelse. Kristendom er personlig i sitt vesen. Derfor fører han
inn et nytt ord i samtalen:
4. Synd.
I begynnelsen av kapitlet hadde Jesus talt med og om en syndig
kvinne grepet i hor. Da hadde Jesus sagt til fariseere og andre: Den som er
uten synd, han skal kaste den første steinen, v. 7, men da ble de stille og
forlot ham. Og til kvinnen sa han bl. a.: Synd ikke mer. V. 11. Det er dette
han nå vil tale med dem om.
Slaveriet og trelldommen gjelder ikke bare Romerriket eller ytre
forhold. Det bor noe i oss som vi ikke kan beseire.
v. 34-5.: Synden gjør oss til slaver, kontrollerer oss og hersker
over oss. Den dikterer våre handlinger. Vi
kan ikke fri oss selv fra slaveriet og bryte dens lenker som binder oss til et
syndig liv. Til det behøver vi en annen person. Det er evangeliets budskap.
5. Jesus.
Han alene er den som kan gjøre dette for syndere. v. 32: Jesus er
selv sannheten som setter oss fri, v. 36. Han er sannhetens kilde og den
fullkomne standard for det som er rett. Han befrir oss fra syndens
konsekvenser, fra selvbedrag og fra djevelens falskhet og bedrag. Han viser oss
klart veien til evig liv med Gud. Vi har mange bibelvers for det. I Romerbrevet
kap. 8 har vi slike vers. I v. 2 kommer grunnen til at det ikke er fordømmelse
for dem som er i Kristus. Vi er frigjort fra syndens og dødens lov. Og vi er
frigjort fra synden, sier han i kap. 6, 18.
Men han viser oss også at vi ikke kan gjøre som vi vil (søm kjødet
vil), men han gir oss frihet til å kunne følge Jesus og tjene Gud. Jesu
fullkomne sannhet befrir oss fra alt ondt og viser oss og skaper oss om til å
bli alt det Gud har ment vi skulle være. Gal 5,1 Til frihet har Kristus frigjort
oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk. Gal
5,13 For dere ble kalt til frihet, brødre. La bare ikke friheten bli et påskudd
for kjødet, men tjen hverandre i kjærlighet.
Veien er å komme til Jesus med sine synder, erkjenne og bekjenne. Guds ord sier dem at han forlater synden og setter oss i åndelig frihet. Troen er å gripe det og si takk Jesus!
Veien er å komme til Jesus med sine synder, erkjenne og bekjenne. Guds ord sier dem at han forlater synden og setter oss i åndelig frihet. Troen er å gripe det og si takk Jesus!
Joh. 9, 1-7. En blind.
.
Her leser vi om en
blind. Og det er en trist historie. Denne mannen har nok hatt mange tunge timer
og dager. Alt var svart, han visste ikke forskjell på natt eller dag, rødt
eller hvitt. Livet var nok ensidig på den måten. Vi vet ikke hva han tenkte i
sitt hjerte og hva slags følelser han gikk med.
.
Men historien ble
etter hvert fin. Vi får også en åndelig lærdom av dette. Det er en symbolsk
fortelling. For denne mannen møtte Jesus, og da ble alt forandret. La oss
plassere oss i selve fortellingen og se litt nøyere etter.
.
1. Mannen var født
blind.
Han hadde altså aldri
sett noen som helst om jorden. Han visste ikke hvordan mor og far så ut, eller
søskena og huset og hagen. Alt sammen var en grå grøt i hans hode. Og det må ha
vært en tragedie. Vi finner flere tilfeller av blinde i Bibelen, og det er ikke
ukjent i vår tid heller.
.
Vi kan se på dette som
et bilde på åndelig blindhet. Alle er født åndelig blinde. Ingen kan se og
forstå Guds rike av natur. Ellers ville mange flere vært frelst. I 2. Kor. 4, 4
sier Paulus at djevelen har forblindet de vantros sinn slik at de ikke ser
lyset fra evangeliet. Dermed forstår de ikke noe av evangeliet og heller ikke
hvor nødvendig det er å bli frelst.
.
Blindheten er synden
og dens følger. Den stenger oss ute fra Guds rike og setter oss utenfor.
Hvordan virker denne blindheten i manges tanker?
.
En slik ”blind tanke”
er at det ikke er nødvendig å omvende seg ennå. Du har god tid. Livet er
langt og anledningene blir mange. Vent til i morgen – det er djevelens
almanakk. Gud sier derimot: I dag om du hører hans røst. 2. Kor. 6, 2.
.
En annen form for
”blindhet” er dette: Jeg er ikke så stygg, det er ikke nødvendig for meg
å å bli en kristen. Jeg er god nok som jeg er, og jeg er ikke verre enn andre.
Det er litt godt i alle mennesker, la oss bygge på det. Vi må elske det
gode fram i hver enkelt. Det er hykleri og folkereligiøsitet. Alle mennesker er
syndere. Rom. 3, 23.
.
En vanlig form for
”blinde talemåter” er at Gud er kjærlighet. Og da kan det ikke være noe
helvete. Det vil gå godt til slutt med alle. Vi har en god Allfader som favner
om alle mennesker. Det er ubibelsk på alle måter. Skriften sier ingen ting om
en slik kjærlighet. Den sier tvert om at kjærligheten gir for å frelse. Joh. 3,
16. Det er ikke vi som elsker Gud, men han som elsker oss. Men dette må vi ta
imot. Joh. 1, 12.
.
Alle de som bygger på
slike ideer, vil oppleve et stort sjokk. En dag skal de møte Gud og se ham slik
han er. Tenk om du heller fikk møte ham nå!
.
2. En uvanlig metode.
Det ser ganske
upraktisk ut, ja urenslig. Jesus laget en deig av spytt og jord og la på øynene
hans. Hva skulle det tjene til? Han kunne bare si et ord, og mannen ville se.
Vi vil at alt skal skje på vår måte. Og det er vår tanke og fornuft som styrer
oss da.
.
Noen vil ikke ta imot
råd eller veiledning. De mener at de vet det best selv. Det er egentlig hovmod.
De har for god tro på seg selv. De tenker som Na’aman i 2. Kong. 5. Han fikk
beskjed av profeten om å vaske seg i Jordan. Men det nektet han. Jeg trodde, sa
han – at elvene i mitt eget land var like gode som denne elva. Da var det en
liten tjener som fikk overtalt sin herre til å gjøre etter profetens ord. Prøv!
Det koster ikke noe.
.
Da skjedde underet.
Slik må vi også høre etter Guds ord og metode. Og det er ganske enkelt troen på
Jesus.
.
Jesus ville vise både
ham selv og folket omkring at denne mannen virkelig var blind. Og da må Jesus
bruke sin egen metode. Han kan ikke gjøre det etter vår oppskrift. På en måte
gjorde han det verre for mannen enn noen gang. Men han måtte lære en lekse av
Jesus. Det var da han fikk se Frelseren.
.
Prof. Sigurd Odland
sier om dette: Mannen måtte bli fullkommen blind, for å forstå at han ikke
hadde evne til å se selv.
.
Og da må vi gå til han
som er verdens lys. Joh. 8, 12. For alt skal være av Gud. Det er Guds gjerning
og hans herlighet som skal åpenbares i oss, v. 3. Og hvordan skjer det i vår
tid?
.
Underet skjer ved troen
på Jesu blod. Bare det kan rense oss, og bar det kan gi oss synet igjen. Det
første denne mannen så i hele sitt liv, var nettopp Jesus. Han stod der framfor
ham. Der opplevde han underet, og der må vi få syndene forlatt og et nytt liv
her i tiden og i evigheten. Ved Jesus ser vi derfor også himlen.
.
Gå og vask deg! Ta
imot Jesus i dag, og du vil også få et nytt syn. Og da vet du hvem som hjalp
deg. Denne mannen ga et fint vitnesbyrd senere: ”Ett vet jeg: at jeg som var
blind, nå ser!” v. 25. Slik er det med alle frelste. Vi kan ikke forklare alt
eller bevise noe. Men vi har sett at Jesus er vår redning. Han ga fred i
hjertet og håp om evig liv. Vi er på himmelvei.
Amen.
Guds gjerninger.
Joh. 9, 3-5.
.
Jesus hadde helbredet
en blind, og det skjedde for at Guds herlighet skulle bli åpenbart. Derfor kom
Jesus. Men han skulle gjøre mer enn å helbrede. Her kan vi spørre: Hva er Guds
gjerninger? Kan vi samle noe av det viktigste her?
.
1. Golgata.
Etter skapelsen er vel
Golgata Guds største gjerning. Her tillot han mennesker og djevelen å handle på
en måte som englene trolig ikke tenkte på. Og hvem kan forstå at Gud kunne
tillate at Sønnen ble drept? Det var romerske soldater som utførte drapet og
korsfestelsen. Men de handlet etter ordre fra høyere hold. Jødene hadde ikke
anledning til å drepe noen, derfor ble Jesus overlatt til den romerske hær.
.
Men det var Gud selv
som stod bak. Gud var i Kristus og forlikte verden med seg selv. 2. Kor. 5,
18-19. Forsoningen er Guds eget verk. Og hva skjedde egentlig denne
langfredagen?
.
Det ene var at synden
ble sonet og gjelden betalt. Det er uttrykk for det Gud gjorde i Kristus.
Kristus tok våre synder og vår skyld hos Gud på seg. 2. Kor. 5, 15. Det var
oppfyllelsen av det døperen sa om Jesus ca. tre år tidligere: Se der Guds lam
som bærer verdens synd. Joh. 1, 29.
.
Dermed ble porten til
himmelen åpnet. I realiteten hadde den vært stengt fra syndefallets dag da Adam
og Eva ble jaget ut av Edens hage. På korset ble dørene slått vidt opp. Gud var
nå en forsonet Gud. Og dermed ble hele menneskeheten som slekt ført tilbake til
Gud ved å bli forlikt med Gud i Kristus. 1. Pet. 3, 18: Han førte oss frem til
Gud. Jes. 53, 10; 2. Kor. 5, 21; Gal. 3, 13. Dette er sterke ord om Kristi
gjerning på Golgata. Vi forstår at vi kunne ikke bli frelst uten det som Jesus
gjorde der.
.
2. Personlig frelse.
I Joh. 6, 29 sier
Jesus: Dette er Guds gjerning at dere skal tro. Troen er dypest sett en Guds
gjerning. Det er ikke vi som kan bestemme oss for å tro og slik bli frelst.
Hver eneste gang en synder blir frelst, er Gud selv der! Vi tar et valg når vi
tror, men det valget er først tatt av Jesus.
.
I frelsen blir vi født
på ny og blir dermed en ny skapning. Joh. 3, 3. Vi må bli født på ny, sa han.
Og det betyr egentlig født ovenfra. Det kommer fra Gud. Alt i frelsen er Guds
verk. La oss prøve å si dette klart: Ingen kan studere seg til å bli en
kristen, ingen kan bestemme seg for å bli det. Det er ikke nok å leve et fint,
moralsk liv og være nøyaktig religiøs på alle måter. Du blir ingen kristen av
det.
.
- Kallet til frelse –
det er Guds verk. Midt i vår synd og nød talte han til oss på forskjellige
måter og ledet oss til Jesus. Det var Guds gjerning ved Ånden.
- Gjenfødelsen var
Guds gjerning. Da skapte han oss til et nytt menneske. Ef. 2, 10; 2. Kor. 5,
17. Gud selv gjorde underet med oss.
- Vi er også blitt
bevart hos Gud av Ham. Vi fikk leve i Guds lys selv om vi var syndere. Og da
skjedde dette underet: Han renset oss hele tiden i sin forsoning og sitt blod.
Johannes skriver fint om det i 1. Joh. 1, 7 og 9.
.
Dette må vi forkynne
og vitne klart om – nå mer enn noen gang før. Det er mange som vil blande inn
våre egne gjerninger, slik at frelsen blir et samarbeid mellom oss og Gud. Og
det er det ikke. En slik tanke er hedenskap og vranglære uansett hvilke former
det opptrer i.
.
3. Misjon.
Det kan være lett å
tenke at misjonen er menighetens arbeid. Det er noe vi gjør. Vi skal arbeide
for Gud, vi skal vinne verden for Jesus. Vi må gå ut i hele verden som vitner
og gjøre alt vi kan for å frelse noen. Har du hørt det?
.
Men dette er ikke Guds
tanker og hans måte. Da ville misjonen vært menneskeverk. Og det fører aldri
fram. For misjon er å føre mennesker til Gud slik at de kan bli frelst. Og det
kan bare Gud selv gjøre.
.
a) Misjon i Norge.
Vi har ikke vært vant
til å tenke på arbeidet i Norge som en misjon. Misjon har ofte hatt betydningen
”ytre misjon”, dvs. i andre land der kristendommen ikke er kjent. Vi har
organisasjoner som arbeider i Norge og som kalles ”misjon” – indremisjon,
sjømannsmisjon osv. Hovedmålet er også der å vinne mennesker for Gud.
.
Og det er rett. Her må
vi tenke litt igjennom teologien. Ingen blir født som kristne i et kristent
land. De fleste unge går bort fra Gud selv om de blir konfirmert. Dåp og
konfirmasjon er ingen garanti for at de er og blir frelste. Det må vi se
klarere nå enn før.
.
For Norge går med
raske steg mot et fullverdig hedenskap. Og da må de kristnes for å bli kristne.
Hver generasjon og hvert enkelt menneske må bli kristen som i et hedningland
for manges vedkommende. Om de er døpt, er det mange som ikke får rett bibelsk
opplæring og kunnskap. Skolen forvirrer de unge med opplæring i religion som
ofte innebærer at alle er like åndelig sett. Som unge og voksen blir folk mer
og mer opptatt av penger og karriere. Det er ikke lenger plass til de åndelige
ting og Gud hos folk flest.
.
Då er det tid for ny
misjon i Norge. Skal vi be mye om det framover? Og forkynne for folket det vi
kan. Vi har faktisk et ansvar her. Og spørsmålet blir: Hva prioriterer vi mest?
Er det egentlig Guds gjerninger” La Guds ild få brenne i oss, la Han få bruke
oss. Gud vil arbeide gjennom sine venner på jord. Han ber oss om å gå.
.
b) Ute-misjon.
Jesu bud i
misjonsbefalingen var at vi skulle gå ut. Hele verden var vårt virkefelt. Mat.
28, 18-20. Jesus sender sine venner slik Gud har sendt ham til verden. Joh. 20.
21. Jesus er ikke nærsynt. Alle deler av verden er omfattet av ham. Det rette
misjonssinn er å se alle mennesker i misjonsbefalingen. Vi kan ikke selv gå til
alle eller støtte alle. Men de skal være med i våre bønner og omtanke for Guds
rike.
.
Jesus vil ha oss som
medarbeidere, men at vi aldri skal tenke eller mene at det er vi som gjør arbeidet.
Det underviste Paulus korinterne tydelig om. Han sier at vi egentlig ikke er
noe, for det er Gud som gir vekst. Likevel sier han vi planter og vanner og
gjør vår del. 1. Kor. 3, 7f. Men det er ikke utslagsgivende. Vi er Guds
medarbeidere (1. Kor. 3, 9) og sendebud i Kristi sted (2. Kor. 5, 20).
.
Spørsmålet blir da om
vi er trofaste (1. Kor. 4, 2). Det kreves av husholdere at der tro, sier han.
En del av troskapen er ydmykhet ved å gi all ære til Gud. Det krever nok en
daglig renselse og ransakelse. Er jeg i stand til å være et slikt redskap?
.
I sammenhengen i denne
teksten er det en blind som får synet igjen. Skal Jesus nå få gi oss et syn –
av skarer i Norge mot fortapelsen, og hedningenes mange millioner der ute?
.Se, markene er alt
hvite til høsten…. Joh. 4, 35.
Domssøndag. Kristi kongedag.
Dom er et farlig ord. Det setter skille mellom mennesker, og det
vekker ofte motstand og forargelse. For dommen setter merkelapper på folk, og
det er ikke lett å akseptere. I tre bibelvers taler Jesus her om dommen.
Ordene foran teksten er hans bekreftelse på at han er Guds Sønn, og
da har han myndighet til å avsi dom. Tidligere i kapitlet har han også vist at
han har makt da han helbredet en blindfødt. I kapitlet etter dette taler Jesus om
seg selv som hyrde og frelsesdøren. Det skulle ikke innebære noen dom, men
heller omsorg og hjelp.
Det viser seg da at Jesus som frelser også forarger menneskene. For
vi vil helst berge oss selv og dermed få ære for det også. Mens Jesus stadig
taler om at han er den eneste mulighet vi har til å bli berget for evigheten.
Når så menneskene ikke vil vite av det, kom naturlig nok Guds reaksjon og dom.
For han er konge over alt folket og har dermed myndighet. Vi samler budskapet
om noen ord.
1. Om å se.
Synet gjør at vi vet hvor vi går og noe av det som er omkring oss.
Da vet vi om farene og om vi er på vei mot målet. Derfor er det viktig å se
rett og ha et klart syn.
Åndelig sett er syn uttrykk for å være klar over sin åndelige
tilstand. Det er å forstå noe av Guds plan og frelse. Vi vil aldri skjønne
dette helt og fullkomment her i livet. Det vil alltid være slik at vi ser som i
et speil. Paulus sier til korinterne: «Nå ser vi som i et speil, i en gåte. …
Nå kjenner jeg stykkevis.» 1. Kor. 13, 12. Vi er som barn og vet litt om noe.
Det fullkomne åndelige syn får vi først i evigheten. Avgjørende er at vi har
fått åpne øyne slik at vi ser det viktigste i livet og får det rette med Gud.
2. Om blindhet.
Noen tror at de ser og lyver for seg selv. Det er selvbedrag. Det
er dette Jesus vil vise fariseerne og oss alle i dette avsnittet. Han taler om
at de som ikke ser, skal se, og de som ser, skal bli blinde. Da mener han nok
at de som tror de ser, skal miste sitt innbilte syn en dag. «Vi er alle
blindfødte og vet ikke hva vi skal gjøre for å bli seende,» sier W. F. Besser
med rette.
Fariseerne skjønte at han siktet til dem. De sier: Vi er kanskje
også blinde? Selv trodde de at de hadde ganske godt syn på åndelige ting. Men
Jesus gjennomskuet dem som han alltid gjør med mennesker.
Det kan være flere slags blindhet. Bakgrunnen for denne samtalen er
sikkert helbredelsen av den blindfødte i begynnelsen av kapitlet. Dette var
sikkert uforståelig for hans foreldre og nærmeste. C. H. Martling kaller det
«den gåtefulla blindheten». For lidelsen er gåtefull. Vi vil vel aldri forstå
den fullt og helt. Vi tror at Gud kan gjøre alt og at måtte kunne finne en måte
å hjelpe de lidende på. En slik tanke er i seg selv blindhet, for da forstår
man ikke at Gud er en suveren Gud.
Noen har sagt at ingen er så blinde som den som ikke ser sin egen
blindhet. Utsagnet er kanskje et paradoks. Men det betyr at den blinde ikke
forstår sin egen situasjon. Men egentlig burde de forstå det. Det er logisk at
den som ikke ser, han ser ingen ting og må skjønne at han er blind. Men det kan
være mer behagelig å late som om man ser. Da blir nederlaget ikke så stort i
første omgang. Men den blinde vil alltid bli avslørt. Og da skal det vise seg
at bak all blindhet ligger synden. Syndens former og uttrykk er ulike, men har
ett fellestrekk: Den motstand mot Gud. Ville folk omvende seg og tro på Jesus,
ville synet komme! Det er den eneste vei. Det ligger et dekke over de vantro,
for denne verdens gud har forblindet dem. 2. Kor. 4, 4. Men sier han, «når de
omvender seg til Herren, blir dekket tatt bort» (2. Kor. 3, 16).
3. Om skyld.
Det noen ikke tenker på er at synd medfører skyld for Gud. Jesus
svarer fariseerne: Nå sier dere: vi ser. Derfor er dere fremdeles skyldige. V.
41. Synd er motstand og uvilje mot Guds bud og vilje. All sammenlikning vil
halte og ha svake sider. Men det sier noe: Bryr du deg ikke om trafikkreglene
f. eks. i en rundkjøring, vil du snart oppleve et «krasj». Det vil få følger og
du dømmes i retten som en skyldig.
Skyld er derfor en følge og reaksjon på noe galt vi har gjort. Men
det kan gå lang tid mellom gjerningen og den endelige dom. Slik er det mange
ganger i verden, og slik er det i Guds rike. Men hele tiden ligger skylden der
selv om du ikke føler den. Du kan være sikker på at Gud holder regnskap med alt
og vil føre det fram i lyset i rett tid.
4. Dom.
Til dom er jeg kommet til denne verden. Slik innledes teksten vår.
Det skulle vi ikke tro etter ordet i Joh. 3, 17: Gud sendte ikke sin Sønn for å
dømme verden. Han skulle frelse. Det var hovedsaken hele tiden. Selv sier han i
Joh. 12, 47: Jeg er ikke kommet for å dømme verden. Det gjelder hans første
komme. Det skal skje på den ytterste dag, kap. 12, 48. Bibelen er stjerneklar
på det.
Men også dom kan være flere ting. Ordet betyr også å skille fra
hverandre. En dom er jo egentlig det: Den skyldige blir skilt fra de uskyldige
i en sak. Da er det faktisk slik at selve Jesus forkynnelse setter et skille
mellom troende og vantroende. Det er fremdeles slik.
Ved en sann og rett forkynnelse av Guds ord, vil tilhørerne bli
delt i tro grupper. Noen tar imot og nikker gjenkjennende mens andre rister på
hodet og tenker: Dette vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Til en slik dom kom
Jesus. Det skjedde stadig vekk der han var.
Joh. 10,1-10. Døren og hyrden.
3.s. Påske.
Jesus begynner dette kapitlet med det dobbelte «sannelig,
sannelig». På grunnteksten heter det: Amen, amen. Det bruker han for å
understreke budskapet på en særlig måte. Han tar opp tråden i kap. 9 der en
blindfødt fikk synet, og Jesus bekrefter at han er Guds Sønn. Dette avsnittet
et tolket på to måter, og begge har noe for seg. Den ene måten å se det på, er
at Jesus er den nye hyrden i den nye pakt i motsetning til den gamle pakt under
Mose lov. Luther derimot talte over denne teksten i 1522 og sa det handlet om
de rette forkynnere i motsetning til paven og de katolske prestene. La oss se
på teksten i vid forstand.
1. Døren.
Det er ett av bildene Jesus bruker om seg selv. I v. 9 sier han
rett ut: Jeg er døren. Og i v. 1 nevner han den generelt: Den som går inn
gjennom døren. Døren er åpningen inn i Guds rike, og det sier samtidig at vi av
natur er utenfor. Det er følgen av syndefallet. Døren setter et skille mellom
de som er inne og de som er ute.
I 1. Mos. 3, 23-24 ser vi at Gud stengte inngangen til Paradis.
Etter den tid er alle mennesker født utenfor Guds rike. Det er konsekvensen av
syndefallet. Og det finnes bare en dør inn til Gud, hans Sønn Jesus Kristus.
Joh. 14, 6. Derfor er han vær eneste mulighet og vårt håp. Det er rett og sant
det Tr. Bjerkrheim synger: «Du kjem ikkje utanom Jesus om inn du til livet vil
gå.»
Men vi må gå inn gjennom døren. Alt i frelsen er Guds gjerning,
men det er likevel vår del å ta imot. Det er alle de som tar imot ham, som får
rett til å bli Guds barn. Joh. 1, 12. Og det skjer ved troen: De som tror på
hans navn, står det. Gud vil frelse alle, men han gjør det ikke mot vår vilje.
1. Tim. 2, 4. Han tvinger seg ikke inn på folk. Han innbyr og tilbyr. Vår del
er å svare ja.
Den som går inn gjennom meg, han skal bli frelst, v. 9. Da føres
du inn i Guds rike og får del i hans rikdom og herlighet. Kol. 1, 19; 2, 9. Og
det ordet er et sterkt løfte fra Jesus. Du kan trygt komme. Han tar imot
syndere. Luk. 15, 1-2.
2. Hyrde.
I v. 2 ser vi at Jesus bruker dette generelt at det er hyrden
som går inn gjennom porten. Og i v. 11 ser vi at han selv er hyrden, den gode
hyrde. Vår tekst utvikler ikke det videre. Men det er et kjent bilde fra GT, f.
eks. Salme 23 og Esek. 34, 23. Det er omsorgen for folket sitt han legger vekt på
da. Han gir oss livet, ja overflod, v. 10. Han har nok frelse til alle og kan
fylle alle våre behov. Derfor kan vi med frimodighet gå til ham.
3. En fremmed.
Han taler også om en fremmed og en tyv, v. 5 og 10. Selve ordene
taler om noe som ikke hørere til her og noe ondt. En kristen har fiender i
verden. Det kjenner alle troende til. Hvor vi går vil han (de) møte opp.
Satan var den første tyv i verden. Han kom til de første
mennesker og lokket dem til ulydighet mot Gud, 1. Mos. 3. Da kom han forkledt
som en slange. Senere har han skaffet seg mange andre forkledninger, ofte er de
svært lik de sanne og rette disipler. En viktig side ved hans (deres) komme er
at de møter oss gjennom mennesker. Da har de falske navn. Satan skaper seg om
til en lysets engel, 2. Kor. 11, 14.
Og han kommer som en tyv. Det betyr at han er listig og kommer
umerkelig når vi sover. Det er en av grunnene til at åndelig søvn er så farlig.
Du forstår ikke at det er han før det ofte er for sent. I Jes. 14, 14 står et
ord om Lucifer (Satan) der han avslører seg selv: «Jeg vil gjøre meg lik Den
Høyeste,» sier han. Han vil gjøre seg selv til Gud. Og dermed blir han en
avgud, og han har mange tilhengere i verden.
Vi kan nå spørre: Hvorfor gjør djevelen det?
Han kommer for å stjele, v. 10 – og ønsker å ta alle Guds barn
fra Gud selv! Det er litt av en misjon. Han stjeler sjelene og gir dem
erstatning for det Gud kan gi.
Han myrder dem og tar fra dem det åndelige, evige liv. Dermed
tar han også håpet fra menneskene. Mange som ikke lenger har noe håp, er fanget
i djevelens snare og frarøvet all fremtid.
Han ødelegger dem. Det skjer til en viss grad her i verden med
krig og splid og all slags ondt. Tenk på hvor mye ondt det finnes – det er
satans verk i siste instans. At han får god hjelp av mennesker, forandrer ikke
den saken. For bakenfor står det Onde selv. – Men til slutt vil ødeleggelsen
bli fullkommen og endelig i fortapelsen. Der vil de vantro møte sin avgud og
dele skjebne med ham, slik de troende får dele fremtiden med sin Frelser.
La oss bare tenke rett om dette. Djevelen har en kolossal makt,
og vi skal ikke undervurdere den. Den gode side ved denne tanken er at han
egentlig er fratatt makten ved Jesu dom. Men ennå har han et visst spillerom,
fram til den ytterste dag (som man sa før).
***
Om hyrden står det derimot: Han kaller sine ved navn og leder
oss til hvilens vann. Og de som holder seg til ham, har det som v. 5 sier: De
hører nok den fremmedes røst, men de flykter fra ham. For de kjenner ikke
røsten. Vi har lært Jesu røst å kjenne i vår bibel. Det som stemmer med den, er
Jesu røst. Når de hører noe annet, oppfatter de det som et faresignal. Da
gjelder det å flykte bort og hen til hyrden Jesus. Det er trygt.