Luk. 18, 1-8.
Jesus
taler om bønn denne gangen. Han gjør det flere ganger, for det er en viktig del
av en kristens liv. Det er rett som noen har sagt at bønnen er de troendes åndedrett.
Uten den lever vi ikke. Bønnen er både en nødvendighet og en selvfølgelighet
for et Guds barn. Vi skal se litt på dette ut fra teksten og Bibelens budskap
om bønn.
Denne
gangen talte han først til dem i en lignelse. Budskapet var at de alltid burede
be og ikke bli trette. V. 1. Det siste verset i teksten viser at det er knyttet
til Jesu gjenkomst og de siste tider. Kapitlet foran har også talt sterkt om
det. Der er det flere henvisninger til Matt. 24 som er et gjenkomstkapittel i
Bibelen. Men det kan ta lang tid før han kommer tilbake, og da skal Guds folk
våke og be. Kristenlivet blir i den forstand et Getsemane.
1. Bønnen er viktig.
Det
vi har sett i innledningen, viser at bønnen er viktig. Vi får en leksjon i det
i fortellingen Jesus har nå. Vi møt er en stor mann som ikke frykter Gud og en
enke som led urett. Hun kom til dommeren og bad om hjelp til å få det hun hadde
rett på. Han var lenge uvillig, slik det ofte er med mennesker.
Men
kvinnen ga ikke opp. Hun bad og bad og prøvde igjen. For hun visste at det var
den eneste måten hun kunne få hjelp på. Dommeren måtte gripe inn. Og det var
den utholdende bønn som hjalp henne. Det sier dommeren selv: Han innrømmet at
han ikke fryktet verken Gud eller mennesker. Men på grunn av hennes bønn, måtte
han hjelpe.
Dommeren
er selvsagt ikke et bilde på Gud. Han er ikke slik. Det er selv bønnen og
hennes utholdenhet Jesus vil peke på nå.
2. Gud har et
bønnefolk.
Grunnen
til at dommeren svarte på tross av sin uvillighet, var kvinnens bønn. Han
svarte «fordi hun bryr meg slik». Og Jesus sier da: Hør hva han sier! Vi skal
legge merke til dette. Her ligger en hemmelig for ene kristen også.
Nå
vil han fram til dette: Når en verdslig leder og dommer kunne besvare en bønn,
skulle så ikke Gud også gjøre det? For det har alltid vært noen som ber. Og
noen roper dag og natt i sin nød. Da skal han skynde seg å svare, sier Jesus.
Etter Guds egen tidsregning er han aldri for sen. Vi kan mene det når det ikke
skjer i vår tid. Men Gud vet hva han gjør. Og noen ganger vil han lære oss
tålmodighet ved å la oss vente. Det kan være smertelig for en kristen. Kvinna
opplevde det. Hun bad lenge uten å få noe.
Gud
vet hva vi behøver på alle måter. Og vi kan tenke og spørre slik: Hvorfor skal
vi da be? Eller på en annen måte: Hva er det som tilskynder oss til å be? Den
svenske erkebiskop Svebilius skrev noe om det i sin forklaring til Luthers
«Lilla Cateches»: Der sier han at det er Guds befaling å be, og dernest har han
gitt løfter om bønnhørelse. Dernest er vår egen nød en grunn til å be og så
bønnens kraft – vi taler jo med himmelens og jordens skaper. Da kan vi få
tillit til ham og vente på bønnesvar.
Svebilius
svarer på spørsmålet om hva bønn er slik: «Det er en ydmyk samtale med Gud, der
vi etter hans vilje ber i Jesu navn om åndelige og legemlige velgjerninger; og
vi takker og priser hans hellige navn.»
E.
Pontoppidan svarer slik på spørsmålet: «Det er å tale enfoldig med Gud i sitt
hjerte, utøse sin begjæring for ham, klage sin åndelige og legemlige nød for
ham og med inderlig sjeletrang og alvorlig lengsel søke noe hos ham.»
Ole
Hallesby sier om bønnen at det er lukke Jesus inn. Og han sier at det er de
hjelpeløses siste utvei. Det er da vi ber – og får svar.
Slike
mennesker har det alltid vært på jord. Noen klarer seg tilsynelatende selv. Men
blant dem er det andre som kommer til kort i alt og opplever mye sjelelig nød i
sitt liv. Du er vel kanskje en av dem? Da innbyr Jesus deg til en bønnestund,
en ydmyk og enfoldig samtale med Gud der du lukke Jesus inn i din nød og ditt
liv. Da har du allerede hjelpen. For der er Han!
3. Endetiden?
Så
legger Jesus til noe i v. 8 som vi bør tenke på. Da skal ikke tanken gå til
alle de gudløse og de vi synes tar Guds ord så lett og som kanskje også lever i
motsetning til hans ord. Da skal vi tenke på oss selv og våre nærmeste en
stund.
For
her minner han oss om sin gjenkomst til jord. En gang vil han være her og hente
sine hjem. Hva vil da skje? Er vi rede, og blir vi med?
For
da stiller Jesus oss et spørsmål: Mon troen vil være på jorden da? Det kan vi
forstå slik: Vi det være noen som da tror på bønn? Det er det han nettopp har
talt om. Er vi kristne blitt så selvhjulpne at vi egentlig ikke behøver Gud.
Mener han at vi setter vår lit til andre mennesker og jordiske hjelpemidler. Er
bønnen da blitt et ritual som ikke springer ut av nøden og hjelpeløsheten?
Det
synes jeg er et viktig spørsmål som vi alle blir berørt av. For det er
hjelpeløsheten som driver fram bønnen. Då må vel bønnen først bli: Gjør meg
hjelpeløs. Våger vi å be om det?
Luk. 18, 9-14
Farisearen og
tollaren.
Her er tale om to menn, som begge
var i Guds hus og tilbad herren, og begge ville til himmelen. Dei var
religiøse, men likevel så ulike. Dei er typar eller bilete på sanne og
falske kristne. Og dei finn me alle stader til alle tider. Jesus vil med
dette åtvara vår sjel og slik føra oss inn på rette veg.
.
Me kan
spørja med ein gong: Kvifor var dei ulike, sjølv om dei begge ville vera rette
kristne? Svaret ligg nok i hjartelivet. Det var ikkje rett. Slik var det og med
trollmannen Simon. Peter sa til han: Hjarta ditt er ikkje rett for Gud. Apg. 8,
21.
.
I. Farisearen.
Han er
bilete på hyklaren og den falske kristendom. Dei har namn av å vera kristne,
men går fortapt. Dei var i templet, Guds hus. Dei gjorde ofte meir enn
naudsynleg. Likevel var dei ikkje sanne truande. Kva var det som særprega denne
mannen i motsetnad til den andre? Fleire ting peikar seg ut:
.
1) Han takka
Gud og ba. Og det skal me alle gjera. Det er rett kristeleg. Men farisearen
takka for det Gud hadde hjelpt han til å gjera og å bli. Han sa ikkje at
han hadde gjort alt sjølv. Han tok Gud med som ein hjelpesmann. Det såg fromt
ut. Men hovudtrykket låg på det han sjølv hadde utført. Han fortalde Gud om
sine gode gjerningar. Men han takka ikkje for tilgjeving for synder og ba ikkje
om audmjukskap i livet.
.
Og i bøna
si ba han ikkje for tollaren eller for andre. Han stod der framme – åleine. Han
hadde nok med seg sjølv.
.
2) Han samanlikna
seg med menneske og ikkje med Guds lovar og ord. Han var i templet, men var
der som ein høgmodig mann. Han sa: Av di eg ikkje er som andre menneske. Han
var betre i eigne augo enn andre. Han var meir moralsk, han fasta og ba og ga
mykje – meir enn han trong. Farisearen var ikkje ein gudlaus person som skeia
ut og synda opent.
.
Han ottast
Gud – og solte seg i sin eigen gudsfrykt. Det kunne han gjera, av di han ikkje
spegla seg i Guds krav og det Bibelen sa om livet. – Dette er kjernen hjå
farisearane til alle tider: ”Eg er like god som andre, gjerne litt betre.” For
dei fleste menneske finn jo nokon som er verre enn dei sjølv på nokre punkt. M
.
3) Han bygde
sitt liv på sin eigen religion. Frelse for han var det han sjølv hadde
gjort for Gud og menneske. Det er ikkje kjernen i sjølve Moselova og Det gamle
testamentet. Men somme av dei hadde vridd på tankane i Guds ord, slik at det
stemde med deira eigne idear.
.
Presis det
same gjer folk i dag. Når dei er lever så godt dei kan, er det greitt. Då
korkje vil eller kan Gud krevja meir. Det er nok å leva eit nokolunde fint liv
og vera litt fromme. Dei ber og les litt og ofrar. Det er kristendom god nok.
.
Treng du
fornying her? Kast bort det gamle, vedkjenn deg synda og all svikt som trass alt
ligg der i oss. Gå så til Frelsaren og be om nåde. Paulus skriv i 2. Kor. 4,
16: Det innvortes menneske vert oppatt nya dag for dag.
.
Me har alle
ein farisear i hjarta. Me har lett for å byggja på vårt eige verk. Du har
kanskje vore ein kristen lenge. Du kan det mest av kristenlæra. Det kan bli til
fall. Paulus hadde mange slike ytre ting å stola på. Men han sa etter
opplevinga ved Damaskus: Det som var ei vinning for meg, akta eg for tap. Fil. 3, 7.
.
4) Han mangla syndserkjenning.
Han hadde kristendommen berre i munnen. Hjarta var kaldt. Han greidde seg
sjølv og heldt hovudet over vatnet. Ein farisearar kan seia: Alle er syndarar.
Men spør ein etter einskildsynder hjå han, syner han kor sjølvgod han eigentleg
er.
- Og
farisearen blir utestengd frå himmelriket til slutt. Difor må me jaga han ut or
hjarta. Vis han ytredøra i livet ditt og be
Jesus ta hans plass.
.
II. Tollaren.
Denne
mannen er bilete på dei sanne kristne, dei kloke jomfruene. Og han hadde ikkje
mykje å seia om seg sjølv.
.
1) Han
hadde ingen ting. Ikkje ein einaste gong roste han seg av seg sjølv. Han
hadde berre synder. Han såg at han var skuldig for Gud og hadde fått ein lukka
munn. Rom. 3, 19. Difor tykte han at han var uverdig og såg ned av skam. Det
same gjer med når me har dårleg samvit. Han kjende godt til synda i livet sitt,
særleg i lyset frå Gud der i templet. Han hadde det slik David fortel om sitt
liv: Synda mi er alltid for meg. Salme 51, 5. Dag og natt låg di hand tungt på
meg, Salme 32, 4.
.
2) Han
tenkte ikkje på andre, men hadde nok med seg sjølv og si synd. Farisearen hadde
tankane sine hjå den usle tollaren og anna folk. Tollaren stod åleine ved døra.
Nå skulle han ha eit oppgjer med Gud. Og der er me alltid åleine.
.
3) Tollaren
fekk alt gratis. Gud gjorde han rettferdig i ein augneblink, v. 14. Då
vart han løyst frå sitt gamle liv og all si syndeskuld. Det gjekk med han som
med Kristen i Ein pilegrims vandring av Bunyan: Den tunge syndesekken fall av
han ved krossen.
.
Han ba om nåde – og blei frelst. Det
er kristendom. Slik talar alle truande. Ef. 2, 8.
.
Nå gjeld
det oss. Skal me koma heim til himmelen, går berre dette nådetoget dit. Alt anna sporar av. Himmelen er berre for nådefolket. Amen.
-
Luk. 18, 9-14 B. Fariseeren.
I denne beretningen eller liknelsen
av Jesus får vi et bilde av hykleren eller fariseeren, og et bilde av en sann
kristen. Her skal vi forsøke å tale om fariseeren som type eller bilde på de
falske kristne – på hykleren. Ham finner vi til alle tider i alle menigheter,
tror jeg.
Ordet hykler (gr.: hypokrites) betyr
en skuespiller. Det er en som utfører en rolle og er liksom en annen person.
Han gjør noe annet enn det han i virkeligheten er. Og det er ikke bare for en
kveld, men det er hans profesjon og yrke. Han ER skuespiller. Han lever av å
være en annen person enn han selv er. Det er fariseeren og hykleren i åndelig
forstand.
Det er mange nyanser og typer
fariseere. Hver eneste fariseer er enestående, de er sjelden like. Men noen
fellestrekk synes å gå igjen i alle slag. Noen av dem vil vi forsøke å ta fram
her. Måtte noen bli avslørt og se sin sanne stilling for Gud. Ennå er det tid å
vende om og bli et nytt menneske. Gud, la det skje i den siste tid!
1. Først merker vi at teksten sier
at han stod for seg selv og bad. Han stod, og var for stolt til å bøye
seg. Han stod der alene og tok ikke kontakt med den andre som kom til templet.
De hadde ikke noe samfunn med hverandre. Kanskje følte han seg for ”fin” til å
være sammen med andre. Det var et trekk ved fariseerne, og navnet betyr trolig
”de utsondrede”, de som skiller seg ut.
Det hender også nå at kristne
mennesker vil være for seg selv. De vil ikke være sammen med andre som ikke er
så høyt oppe sosialt sett. De opphøyer seg. Noen mennesker er også slik at
andre avskyr dem på grunn av deres oppførsel. De stinker åndelig talt – av
selvgodhet og skryt av seg selv og sine gjerninger. Det er ikke behagelig å
være sammen med slike. Da blir de gjerne ensomme.
2. Dernest ser vi at fariseeren
holder en takkebønn. Her var i sannhet ingen sukk og klage – verken for
seg selv eller over andre. Vi ser også at det var ingen takk for frelsen og
nåden. Han lovpriste ikke Gud for det barnekår Gud har gitt sine barn.
Han takket derimot for det han selv
var framfor andre mennesker. Det er også en måte å opphøye seg selv på. Det
gjør nettopp hykleren: Han sammenligner seg med andre mennesker! Og da blir han
ofte bedre enn de fleste. For han ser ikke sine egne feil. Det faller ham ikke
inn å sammenligne seg med Gud og hans hellige krav. Han gjør det heller med
andre mennesker som ikke er så fullkomne.
Nå for tiden er gjerne hykleriet
blitt mer raffinert og fint: De takker Gud for det Gud har hjulpet dem til å
bli! Så forsøker de å gi Gud litt ære for det de har gjort. Men de ønsker å få
enda mer ære og oppmerksomhet selv. De takker Gud for at han hjalp dem i det
stykket der de ikke fikk endene til å møtes. Og det blir som en prest sa da han
avsluttet en tale: Og det vi ikke klarer selv, det gjør Kristus med sitt
forsoningsverk for oss. Så sant som det er sagt, er det også egnet til
misforståelse. Vi kan jo ikke gjøre noe som helst.
Får Gud ikke være en hel og full
frelser, er han ingen frelser. Han må gjøre alle deler av frelsen.
Gud vil du skal kapitulere helt og
fullstendig. Og gi opp. Du skal kaste deg inn i Frelserens armer som en fortapt
synder som ikke får noen ting til. Da først blir du frelst og fri. Det er ikke
sikkert at du ser alt dette på en dag. Det kan hende det tar litt tid – vi er
så ulike på mange måter. Men dette må være hovedtanken.
3. Men han nøyer seg ikke med å
takke Gud. Han begynner å fortelle Gud alt det gode han har gjort. Han
finner fram alle de gode ting han har utført og sier det til Gud. Som om han
ikke allerede visste alt sammen. Og han gjør det av frykt for ikke å ha gjort
nok.
Det er nettopp trellens kjennemerke:
Han må fortelle sin Herre alle sine gjerninger. Slik prøver han å bli godtatt.
For trellen lever av å arbeide. Arbeidet er tvang for ham. Han må gjøre
det, for å beholde sin Herres vennskap.
Så går han og strever og sliter for
å tilfredsstille Gud. Slik er hele livet et tomt hykleri. Med alle sine
gjerninger og strev går han fortapt.
4. I tillegg til alt dette ber
hykleren høyt. Han ber slik at mennesker skal høre det. Det gjelder både
takken og fortellingen om alle hans gjerninger. Folk må få vite det.
For fariseeren er det om å gjøre å
få andre til å tro at han er frelst. For tenk om noen skulle dra deres
kristendom i tvil! Tenk om predikanten eller styret skulle tvile på at
kristendommen deres var ekte. Det ville bli skandale. Nå er vi forresten kommet
inn i en tid der mange ikke bryr seg om hva andre sier og mener. De går sin
egen vei. Det er også en fare og avvei.
Om Gud tviler på deres tro, bekymrer
dem ikke så mye. Men tenk om mennesker gjør det!
Her kan vi gjerne tenke på
offentlige bønnemøter. Når vi ber alene, kan vi åpne oss og si alt som det er.
Men når andre hører på, er det lett å smykke bønnen med fine uttrykk og en egen
bønnetone. Før var i alle fall det kjent.
Noen kommer med sterke
syndsbekjennelser i slike bønner, særlig i generelle ordelag. Det koster ikke
så mye i en kristen forsamling å bekjenne synd på talerstolen. Det er mye
vanskeligere å gå privat til en du har syndet mot og be om tilgivelse. Et slikt
oppgjør koster, men da er det mer ekte.
5. I det hele fører fariseeren et
ytre fint og ustraffelig liv etter loven. De kunne med en viss sannhet
si at de var bedre enn mange andre om vi tenker på det ytre livet. Fariseerne
var ikke drankere og åpenlyse syndere. De var og er fine og ustraffelige
mennesker. De elsket Gud med ord og var religiøse.
Fariseerne satte aldri kravet høyere
enn at de greide å utføre det. Dermed ble de aldri skyldige. Og det gjaldt hele
tiden det ytre livet som andre kunne se. Men Gud ser alltid til hjertet. Er det
rett og sant? De ville behage mennesker, men det spør aldri Gud etter.
De trodde det var nok å leve et
slikt ytre ustraffelig liv. Og det var her de regnet feil. Jesus sier i Mat. 5,
20 at om vår rettferdighet ikke overgår fariseernes og de skriftlærdes,
kommer vi aldri inn i himlenes rike. Det er den standarden som gjelder.
Dersom du ikke vil hykle, må du
slippe Guds krav og vilje like inn i hjertet. Det er hjertet som er syndig og
fordervet, derfor må vi frelses og gjenfødes helt igjennom. Alt skal være rett
for Gud. Det må ikke være den minste ting som ikke er aldeles fullkommen.
Fariseeren blir mer og mer fornøyd
med seg selv og sin kristendom. Han synes det går framover med seier og
helliggjørelse.
Den ærlige blir derimot mer og mer
misfornøyd med seg selv. Han synes synden blir større, fallet dypere og hans
eget indre liv en avgrunn full av synd. Sin kristendom og helliggjørelse
skammer han seg ved, han finner ikke noe godt hos seg selv. Og derfor må han
fly med all sin uro og synd til nådestolen. Han ser på Kristus på korset som
døde nettopp for hans skyld. Og det gir ham fred midt i det onde.
I motsetning til fariseeren tar han
kampen opp mot selve synden i sitt indre og i det ytre. Han er av dem som river
Guds rike til seg med makt og går inn gjennom den trange dør. Luk. 13, 24.
Fariseeren slår seg til ro i sin
tilstand, og han håper at han en gang i framtida skal bli bedre. Om han ikke
har fred, visshet og glede i hjertet i dag, håper han at det skal komme en gang
i framtida. Og Gud vil nok være nådig mot ham på dommens dag for Jesu skyld. Og
så aner han ikke at med alt dette hykleriet bedrar han seg selv og går ned i
fortapelsen.
Han blander sammen begreper i Guds
rike, og særlig ser han ikke hva Guds nåde betyr.
Det verste er vel at han selv tror
at alt er vel og bra med ham, og han får andre til å tro det samme. Han lever
et godt liv, leser i Bibelen og ber til Gud. Han gir til misjonen og blir
gjerne regnet med. Mange vil svare at han må være en kristen. Det er umulig at
en slik person kan gå fortapt.
Men Bibelen sier JA. Han går fortapt
om ikke Jesu rettferdighet er alt han stoler på. Jesus sa en gang at fariseerne
var farlige. Luk. 12, 1. Det var det de første disiplene skulle vokte seg for.
Deres lære er nemlig en surdeig, og den har evne til å trenge igjennom – den
syrer hele deigen. En ganske liten vranglære eller avvik vil kunne skade og
ødelegge mye i Guds rike. Mer enn noen gang må vi passe oss for dette.
I Luk. 7, 22f sier Jesus at
evangeliet skal forkynnes for fattige. Da mente han ikke fattig på verdens
gods. Det har aldri hjulpet noen inn i Guds rike. Men det er slike som er
fattige i seg selv, vet at de er små og ydmyke innfor Gud. De er forferdet over
Herrens ord, som Jesaja sier.
Alle andre tar anstøt av Jesu
forkynnelse og lære. Men Jesus sier at de fattige er salige, for de har ikke tatt
anstøt av ham. Hvordan er det med oss i dag? Har vi rette tanker om oss selv?
Setter vi hele vår lit til Jesus og hans gjerning og ikke regner med oss selv i
noen ting. Da er du salig, sier Ordet.
.
Luk 18, 31–43
Den blinde.
I denne teksten taler Jesus først om
sin død og oppstandelse. ”Se, vi går opp til Jerusalem,” sier han. Profetordet
må oppfylles, og Jesus skal bli hånet, og de slår ham i hjel. Han viser
disiplene at han skal oppstå på den tredje dagen. De skulle være forberedt på
alt. Men Lukas sier at de forstod ikke dette. V. 34.
Da skjer det noe – der han skulle få
vise dem enda en gang at han var mer enn alle andre. Han kunne gjøre et under.
De var kommet til byen Jeriko i Jordandalen. Og der satt det en blind mann og
tigget. Det var ikke et uvanlig syn i Israel. Det var slik de livnærte seg.
Denne dagen skulle bli helt
forandret og ny for mannen. Det ble som en illustrasjon på Jesu makt, men også
på hans vennlighet og miskunnhet over folket i nød. Slik vil alt bli nytt for
alle som møter og tar imot Jesus.
Den blinde roper til Jesus i sin
nød; Miskunn deg. Det var ganske naturlig for ham å be om hjelp. Han hadde nok
hørt om Jesus og visste hvilken makt han hadde. Han opplevde det underlige:
Noen ville stanse ham i å søke Jesus. Men den blinde lot seg ikke stanse. Han
ropte enda mer. For han var i dyp nød.
Da stanset Jesus. Tenk så fint! En
stor folkemengde ville følge ham, og så stanset han for den ene. Og det var en
som de andre ikke brydde seg om. En fattig tigger. Men Jesus hadde tid og
omtanke – og hjelp. Kanskje den blinde ventet på et øyeblikkelig under – nå
skulle han bli frisk!
Men Jesus kommer med et spørsmål til
den blinde. Det var nok overraskende, men nødvendig: ”Hva vil du at jeg skal
gjøre for deg?” Mon han hadde ventet det? Det var vel så opplagt hva mannen
ville. Jesus visste det nok. Nå ville han at den blinde skulle få si det med
egne ord. Det er godt å få uttrykke sin nød for ham.
Svaret er ikke overraskende. Han var
blind og dermed ganske hjelpeløs. Det måtte Jesus gjøre noe med. Det sa han
også og la ikke skjul på at det var en legemlig, menneskelig nød han behøvde
hjelp til. Men da så han også mye nytt som fikk betydning for hans liv senere.
Vi vet ikke om han hadde hatt synet før eller om han alltid hadde vært blind. I
alle tilfelle ble livet nytt fra denne dag.
Nå kan vi snu på dette og si: Mon
ikke mange mennesker er åndelig blinde i dag? Er det ikke slik at mange kristne
også har for lite syn på noe? Hvis Jesus kommer og spør deg: Hva vil du jeg
skal gjøre for deg? Kunne vi også svare: Gi
meg et nytt syn! Da så vi gjerne noe mer enn vi hadde tenkt på før. Og vi
kan se dette i Guds ord. Der ligger Jesu svar. Hva er det?
1.
Jesus.
Det første den blinde så, var Jesus
som stod framfor ham. Og vi behøver et nytt syn på Frelseren igjen og igjen. Vi
synger i en sang slik: Sett meg så jeg
ser deg Jesus---. Og det gjelder først og fremst synet på han som frelser.
Han er mitt eneste håp i liv og død og i evigheten. Synet på Frelseren kan
blekne i alt kav og slit vi har her i verden. Og etter mange år som kristen,
kan det også bli en vane og litt hverdagslig. I Guds ord kan vi så lese om ham
og se nye sider ved ham og ord som forteller hva han betyr for meg. Han er min
forsoner og personlige redningsmann, forbeder og hjelper i all nød.
Jesus er også vår gode hyrde. Det
skrev David om i Salme 23, og Jesus gjentok det i Joh. 10. Hyrden tar seg av
sauene, gir dem mat og verner dem mot ulven. Uten ham var vi hjelpeløse og
fortapt. Han er også vår konge og leder og herre i livet slik han vil være det
i evigheten. Når han blir stor for vårt indre øye og hjerte, kan vi si med
Paulus: Alt er blitt nytt. 2. Kor. 5, 17.
2.
Kristendommen.
Det er sterke krefter i sving i dag
for å likestille alle religioner. Ingen har lov å si at vår religion er
enestående, den eneste redning i evigheten. Alle guder er den samme gud, bare
under forskjellige navn. Slik er tendensen i vår tid.
Da er det viktig å få et nytt syn på
det Jesus betyr for oss. Kristendommen er ikke en av mange. Han er den eneste.
Hvis ikke det er sant, er all misjon unyttig og unødvendig. Hvorfor skal vi
omvende de som allerede er ”omvendt”? Her må vi holde fast på Bibelens ord om
at frelsen i Jesus er for alle og utenfor ham, er mennesket tapt. Apg. 4, 12 og
Joh. 14, 6. Jesus viste seg særlig viktig da han døde på korset og stod opp
påskedag. Der ligger sentrum i kristendommen.
3.
Guds ord.
Det er kamp om Bibelen – det har det
vært i flere hundre år. Men kanskje har den ikke vært så intens som nettopp nå.
Før var det gjerne de lærde som stred, og kritiske bøker ble lest av noen få.
Vanlige folk kjente lite til dette. Men slik er det ikke lenger. I mange år har
bibelkritiske bøker blitt utgitt som billigutgaver og vanlige bøker beregnet på
alle. I skolen er kritikken kommet inn i alle bøker og i flere fag. I små porsjoner
blir tvil sådd i unge hjerter gjennom mange år. En skolegutt kom hjem en dag og
sa: Det er jo ikke sant det som står i Bibelen!
Som Guds folk må vi lese Bibelen som
Guds tale til oss mennesker. Det er ord fra Gud. Vår frelse og salighet
avhenger av det. Salig er den som våger å bygge sitt liv på Ordet. Men ve det
menneske som vraker Bibelens budskap. Det ser vi også på Bibelens siste blad,
Åp. 22. 18-19.
4.
Himmelen.
En av Djevelen måter å forføre
mennesker på, er å si at alt er slutt med døden. Det er ingen ting etter
graven. Da er det ikke nødvendig å omvende seg og bli frelst. Vi lever bare
denne ene gang, la oss få mest mulig ut av det.
Hvem har fortalt folk det? Har noen
vært bak graven og sett det?
Jo, Jesus har vært der. Han har
fortalt oss om evigheten og himmelen og veien dit. Nå ber han oss om å følge
ham. Johannes fikk se litt av himmelen og dermed av evigheten. Han sier. Han
viste meg … Og jeg så…. Der var ingen ting urent. All synd og skam og sykdom og
død var borte. Jesus og Faderen var sentrum, og alle de frelste sang til Guds
ære. Er ikke det noe å ha i vente? Vil du ikke være med?
Herre, gi oss synet igjen! På alle
ting i Guds rike.
Amen.
Luk 18, 31–34
Den blinde.
I denne teksten taler Jesus først om
sin død og oppstandelse. ”Se, vi går opp til Jerusalem,” sier han. Profetordet
må oppfylles, og Jesus skal bli hånet, og de slår ham i hjel. Han viser
disiplene at han skal oppstå på den tredje dagen. De skulle være forberedt på
alt. Men Lukas sier at de forstod ikke dette. V. 34.
Da skjer det noe – der han skulle få
vise dem enda en gang at han var mer enn alle andre. Han kunne gjøre et under.
De var kommet til byen Jeriko i Jordandalen. Og der satt det en blind mann og
tigget. Det var ikke et uvanlig syn i Israel. Det var slik de livnærte seg.
Denne dagen skulle bli helt
forandret og ny for mannen. Det ble som en illustrasjon på Jesu makt, men også
på hans vennlighet og miskunnhet over folket i nød. Slik vil alt bli nytt for
alle som møter og tar imot Jesus.
Den blinde roper til Jesus i sin
nød; Miskunn deg. Det var ganske naturlig for ham å be om hjelp. Han hadde nok
hørt om Jesus og visste hvilken makt han hadde. Han opplevde det underlige:
Noen ville stanse ham i å søke Jesus. Men den blinde lot seg ikke stanse. Han
ropte enda mer. For han var i dyp nød.
Da stanset Jesus. Tenk så fint! En
stor folkemengde ville følge ham, og så stanset han for den ene. Og det var en
som de andre ikke brydde seg om. En fattig tigger. Men Jesus hadde tid og
omtanke – og hjelp. Kanskje den blinde ventet på et øyeblikkelig under – nå
skulle han bli frisk!
Men Jesus kommer med et spørsmål til
den blinde. Det var nok overraskende, men nødvendig: ”Hva vil du at jeg skal
gjøre for deg?” Mon han hadde ventet det? Det var vel så opplagt hva mannen
ville. Jesus visste det nok. Nå ville han at den blinde skulle få si det med
egne ord. Det er godt å få uttrykke sin nød for ham.
Svaret er ikke overraskende. Han var
blind og dermed ganske hjelpeløs. Det måtte Jesus gjøre noe med. Det sa han
også og la ikke skjul på at det var en legemlig, menneskelig nød han behøvde
hjelp til. Men da så han også mye nytt som fikk betydning for hans liv senere.
Vi vet ikke om han hadde hatt synet før eller om han alltid hadde vært blind. I
alle tilfelle ble livet nytt fra denne dag.
Nå kan vi snu på dette og si: Mon
ikke mange mennesker er åndelig blinde i dag? Er det ikke slik at mange kristne
også har for lite syn på noe? Hvis Jesus kommer og spør deg: Hva vil du jeg
skal gjøre for deg? Kunne vi også svare: Gi
meg et nytt syn! Da så vi gjerne noe mer enn vi hadde tenkt på før. Og vi
kan se dette i Guds ord. Der ligger Jesu svar. Hva er det?
1.
Jesus.
Det første den blinde så, var Jesus
som stod framfor ham. Og vi behøver et nytt syn på Frelseren igjen og igjen. Vi
synger i en sang slik: Sett meg så jeg
ser deg Jesus---. Og det gjelder først og fremst synet på han som frelser.
Han er mitt eneste håp i liv og død og i evigheten. Synet på Frelseren kan
blekne i alt kav og slit vi har her i verden. Og etter mange år som kristen,
kan det også bli en vane og litt hverdagslig. I Guds ord kan vi så lese om ham
og se nye sider ved ham og ord som forteller hva han betyr for meg. Han er min
forsoner og personlige redningsmann, forbeder og hjelper i all nød.
Jesus er også vår gode hyrde. Det
skrev David om i Salme 23, og Jesus gjentok det i Joh. 10. Hyrden tar seg av
sauene, gir dem mat og verner dem mot ulven. Uten ham var vi hjelpeløse og
fortapt. Han er også vår konge og leder og herre i livet slik han vil være det
i evigheten. Når han blir stor for vårt indre øye og hjerte, kan vi si med
Paulus: Alt er blitt nytt. 2. Kor. 5, 17.
2.
Kristendommen.
Det er sterke krefter i sving i dag
for å likestille alle religioner. Ingen har lov å si at vår religion er
enestående, den eneste redning i evigheten. Alle guder er den samme gud, bare
under forskjellige navn. Slik er tendensen i vår tid.
Da er det viktig å få et nytt syn på
det Jesus betyr for oss. Kristendommen er ikke en av mange. Han er den eneste.
Hvis ikke det er sant, er all misjon unyttig og unødvendig. Hvorfor skal vi
omvende de som allerede er ”omvendt”? Her må vi holde fast på Bibelens ord om
at frelsen i Jesus er for alle og utenfor ham, er mennesket tapt. Apg. 4, 12 og
Joh. 14, 6. Jesus viste seg særlig viktig da han døde på korset og stod opp
påskedag. Der ligger sentrum i kristendommen.
3.
Guds ord.
Det er kamp om Bibelen – det har det
vært i flere hundre år. Men kanskje har den ikke vært så intens som nettopp nå.
Før var det gjerne de lærde som stred, og kritiske bøker ble lest av noen få.
Vanlige folk kjente lite til dette. Men slik er det ikke lenger. I mange år har
bibelkritiske bøker blitt utgitt som billigutgaver og vanlige bøker beregnet på
alle. I skolen er kritikken kommet inn i alle bøker og i flere fag. I små
porsjoner blir tvil sådd i unge hjerter gjennom mange år. En skolegutt kom hjem
en dag og sa: Det er jo ikke sant det som står i Bibelen!
Som Guds folk må vi lese Bibelen som
Guds tale til oss mennesker. Det er ord fra Gud. Vår frelse og salighet avhenger
av det. Salig er den som våger å bygge sitt liv på Ordet. Men ve det menneske
som vraker Bibelens budskap. Det ser vi også på Bibelens siste blad, Åp. 22.
18-19.
4.
Himmelen.
En av Djevelen måter å forføre
mennesker på, er å si at alt er slutt med døden. Det er ingen ting etter
graven. Da er det ikke nødvendig å omvende seg og bli frelst. Vi lever bare
denne ene gang, la oss få mest mulig ut av det.
Hvem har fortalt folk det? Har noen
vært bak graven og sett det?
Jo, Jesus har vært der. Han har fortalt
oss om evigheten og himmelen og veien dit. Nå ber han oss om å følge ham.
Johannes fikk se litt av himmelen og dermed av evigheten. Han sier. Han viste
meg … Og jeg så…. Der var ingen ting urent. All synd og skam og sykdom og død
var borte. Jesus og Faderen var sentrum, og alle de frelste sang til Guds ære.
Er ikke det noe å ha i vente? Vil du ikke være med?
Herre, gi oss synet igjen! På alle
ting i Guds rike.
Amen.