Mark. 14, 32-42.
.
”Hin time i
Getsemane, jeg aldri glemme kan.” Slik
sang den 35 år gamle amerikanske forkynneren E. P. Hammond i 1866. Det året
reiste han og kona til Europa og kom både til Egypt og Israel. Da var de også i
Getsemane, og der kom sangen til ham. Det var en gripende stund for
predikanten. På engelsk kommer poenget godt fram at det handler om kampen i
Getsemane. Det var der han kjente at Jesus døde for ham.
.
Påsken inneholder flere veldige
dager. Det som skjedde der forandrer hele vår historie. Fremdeles har det kraft
i seg til å gjøre store ting. Her ser vi inn i Jesu hjerte og hans utrettelige
kamp for oss. Og det lærer oss også noe om vår vei – i følge med Jesus på
lidelsens vei.
.
La oss denne gang stanse for noen
utvalgte setninger av Jesus her i hagen. De sier mye om ham selv og hans
gjerning i verden.
.
1. ”Min sjel er bedrøvet inntil
døden,” v. 34.
Her ser vi noe av lidelsen, av Jesu
indre liv og tanker. Det viser dødens skygge og dype alvor når Guds Sønn
frykter slik for den. Han er omgitt av sorg og lidelse på alle sider. Ordet
taler om Jesu kamp i hagen og ellers.
.
En sanger synger slik om det: ”I
navnløs ve og smerte vår Jesus den har gått - - en smertenes vei det er.” Og
Hammon skriver i sin sang slik: ”Og aldri jeg utgrunne kan hva der ditt hjerte
led.”
.
Hvorfor var smerten og bedrøvelsen
så sterk?
.
Først var det syndebyrden.
Den var tung å bære. Han begynte nå å smake døden og helvete og led for hver
eneste synd på jorden. Da følte han tyngden av de styggeste og slibrigste
synder i tanker, ord og gjerninger som hver av oss har gjort. Der er mine
synder, og dine, politiske ledere sine og barnas synd. Nå fikk han smake døden.
Hebr. 2, 9-10. I dypeste forstand er det den evige død som alle ufrelste skal
møte en dag. Denne lidelsen kan vi aldri forstå med vår tanke.
.
I Hebr. 5, 7-9 skjer trolig også i
Getsemane. Der skriver forfatteren: ”Han har i sitt kjøds dager, med sterkt
skrik og tårer, båret fram bønner og nødrop til ham som kunne frelse
ham fra døden. Og han ble bønnhørt for sin gudsfrykt. 8 Enda han var Sønn, lærte
han lydighet av det han led. 9 Og da han var fullendt, ble han opphav
til evig frelse for alle dem som er lydige mot ham,”
.
Legg merke til ord og uttrykk som er
uthevet her. Nå skal du tenke slik: Dette gjorde han for meg. Han tenke på meg
da han skrek i Getsemane og så fullendte frelsen. Jesus var bedrøvet til døden
for min skyld!
.
Dernest hadde han fiender omkring
seg alle steder. Først og fremst var Satan i angrepsstilling denne dagen.
Dette og korset er de siste angrep han har anledning til å gjøre mot Guds Sønn.
Derfor gjør han det han kan for knekke ham, ta fra ham vilje og tanke og ønske
om å gå denne lidelsens vei helt til enden.
.
Flere mennesker ble brukt av
djevelen disse dagene. Det skjer i Getsemane også. Her er soldater som de romerske myndigheter bruker, men de
er ledet av djevelen. Han bruker ofte politikere og ledere for å utføre sin
gjerning. Blant dem alle kom så Judas, disippelen som hadde fulgt Jesus i over
tre år sammen med de andre elleve. Nå hadde han solgt sin sjel for noen få
shilling og bedrog sin Mester.
.
Den største smerte som mennesket
Jesus led nå var nok at hans egen Far gikk fra ham. Salme 22 måtte oppfylles.
Sønnen skulle dø og lide for all synd.
.
2. ”Alt er mulig for deg,” v. 36.
Han taler nå med sin Far, Abba.
Jesus kjente ham godt etter evigheter i himmelen. Og han visste at han kunne
alt. Han tvilte aldri på sin Gud og Far. Og Jesus visste at lidelsen ble hard
og tung denne natta.
.
Som menneske ber han nå sin Far om å
ta lidelsen fra ham – det er ”denne kalk”. Hvis det er mulig å finne en annen vei,
ber han om det. Egentlig er det litt underlig at han ber slik. Men det skal
fortelle oss at lidelsen var så ufattelig at intet menneske kan forstå det og
heller ikke utholde den.
.
For Jesus vet godt at svaret er nei.
Det finnes ingen annen vei til Guds rike for noe menneske. Derfor ber han klart
og tydelig – også det for vår skyld, så vi skal forstå og fatte noen av det
åndelige mørke som nå ligger inne i Getsemane: Han sier til sin Far: Ikke som
jeg vil, bare som du vil!
.
Nå gjelder sangen: ”Din kjærlighet
har bundet deg å få meg løst igjen.”
.
I Joh. 12, 27 er de ordene vi
nettopp har sitert gjengitt slik: ”Fader, frels meg fra denne time! Men nei,
derfor er jeg jo kommet til denne time.” Det er ingen tvil i hans guddommelige
sjel om at han må gå denne smertens vei. Men han vil gjerne vise oss hvor
ufattelig tung og bratt og steinet denne veien er. Frelsen har kostet mye mer
enn vi kan forstå.
.
3. ”Våk og be, for at dere ikke skal
komme i fristelse,” v. 38.
Det er det siste uttrykket i
Getsemane vi skal ta med nå. Her tenker han ikke på seg selv og sin smerte.
Hele hans indre fylles av omsorg for sine venner. Der for gi han dem råd, noe
som gjelder framover i alle tider her på jorden.
.
Vi kan så lett sovne og sove oss inn
i fortapelsen. Og han vet så godt at vi alle møter fristelser og motganger og
lidelser i livet. Disiplene hadde jo sovnet allerede. Nå minner han dem om at
slik kan det gå også senere. Det gjelder oss alle. Slik som Jesus var i kamp i
Getsemane, skal vi til en viss grad også være det gjennom livet.
.
Vi møter sløvhet, søvn, lunkenhet,
tvil, motløshet og lyst til verdslighet. Hver for seg kan de ta vårt åndelige
liv. Djevelen bruker alle ting for å knuse gudslivet. Hans mål er at alle
mennesker skal gå til helvete til slutt. Det er en uhyggelig livsoppgave. Men
han er sterk nok til dra mange til seg.
.
Derfor sier Jesus så ømt og sterkt
som mulig: Her må dere våke slik at dere ser faren, og stadig be den himmelske
Far om hjelp til hvert steg på jorden. Så avhengig er vi av Gud. Å våke er å se
realistisk på denne verden, og bønnen er vår kontakt med himmelen slik at Gud
får hjelpe oss gjennom.
.
Til slutt skal vi vite at Jesus har
fått all makt i himmel og på jord, og denne allmektige Guds Sønn har sagt at
han er med oss alle dager. Mat. 28, 18-20. Det skal vi få stole på også nå.
Amen.
Mark. 15, 34.
.
Her møter vi Jesus på korset.
Golgata er høydepunktet og det dypeste i Jesu lidelse. Ingen kan fatte hva som
skjedde da. Der led han ikke bare fysisk på sitt legeme. Som aldri før led hans
ånd og indre menneske idet han betalte for og sonet verdens synd.
.
Han ble dømt. Deretter slet han seg
bortover Via Dolorosa, som betyr smertens vei. En gate i Jerusalem heter det
nå. Han ble spikra fast, slått og spyttet på. En tornekrone ble satt på hodet
hans.
.
Og mens han henger på korstreet,
sier han 7 ”ord” eller setninger. Her skal vi stanse ved ett av dem, og det er
kanskje det sværeste av alle. Da ble et profetord oppfylt fra Salme 22, 1f.
Jesus ropte ut: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? Det var ikke en
følelse han hadde i en tung stund, det var reelt.
.
På engelsk står det: Hvorfor har du
forkastet meg? I den engelske Peshitta-oversettelsen (syrisk) står det:
”Hvorfor lar du meg leve, og likevel er sein med å frelse meg.” I Salme 22 ser
profeten framover – helt fram til Golgata. Det er en virkelig profeti om
Messias, selv om David uttaler ordene og er trolig i står nød den dagen.
.
Hva sier dette rodet til oss?
.
1. Jesus var forlatt av Gud.
Det er det første her og den
egentlige tolking av ordet. Han hadde opplevd tunge stunder mange ganger. Vi ser
jo at han gikk for seg selv for å be flere ganger. Motstanden økte med tiden og
kulminerte ved Golgata.
.
- Han hadde motstand av ledere og
prester. De begynte det hele. Det er i grunnen rart! Skulle ikke de være glad
for at Messias var kommet? Skulle ikke de gått til skriftene og sett om ikke
Jesus var oppfyllelsen av Messiasprofetiene.
.
- Deretter kom motstand fra folket,
etter to års virksomhet begynte folk å reagere på Jesus, se f. eks. Joh. 6.
.
- Det neste var disiplene i
Getsemane. Da var det krise i flokken av Jesu venner. En av dem han sveket
Mesteren og viste det med et kyss. Soldater kom med våpen og stort oppstyr
mellom trærne i hagen. Da fikk disiplene panikk og rømt fra alt. De var vanlige
mennesker og reagerte med frykt mens det stod på. Få er standhaftige når det
virkelig røyner på.
.
- Til slutt forlot også han egen
himmelske Far ham. Det er det verste. Jesus var totalt alene. Mørket lå over
Golgata denne dagen, også i åndelig forstand. Djevlene gikk til stormangrep på
Guds Sønn. Hele Guds vrede over all synd var nå samlet og lagt på Jesus. Det er
den største oppgjørsdag og dommedag som til nå har vært i historien. Der
betalte Jesus alt alene.
.
I Gal. 3, 13 skriver Paulus kort og
konsentrert om nettopp det: Kristus kjøpte oss fri fra forbannelsen, da han ble
en forbannelse for oss. Det er korsets budskap. Da brast hans hjerte, og
helvete holdt pusten: Ville det lykkes? Vi forstår det ikke, men vi får tro det
som er skrevet om saken. For da det var gjort, ropte Jesus ut over folkemengden:
Det er fullbrakt. Joh. 19, 30.
.
Læreren spurte en klasse om nettopp
dette: Hvorfor ble Jesus forlatt? Da svarte en liten gutt: Det var så mye synd
på korset, at Gud ikke orket å se på det! Ja, slik var det. Der var din og min
synd. Alt det Hitler og Stalin og Mao og alle andre gjort var der. Og Jesus tok
ansvaret for det.
.
Det var en som var villig å dø i mitt sted,
for at jeg skulle leve ved ham,
Ja, til korset han gikk
hvor han kjøpte meg fred,
da han sonet min synd, det Guds lam.
.
2. De troendes kamp.
Noen ganger kan troende mennesker
føle at Gud har forlatt dem. Og det er en vond opplevelse. Salmisten skriver
noe om det i Salme 42: Hvorfor er du nedbøyet, min sjel? Det kan være flere
årsaker til det, slik erfaringen har vist oss. C. Fr. Wisløff skriver ut fra
dette salmeordet at ”en kan selv være skyld i at Gud er fjern. Synd og
lettsindighet, et verdslig liv og forsømmelse av å lese og høre Guds ord –
dette vil lede en bort fra det fortrolige samfunn med Gud”.
.
Men det kan også ha andre årsaker
som vi ikke kan gjøre mye med, som sykdom, dårlige nerver, vonde opplevelser i
livet og svekkelse ved alderdom. Livet kan gjøre mye vondt med oss, og noe
kobler dette over til gudslivet slik at det også lir.
.
Det er likevel ikke sant at Gud forlater
sine barn. Jesus ga et stort løfte da han sa disiplene skulle gå ut i all
verden og forkynne evangeliet: ”Se, jeg er med dere alle dager,” Mat. 28, 20.
De løftet står fast. Sangeren har rett når han sier: ”Aldri jeg ensom er, nei,
aldri jeg ensom er.” ”Når nauda er størst, er hjelpa nærast,” heter det i et
ordtak.
.
Likevel kan vi føle at Gud er
borte. Da vil noen tenke som Jonas: Jeg vil heller dø enn å leve, Jon. 4, 8.
Elias kjente også kampen og vanskelighetene da han krøp under gyvelbusken og
ønsket seg døden, 1. Kong. 19, 4.
.
Gud kan gi hjelp i alle vansker. En
troende er aldri forlatt av Gud. Det må vi gripe tak i og holde fast på.
.
3. Noen er forlatt.
Det er troen som binder oss til Gud.
Får vantroen tak i oss slik at vi fornekter vår Frelser, er vi satt utenfor
samfunnet med ham. La oss derfor ikke lure oss selv og regne med Gud når vi
ikke vil ha noe med ham å gjøre. Vi kan huske på et par eksempler fra Det gamle
testamentet.
.
a) Kong Saul.
Da Saul ble utvalgt til å bli konge,
ble han et annet menneske (1. Sam. 10, 6) og Herren gav ham et annet hjerte (v.
9). Men etter to år som konge, var Saul ulydig og ofret som om han var prest,
selv om han var av Benjamins stamme. 1. Sam. 13, 1ff. Etter det står det slik:
”Fordi du har forkastet Herrens ord, har han forkastet deg, så du ikke skal
være konge.” 1. Sam. 15, 23.
.
Problemet med Saul var ikke bare at
han syndet. Det kunne tilgis. Men han unnskyldte synden og bortforklarte den.
Da forlot Gud ham og en ond ånd kom inn i ham i stedet. For et menneske er
aldri tomt. Enten bor Gud der ved sin Ånd eller de onde ånder. I det ytre var
han ennå konge en stund, men var forlatt av kongenes konge.
.
b) Samson.
Det andre eksemplet er Samson. Han
sviktet sitt nasireerløfte og lot en kvinne få plass hos seg. Da står det så
trist om ham: Han visste ikke at Herren hadde veket fra ham. Dom. 16, 20. Han
gikk i egen kraft og var ikke lenger avhengig av Herren. Da vil alltid synden
få rom i vårt liv. Og Guds nærvær er borte. Det er vel ikke slik med noen av
oss?
.
4. Noen blir evig forlatt.
Til slutt vil noen mennesker oppleve
at de blir forlatt av Gud for evig og alltid. Det er de som forlater sin Gud
her i livet eller som ikke får høre om ham. De går sin egen vei og blir
utestengt for evig fra himmelriket. Er du kanskje blant dem?
.
Jesus ble forlatt for en stund, for
at vi skulle slippe det i evighet. Hans liv og gjerning er vårt håp, redning og
hjelp. Vi gjør vel i å ta imot ham nå i nådens tid.
Amen.
Mark. 16, 14-15.
.
Vi er nå kommet en tid etter
oppstandelsen. Da skjer det også noe blant disiplene og folket. Men det er ennå
ikke et normalt menighetsliv i Jerusalem og omegn. Vi skal nå følge noen av
Jesus venner.
.
1. Jesus åpenbarer seg.
Når noe viktig skal skje, viser han
seg for sine venner. Noen ganger er det bare noen få som får se ham, andre
ganger flere, ja, mange. Jfr. 1. Kor. 15, 6. Dette møtet da 500 så Jesus på en
gang, må ha gjort et veldig inntrykk. Når disse reiste videre og kanskje spredte
seg utover landet, har de nok fortalt om det som skjedde.
.
Denne gangen er det de elleve
trofaste disiplene som møter ham i det herliggjorte legemet. Han som svek
Jesus, er ikke med. Ved en åpenbaring får de se Jesus i en ny skikkelse, de
opplever ham mer som guddommelig enn som et menneske. Derfor er det nok
uforglemmelig.
.
Også vi behøver slike åpenbaringer
der Jesus stiger inn til oss på en ny og overnaturlig måte, så å si.
.
2. Jesus refser sine.
Disiplene var ikke fullkomne, slik
heller ingen kristen har vært det. Mesteren så det og talte til dem om deres
feil og mangler. Hvordan skulle de ellers kunne forbedre seg? Og det var
vanskelig å overbevise dem om sannheten.
.
Det Jesus pekte på var deres vantro
og harde hjerter. De trodde ikke alltid det de hadde sett, og tro er egentlig å
tro uten å se! Hebr. 1, 1f. Disiplene hadde hørt at Jesus var oppstått fra de
døde av de vitner som hadde sett ham etter døden. Men de tvilte. Det var for
utrolig, selv om Jesus hadde sagt dette på forhånd.
.
I tillegg hadde de harde hjerter.
Det er samme uttrykk som er brukt om Farao i Egypt da Moses og israelittene
ville dra ut av landet. Farao forherdet seg og da forherdet Gud ham, 2. Mos. 4,
21. Og i NT blir vi formanet til å ikke forherde oss, Hebr. 4, 7.
.
Vi er også ofte sene til å tro. Det
skal mye til å overbevise oss mennesker. Vi er så fastgrodd i våre egne tanker
og meninger. Derfor må han noen ganger også refse oss. Da er det viktig at vi
lar oss formane selv om det kan være vanskelig å ta imot. Det er vår redning.
.
3. Jesus ga dem misjonsbudet.
På tross av at disiplene var sene
til å tro, gav Jesus dem oppdraget å gå med evangeliet til jordens ender. Slik
er han alltid. Han stoler på syndere selv om de er svake. Det er et paradoks.
Men det gir oss frimodighet til å være med i Guds rikes arbeid.
.
Gud bruker ikke bare de gode og
nesten fullkomne – om de finnes i denne verden. Han sier til oss i dag også:
Gå! Hedninger og frafalne innbyr oss sjelden til å holde evangeliske møter.
Noen ganger er det nødvendig å ta Jesus på ordet – og å gå til unådde områder
og bygder også i vårt land. Det er Guds misjonsstrategi.
.
4. Jesus ga dem budskapet.
De skulle ikke skape et budskap til
verden. De fikk det. Forkynne evangeliet, sa han. Det er ordet om Jesus som
alene kan frelse en synder. Det er forkynnelsen om Jesu gjerninger for den
syndige verden. Han døde for alle og oppstod til vår rettferdiggjørelse.
.
Evangeliet er de gode nyheter om
frelse for alle syndere. ”Ikke en så ussel er, at ei Jesus har dem kjær.” Det
er et sant ord. Det skulle forkynnes for all skapningen. Ingen måtte lukkes ute
fra å høre. Evangeliet er bestemt for alle mennesker. Vitnene skal aldri stanse
ved en grense. Sendebudet må gå over alle grenser, inn i nye land og områder.
Det er Jesu misjon.
.
Det betyr ikke at alle blir frelst.
Men det skal være tilgjengelig for alle. Hele Bibelen sier at det er de som
tror på Jesus, som blir frelst. For å tro er å ta imot budskapet uten å gjøre
noe selv. I troen ligger også nåden, og den utelukker alle gjerninger fra vår
siden.
.
Misjonen i Guds rike er som
konsentriske sirkler. Alle har det samme sentrum og utgangspunkt. Men sirklene
blir stadig større og når lenger ut. Det stanser ikke før den siste folkegruppe
er nådd.
.
Da kan den store hvite flokk i Åp. 7
være et godt bilde på alle de troende til alle tider som en gang skal samles
hjemme hos Gud. Da er oppdraget fullført. Alle som kan og vil vinnes for Gud,
er nådd. Jesu og disiplenes oppdrag er fullført.
--