Luk 16, 19-31 A.
Ved livets slutt.
.
Dette er en alvorlig beretning.
Våger vi å tro dette? Kan vi forkynne det rett ut slik det står i Bibelen? For
her skal vi tale om avslutningen på livet. Da er noen lik Lasarus og lik den
rike mannen. Hvor står vi i dette?
- Jesus vil si oss noe, og vi kan
alltid lære noe av ham. Her er nok flere ting, men vi skal stanse for noen få.
.
1. Vi kan ta feil i livet, v. 19.
Den rike mannen levde hver dag i
herlighet og glede. Han hadde alt han behøvde og vel så det. Han tenkte hele
tiden på dette livet, slik Paulus skriver i Fil. 3, 19: De attrår de
jordiske ting. Slik var det også med den rike bonde i Luk. 12. Det er verdslige,
verdens mennesker som lever for å nyte livet og Guds gaver og er dermed slik
Paulus skriver i Rom 1, 25: de dyrket skapningen fremfor skaperen.
.
Men her tar de feil. De har ikke
sett eller vi ikke se hva livet egentlig er. Kommentaren Gullgruben sier her:
Det er det sorgløse, verdslige sinn som bare tenker på seg selv. – Hvor mange
er ikke i samme båt i dag: De gjør den alvorligste feil noen kan gjøre her i
livet.
.
2. Det fins noe mer enn det vi kan
se.
Vi er mer enn et dyr eller en
skapning, en ting eller et biologisk vesen. Det materielle er ikke alt.
Der er en Gud. Den største feil et menneske kan gjøre er å lukke ham ute fra
sitt liv. Det gjorde også den rike bonde. Og han opplevde dette: ”Men Gud sa: I
denne natt kreves din sjel av deg.” Luk. 12, 20. Det hadde han aldri tenkt på,
ser det ut til.
.
Er det plass for Gud i ditt liv? Det
er hovedsaken. Og la oss merke dette: Det er bare plass til EN Gud – og det
finnes ingen andre sanne guder enn den levende, hellige Gud vi kjenner fra
Bibelen. Og han vil og må regjere i vårt hjerte ganske alene. Hvis du vil styre
noe selv eller har noen avguder i et hjørne, faller alt sammen. Tenk over det
denne dagen.
.
3. Døden er ikke slutten.
Det er blitt så vanlig å tenke at
døden er det siste punktum. Mange kjendiser står fram og forteller oss det. Og
folk flest er svake for kjendiser. De aper etter dem på mange måter. Dermed
lures folk til å tro at de ikke behøver å tenke på Gud og slett ikke på døden.
Den er jo venn, sies det. Ja, men for hvem er den en venn? Det må du grunne
litt på i lys av Bibelen.
.
I vers 23 står det så: Da han slo
opp sine øyne i dødsriket.
.
Da ser han noe nytt, noe han trolig
aldri hadde sett reelt i livet. For da ser han sannheten i Hebr. 9, 27: Det
er menneskets lodd en gang å dø og deretter dom. Mange lever i dag som om
det ikke var sant. For sent vil svært mange oppdage: Døden er ikke et punktum –
den er et kolon. Det kommer noe etter. Da skal alle mennesker stå fram for Gud
og gjøre regnskap for sitt liv. Det blir alvorlig. Hvordan tro du at du vil
klare deg da? Er du egentlig rede til å forsvare ditt liv?
.
Etter dommen kommer fortapelsen
for alle de som ikke tror på Jesus. Den er virkelig, selv om vi ikke vet om
alle detaljer. Det blir alvorlig nok å vite at du for alltid er utenfor Guds
rike. Da finnes det ikke flere anledninger. Du har brukt opp din kvote.
.
Tenk – denne mannen husket sitt liv
før døden. Og det plaget ham. Ditt eget liv skal pine deg i alle evigheter, når
du tenker på det du har gjort og det skulle ha gjort og dine slektninger som
også går fortapt. Og du vil ikke at de skal komme til fortapelsen for å anklage
deg. Derfor ba mannen om at de måtte bli berget fra den, ikke av misjonssinn
men for å beskytte seg selv.
.
4. Evigheten avgjøres her i livet.
I v. 25-26 tales om et stort svelg –
som ingen kunne gå over. Det viser tydelig at døden er slutten på alle
anledninger til frelse. Det må du sørge for her i livet. ”Treet ligger den
veien det faller,” heter det. Du får ingen ny anledning. Det er ikke jeg som
sier det. Det har Gud bestemt for lenge siden, og verken du eller andre kan
forandre Guds bestemmelse.
.
Du fikk ditt gode i din levetid,
sier Jesus. Da er det ingen ting igjen for deg. Da gjorde Moses det på en annen
måte: Han valgte heller å lide ondt sammen med Guds folk enn en kortvarig
nytelse av synden. Hebr. 11, 25. Det er veien. La Gud få bestemme.
.
5. Gud har gitt alt og gjort alt for
vår frelse.
Jesus sier i v. 29: De har Moses og
profetene – hør dem. Det skal ikke noe mer til enn det som er åpenbart. I vår
tid har vi hele GT og hele NT fulle av åpenbaringer og ord om Guds frelse. Du
skal ikke vente på et under eller en engel som kommer. Du har fått Ordet fra
Gud. Det er tilstrekkelig. Stans litt ved noe av det.
Luk. 17, 7-10.
14.s. Treenighet. Vingård. En tjener.
Det handler om tjeneste og lydighet. Det er en lov i Guds
rike.
Da oppstår gjerne en fare : Å bli stolt over nådegaver og
evner og brukbarhet i Guds rike.
Jesus brukte en illustrasjon og viser oss tre ting for å
hjelpe oss mot denne faren.
1. En tjener er en slave.
Ordet for tjener (doulos) betyr egentlig en slave som tjener
bare sin Mester.
Se Rom. 1, 1 der Paulus kaller seg selv en slave selv om han
var frigjort fra synden og loven. Nå er han bundet av en annen herre. På gresk
er det også andre ord for tjener, f. eks. diákonos som betyr en som
hjelper til, en medhjelper. Det er selve arbeidet som er fokus på her. Det er
ikke meningen her. Her er det slaveforholdet som står i forgrunnen. Og slik
blir ordet brukt flere ganger i Bibelen og om flere personer. Og da må vi også
tenke på slavemarkedet i den gamle verden, slik det var både i Midt-Østen,
Europa og i Amerika.
a) Det var herren på gården som eide slaven. Han hadde all
makt og rett over slaven fordi han hadde kjøpt og betalt for ham eller henne.
Det var slik ikke et frivillig forhold, men et eierforhold. Slik bruker f. eks.
Paulus dette ordet. Han kalte seg Jesu Kristi slave, Rom. 1, 1, Tit 1, 1, Fil.
1, 1. Han møtte Jesus utenfor Damaskus og tok imot ham. Paulus opplevde at han
var elsket og kjøpt av Jesus og ble nå hans eiendom.
b) Slaven lever av og for sin herre. Hele hans liv er knyttet
til mesteren. Det ser vi også i Paulus’ liv. Jeg lever ikke lenger selv, men
Kristus lever i meg, sa han. Gal. 2, 20. Det forstår vi både åndelig og reelt.
Han sier også: For meg er livet Kristus, Fil. 1, 21.
c) Slaven har ingen vilje selv i arbeid og tjeneste. Han
kunne ikke kritisere eller gjøre noe slik han mente det var rett. Han var helt
underlagt sin herres vilje og plan. Paulus var så overgitt til sin Frelser at
han bestrebet seg på å ta enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus,
2. Kor. 10, 5.
b) En troende er ikke bare en slave under Kristus, men også
en tjener for Kristus som det største han kan bli. Paulus kan si at han skammer
seg ikke ved evangeliet, Rom. 1, 16 – altså over det budskap han forkynte og
som han selv trodde på. Det er en ære å være en kristen. Og det er nåde å få
tjene ham.
Flere Guds tjenere er i Bibelen kalt for tjener og slave:
Moses, Josva, David, Paulus, Jakob, Peter, Judas og de troende og profetene i
GT. Det er altså en vanlig tittel og syn på de kristne. Også vi står i den
stilling innfor Gud. Jfr.: 5. Mos. 34, 5; Josv 24, 29; 2. Sam. 3, 18; Jak. 1,
1; 2.Pet. 1, 1; Jud. 1; Amos 3, 7.
2. Guds ord og vilje.
Slik som en vanlig tjener eller slave ikke kan gjøre det han
synes er best eller det han liker, må også en kristne tenke slik: Jeg skal
følge Guds vilje og råd. Og det finner vi i hans ord og bud og forskrifter. Alt
dette finner vi i Guds ord. Bibelen blir slik en viktig bok for en kristen ikke
bare om hans tro og frelse, men også om det daglige liv. For også der har
Skriften mye å si oss.
Forkynnerne skal hente sitt budskap og sine tekster fra
Bibelen. Og innholdet i forkynnelsen skal ikke domineres av fortellinger og
egne erfaringer eller vanlig snakk om livet på jorden. Her tror jeg det mangler
mye i vår forkynnelse nå. En forkynner skal kalles verdens mennesker til
omvendelse og frelse, og han skal gi de troende mat.
En tjener skal pløye og så. Det kan være et hardt arbeid som
krever mye av arbeideren. Han må kunne holde ut over lengre tid. Han skal arbeide
hele dagen og kan ikke slutte når han vil. Han er bundet av sin herre. Det kan
være vekkelsesarbeid, barnearbeid, foreningsarbeid og mye annet som krever mye
av ham.
Men han skal noe mer. Han skal gi folket mat og drikke.
Åndelig mat er forkynnelsen av evangeliet til oppbyggelse, formaning og trøst.
Her sier Jesus noe om å gi folk mat i rett tid. Det betyr vel også rett mat. Vi
behøver ikke alltid det samme. Derfor må forkynneren være i bønn og stillhet
for Gud om hva han skal gi nettopp nå.
Noen bibelord kan belyse dette mer: Jesus sier i Mat. 4, 4:
Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn.
Her kan vi se at hele Bibelen er åndelig mat. Vi skal være forsiktige med å
bare ta ut gode og trøstefulle vers i Bibelen og leve på dem. Det er viktig for
en kristen å ta på alvor formaningsordene hos Jesus og i brevene. De hører med
til vårt praktiske helliggjørelsesliv. De er påminninger til oss og advarsler
mot synd. Jesus sa også om seg selv at hans mat var å gjøre Guds vilje, Joh. 4,
34. Skulle ikke han være vårt eksempel? Og I Joh. 6 taler han om seg selv, sitt
kjød og blod, som vår åndelige mat og manna som vi behøver. Da er det ikke
først og fremst nattverden som ikke var innstiftet han mener. Han talte om sin
død og forsoning som vår frelsesgrunn. Det er god og åndelig mat.
3. Ydmykhet.
Til slutt minner Jesus oss om å være ydmyke i vår tjeneste
for Gud. Uansett hva vi gjør eller hvor mye vi gjør, er det vår oppgave og
plikt for Gud. Det er sterke ord han bruker her. La oss være så ydmyke at vi
tar imot dem og innretter oss etter dem. Han sier: «Slik skal også dere, når
dere har gjort alt det som er pålagt dere, si: Vi er unyttige tjenere. Vi har
bare gjort det vi var skyldige å gjøre,» v. 10. Når vi tenker slik, blir det
ingen ære eller fortjeneste til oss. Han får all ros.
I Guds lys ser vi at vi ikke har gjort nok. Vi vil alltid
komme til kort. Det var mye vi ikke gjorde av ulike grunner. Det gjelder om det
er synlig arbeid vi har hatt. Eller vår skjulte tjeneste som ingen eller få ser
og vet om. Derfor er det ikke rom for ros og stolthet på vår side. En har sagt
det slik: Gud krever fullkommenhet og venter av oss ydmykhet.
Da vil en Herrens tjener behøve mye nåde og tilgivelse. Og
han vil bruke tid i bønn for seg selv for å be om hjelp til å være slik.
Vi legger merke til noen bibelvers her: Vær derfor
fullkommen, Mat. 5, 48; Den som gjør seg liten (ydmyker seg) som dette barnet,
han er den største i himlenes rike. Mat. 18, 4. Ydmyk dere for Herren, så skal
han opphøye dere. Jak. 4, 10.
Det er en lov i Guds rike at Gud vil ha et ydmykt folk, for
bare da kan vi ære ham og gå hans ærend. Det må vi ta til oss i dag. Amen.
I grenseland.
Luk 17, 11-19
.
Vi møter ti spedalske. Det var en
fryktelig sykdom som ikke helt kan tenke oss inn i. Nå var disiplene på vei til
Jerusalem og kom til grenselandet mellom Samaria og Galilea. De var altså et
stykke sør i landet. Og da skjedde noe.
.
Jesus visste at tro er å bygge på
hans ord. Og tro er tillit til Gud. Nå ville han prøve disiplenes tro og på
samme tid de spedalskes. De var i et annet grenseland: de var mennesker, men
hadde ikke lov å være sammen med andre. De var syke.
.
Nå viser det seg tre forhold med dem,
som åndelig sett også gjelder oss.
.
1. Noen var i nød.
Å være spedalsk var å bli satt
utenfor alt. Det var en fryktelig lidelse som egentlig førte til døden. De var
utstøtt av samfunnet og måtte hele tiden rope der de ferdes: Uren! Uren! Folk
måtte få anledning til å komme seg unna dem. De hadde sår og luktet ille og
deler av kroppen kunne falle av.
.
Slik er den et bilde på synd. Den
gjennomsyrer alt og tar fra oss alt. Den tærer oss bort og skiller oss fra Gud.
.
Det er både en hvit og en svart
spedalskhet. Og synden kommer til oss i ulike former og uttrykk. Det er synden
som er vår virkelige nød, og Bibelen sier at vi alle er smittet av den, Rom. 3,
23. Og uansett hvilken måte den opptrer på, er den like farlig! Synden er alt
som er mot Guds ord og vilje og bud. ”Synd er lovbrudd,” sier Johannes, 1.Joh
3, 4. I den danske Seidelin-oversettelsen står det: synd er lovløshet. Det
betyr å leve slik vi selv vil og selv bestemme over alt i livet.
.
Kjære folk! Har vi innordnet oss
under Guds ord? Har vi sagt: La Gud bestemme alt i vårt liv? Hvis ikke, er du i
nød, som de ti spedalske. – Fins det nå en redning?
.
2. De ropte, v. 13.
De hadde nok hørt om Jesus og visste
litt om hvem han var og om hans makt. Nå ropte de på ham og kalte ham ved navn.
De ba ikke om penger, rikdom eller makt. Det var nytteløst for dem. Hva skulle
de med det når de fremdeles var bannlyst blant folk.
.
De visste om noe som var viktigere.
Alt det andre bleknet når de tenkte på det egentlige og viktigste for dem: At
de måtte bli friske!
.
Hva er nå det største for deg? Det
er nødvendig å tenke gjennom det noen ganger. Hva lever jeg egentlig for? Hva
ber du om? Har du sett hovedsaken i tilværelsen. Det er ikke sykdom,
helbredelse eller lykke i livet.
.
Hovedsaken er: DU HAR EG UDØDELIG
SJEL!
Den må reddes. Hva betyr alt det
andre om det ikke skjer. Livet er kort – og du skal forberede deg på evigheten.
.
Alle sammen ble friske. De ble
renset, står det, v. 14. Da var det nok glede og fryd i sjelen: Tenk – de var
blitt helbredet fra sykdommen. Nå kunne de vende tilbake til samfunnet og være
som andre folk.
- Hva skjedde da?
.
3. Takk.
Ni av de ti var bare opptatt av
legemet og dette livet. Når det var ordnet, var alt i orden. De behøvde ikke
mer.
.
Men en av dem tenkte annerledes. Han
hadde forstått en annen ting: Det var Gud som hadde vært i ørkenen. Noe hadde
skjedd i hans hjerte også. Og det førte til at han ville takke Gud. Han forlot
de andre og gikk til Jesus. De andre fortsatte sitt gamle liv på en måte. Men
denne fikk et nytt liv, i møte med Frelseren. Han ble fylt av lovsang og priste
Gud med høy røst og ga Gud æren for alt, v. 16 og 18.
.
Han var en fremmed, sier Jesus. Han
var samaritan, som ikke hadde noe samfunn med jødene. Han hadde vært utstøtt på
to måter: som samaritan og som syk. Nå fikk han et nytt budskap: Din tro har
frelst deg! V. 19. Takken viste at han trodde det var Guds gjerning han
opplevde. Han hadde nå opplevd Guds godhet.
.
Gud har vært god mot Norge. Han ga
oss et godt land, og vi har hatt noen gudfryktige ledere i tidligere tider.
Dermed kunne Gud velsigne land og folk rikelig. Han ga oss gode økonomiske kår
blant gode mennesker. Og han sendte store vekkelser over folket så mange ble
frelst. I farne dager har mange takket Gud for frelsen.
.
Men hva gjør vi i dag? Bibelen sier:
Takk Gud for alt. 1. Tes 5, 18. Og vi gir ikke Gud ære uten å takke for alt.
For det er han som sender det eller tillater alt som møter oss.
.
Slå lag med
samaritaneren i dag. Forlat det verdslige liv og de
verdsliges levevis og lev for Jesus.
Han venter på alle nå. Amen.