Mat. 27, 22. Kva med Jesus?
.
Dette er historia sitt største drama
– og det er ikkje slutt på jorda før 1. påskedag. Men her er det berre ein
liten del av det som skjer.
.
Pilatus har
ei vanskeleg oppgåve: Kva skal eg gjera med Jesus? seier han. Og her er fleire
ting som gjer det vanskeleg for han å velja. Og ved store avgjerder i livet er
det ofte slik. Først kjem nok samvitet hans i vegen. Kan det vera rett å døma
ein slik mann? Og dinest kjem vitet hans, fornuften. Han er overtydd om at
Jesus skulle vore fri. Eg finn inga skuld hjå han – det tonar i hjarta hans.
.
Og så kjem
kona hans inn på arenaen. Ho hadde hatt ein draum. Det er som om Gud prøver
alle måtar for å visa han kven Jesus var. Då brukar han nokre gonger draum. Og
midt i alt er sikkert Guds eigen Ande. han var nok heidning, men her gjaldt det
Guds store sak og hans eigen Son. Han står så nær Jesus denne dagen – og då
talar Anden! Og det står ingen stad at Pilatus skulle ta dette ansvaret.
.
Fiendane
hans hadde eit sterkt våpen mot han: Gir du denne mannen fri, er du ikkje
lenger ven med keisaren. Og otte for andre menneske har alltid vore ei enorm
kraft og makt i sinnet. Mange kan ikkje stå imot den.
.
Pilatus
fall. Han valde menneske i staden for Gud. Då hjelpte det lite å vaska hendene.
Han var skyldig. Og vitna kom att og tek opp att klagen. Og dei kjem til oss
mange gonger og vil knusa oss.
.
Kva skal eg
gjera med Jesus? Det er eit hovudspørsmål i livet. Og du har fleire vegar å gå,
eller fleire alternativ.
.
1) Nøytral.
Er det
mogeleg? Mange prøver og tenkjer det skal nok gå. Jesus sa: Anten er du med
eller mot. Han vil ha deg ikkje dine gaver. Dei er kanskje bra nok for
menneske, men dei kan aldri erstatta frelsa. Mange prøver å ha ein fot i verda
og ein hjå Gud. Det vil aldri halda. Du må ta eit personleg val.
.
Tollaren og
farisearen i tempel er døme. Den eine såg på gjerningane sine – det var valet
hans. Og det gjekk ikkje bra. Den andre såg berre si synd, og då hadde han
ikkje anna von enn å ropa til Gud. Det er hjarta det kjem an på. Ikkje det ytre
livet.
.
2) Du dømer Jesus.
Du kan slå
lag med Pilatus og vera med i hylekoret og døma Frelsaren. Det kan sjå realt
ut, og det er på ein måte eit klårt standpunkt. Men du er med og slepp Barabas
fri. Og til slutt blir Kristus den sterkaste både for deg og Barabas. Han vinn
siger. Tråden ovanfrå blir du ikkje fri. Klipper du den av, fell du i
fortapinga.
.
3) Jesu fridom.
Slepp du
Jesus til i livet blir det til fridom for deg. Fylg meg, sa Jesus til
læresveinane. Det er då du finn livet. Paulus skriv slik: For meg er livet
Kristus, og døden ei vinning. O Paulus vitnar: Eg har stridd den gode striden.
.
Ved brannen
i Chicago i 1871 hende noko. Evangelisten Moody talte over dette ordet søndagen
før. Til slutt i møtet sa han: Kom att neste søndag, skal eg seia deg kva du
skal gjera med Jesus. Den natta brann byen og ei mengd med folk gjekk med. Også
nokre av dei som hadde høyrt Moody seia: Neste søndag får du vita det. Det kom
ingen neste søndag for dei.
.
Det vart
til lærdom for Moody. Då sa han: Nå sluttar eg aldri eit møte utan å seia: Du
må koma nå, i dag. Du veit ikkje om det får ein ny dag.
.
Det skal me
seia nå til kvar og ein: Kom nå, bøy deg for Jesus!
*
Mat. 27, 45-56. Langfredag.
.
Langfredag var en lang dag for Jesus
som menneske. Hele natta og dagen var Jesus i bønn og forhør og lidelse. På
engelsk kalles dagen for den gode fredagen (Good Friday). Og for menneskene var
det en god dag, det viser innholdet i den. Kl. 15 em. var Jesu mørkeste stund.
Da var han forlatt av Gud og alt ansvar for synd lå på ham.
.
La oss se på noe som hendte denne
dagen.
.
1. Først forhøret av Jesus.
a) Først var han hos øvstepresten Annas, det var om natta. Johs 18, 13f
19-24. De bant ham og så ble han sendt til Kaifas,
en annen øvsteprest. Det var altså religiøse ledere i Israel som ville dømme
Jesus Guds Sønn. Det var ikke politi eller de militære som ville det.
.
b) Jesus for Det høye råd. Dette var også om natta. Mat. 26, 57-68. Dette rådet
(Synedriet) var religiøse ledere i Israel som hadde stor sivil myndighet, men
uten å kunne dømme noen til døden. Men de gjorde hva de kunne for å ydmyke ham.
De spyttet på ham og slo ham med knyttneven og kom med falske anklager. Peter
satt i forgården – og fornektet Jesus tre ganger. Så dypt kan et menneske
falle. Men det var også han som gråt over sin synd og fikk tilgivelse.
.
c) Nytt
møte i Rådet. Mat. 27, 1-14. Nå var det blitt morgen, og de religiøse
overgav Jesus til den reelle politiske makt, romerne.
.
d) Jesus for Pilatus. Det er nå Pilatus stiller det berømte spørsmålet: Hva er
sannhet? man har diskutert om han virkelig var en søkende og mente alvor med
spørsmålet, eller om det var ment som hån eller uttrykk for at det ikke fins
noen sannhet. Det er også han som etter samtalen slår fast: Jeg finner ingen
skyld hos ham! Han mener nok at etter romersk lov har han ikke forbrutt seg.
.
Det er også nå Judas angrer som
forferdelige synd. Det er tvilsomt om han var i syndenød eller bare beklaget
det han hadde gjort. Kanskje han ikke hadde ment at det skulle gå så langt at
romerne skulle dømme ham. Han gikk i alle tilfelle ikke til Gud med sin synd og
nød, men gikk ut og hengte seg. Fortvilelsen hadde fått overtaket.
.
e) Jesus for Herodes. Luk. 23, 6-12. Det er nå Jesus unngår å svare kongen. Han
visste det likevel ikke ville nytte noe. Kongen kledde ham i fine klær, i en
purpurkåpe, en slags kongedrakt som hån.
.
f) Jesus på nytt til Pilatus. Han overlater saken til folket
og ber dem stemme over hvem som skal bli frikjent i påsken, som skikken var.
Folket valgte Barabas. Nå blir Jesus hudstrøken og får tornekrone på hodet,
også det en hån mot Jesus kongedømme. Pilatus prøver å sette Jesus fri, og kona
drømte om det. Men folket ropte bare. Korsfest. Og han var redd folkets gunst
skulle avta, og i bakgrunnen stod keiseren med all makt. Her måtte han handle
forsiktig.
.
g) Jesus til Golgata: Jesus måtte
bære sitt eget kors som en forbryter, men segna om under byrden. Josef fra
Arimatea overtok korset. Kvinnene gråt over Jesus, mens han bad dem gråte over
seg selv. For han visste at det ble verre for de vantroende i dommen.
.
Se,
mengden til Golgata iler, og Jesus imellom dem går...
.
2. På Golgata.
Mange ting hendte mens Jesu hang på
korset. Det var en grusom død for ham og de andre som hang der. Men Jesus hadde
en tilleggslidelse de andre var fri for: Våre synder overtok han nå for alvor.
Noe av det som hendte var:
.
a) Han ble hånet av folket og av røverne. Den ene røveren sanset seg og bad om
en tanke. Han fikk inngangsbillett til Paradis.
.
b) Jesus ble forlatt av Gud. Han ropte det ut på korset. Bibelen har bevart
disse ordene på grunnteksten: Eli, Eli, lama sabaktani, som betyr: Min Gud, min
Gud, hvorfor har du forlatt meg? V. 46. Jesus siterer Salme 22, 2 som en
profeti om seg selv. Og Jesus ble virkelig forlatt, det var ikke bare en
følelse han hadde. Han var helt alene med hele verdens syndebyrde. David var
nok aldri forlatt, slik ingen troende blir det. Men han var profet.
.
Du Guds barn blir aldri forlatt av
Gud, selv om troen er svak og følelsene er mørke og livet tungt. Han er med deg
alle dager, kap. 28, 20. Læreren spurte skoleklassen: Hvor forlot Gud ham på
korset. En liten gutt svarte: Det var så mye synd der at han orket ikke å se
det. Og det er nok saken. Han led Helvede for oss. ”Så sank du i vår jammer
ned, så dypt som ingen vet.” Og da det var skjedd, døde han, han oppgav ånden,
v. 50.
.
c) Forhenget i templet revna, v. 51. Det var Gud som grep inn.
Forhenget var skille mellom det Hellige og det Helligste i templet. I det siste
rommet kunne bare øvstepresten gå inn en gang om året, da han ofret på den
store forsoningsdagen. 3. Mos. 16. Hebr. 10,20. For der inne var Gud og talte
med øvstepresten. Ingen andre kunne gå inn der å leve.
.
Da forhenget revna, betydde det en
helt ny tid. Veien til Gud var åpen for alle. Det var ikke noe stengsel lenger.
Vi har faktisk rett til å gå til Gud uten noen mellommann, enten det er prest
eller helgener. Røveren på korset var den første som spaserte rett inn. Og vi
kan følge etter. Dette er den nye og levende vei inn bak forhenget, Hebr. 10,
19f. Og det var Jesus død og blod som åpnet veien. Derfor er det bilde på
forsoningen og dens frukt. Johs 19, 30; Kol. 2, 14-15.
.
d) Enda et under skjedde for å understreke Guds verk: Gravene åpnet seg og
mange døde stod opp. Etter oppstandelsen forlot de gravene og gikk inn i
Jerusalem og viste seg for folk! V. 52-53. Det må ha blitt oppstandelse blant
folket, men dette ble liksom overskygget av at Jesus selv hadde stått opp. Det
hadde ikke disiplene helt regnet med, og slett ikke fariseerne og soldatene.
Det fikk så være at noen gamle døde så ut til å vandre omkring i byen. Men at
Jesus var stått opp, han de bevisst hadde tatt livet av, det var verre. Han ble
faktisk regnet som en konge og leder.
.
e) Noen var øyenvitner til dette dramaet. Høvedsmannen og vakten så det, v. 54.
Og de skjønte at noe stort og alvorlig var skjedd. For de vitnet: Dette var
Guds Sønn! Og i utkanten stod noen kvinner fra Galilea og så på, v. 55. Mange,
står det. Så dette skjedde ikke i en avkrok. Trolig var det mange andre som
også var der til slutt. Det var vanlig at folk så på en henrettelse.
.
En legende forteller om Barabbas –
han som folket satte fri og Jesus ble dømt. Han fulgte med mengden ut til
Golgata. Han kom helt opp til Jesu kors og spurte: Er det sant at du henger der
i mitt sted? Var det du som tok min plass? Og Jesus nikket. Slik er det med oss
også. Det var for oss han led og døde. Og det er vår frelse. Vi møter kanskje
Barabbas i himmelen.
--