Mat. 12, 33-37. 22. s. Treenighet.
Jesus har talt om sabbaten og helbredet på sabbaten, noe som førte
til at fariseerne ville rydde ham av veien. Han har også talt om Be’elsebul og
om å forherde seg mot Ånden. Det er tydelig adresse til noen jøder som var
blitt hans fiender. Da er det han taler om frukt på et tre. Han bruker det som
en slags lignelse for å få fram et budskap, særlig i møte med fariseerne.
1. En lignelse.
Det er mange slags tre i denne verden. Men Jesus deler dem inn i to
hovedgrupper: gode og dårlige. Og han skiller klart mellom dem: la treet være
godt eller ondt. Noen blanding er ikke mulig. Det minner faktisk om Jesu skarpe
ord til Laodikea i Åp. 3. Der sier han til den linkne menighet: Gud du var kald
eller varm, v. 15 (eldre overs.).
Treet er mennesker. Det er både onde og gode mennesker her i
verden, når vi ser dem. Som det er frukt av et tre, er det også slik med oss
mennesker. Og det kan være gode frukter eller også vonde og stygge frukter av
et menneskeliv.
2. La treet være …
Jesus vil vi skal være gode mennesker. La treet være godt, sier
han. Det er hans ønske for alle mennesker. Og det er til det beste for oss
andre at noen er gode. Det er godt å ha gode mennesker rundt seg både i gode
tider og når motgangen kommer.
Det er synden som gjør et menneske ondt. Det kan det ikke være tvil
om. Synden river end det beste i oss menneskelig talt og får oss til å
fortsette i synden. Den har da en tendens til å øke i omfang, men også i styrke
og nye måter å synde på. Og i vår gamle natur er vi alle onde, for synden bor i
oss. Men det er forskjell på folk om de la synden komme ut i fritt rom og
beherske livet.
Hva skal da til for å bli gode mennesker?
Det begynner ikke med å bli god eller å ønske å være det. Det
begynner i den andre enden så å si. Det er en hovedsannhet i kristendommen. For
det gode menneske begynner med å erkjenne sin ondskap, dvs. sin synd. Her
gjelder ordet om at alle har syndet og fattes Guds ære. Rom. 3, 23. Ingen kan
bli god i Guds mening uten å begynne der. Det er vanskelig for mange som synes
de er gode nok i seg selv. Det blir et nederlag å erkjenne at de har synd.
Men den bekjennelsen må til. Det er en del av omvendelsen. Men det
er bare begynnelsen. Veien går videre til troen. Det er å gripe den sannhet at
synden kan bli tilgitt av Gud. Den angrende synder setter sin lit til frelsen i
Jesus Kristus. Noen annen vei finnes ikke, det ser han i Guds ord. Joh. 14, 6.
Når han så får lese om det Jesus har gjort nettopp syndere, får han tillit det:
Det er nok. Det er veien. Takk, Herre Jesus, for din død på korset. Der bar du
min dom og straff. Og da er jeg fri.
Da legges det inn en ny godhet i ditt liv, en ny lyst og vilje til
å leve ett Guds ord og gjøre som sier. Men da skal vi med en gang være klar
over at vi fremdeles kan komme til å synde og gjøre galne ting. Vi blir ikke
fullkomne som menneske så lenge vi er her på jorden. Vår gamle natur, det vi
kaller kjødet, er fremdeles syndig og har lyst til å synde. Det var også
apostelen Johannes klar over. I 1. brev skriver han slik i kap. 21: Dette
skriver jeg til der for at dere ikke skal synde. Det var meningen. Slik vil Gud
det. Men erfaringen har lært Johannes at det ikke alltid er så lett. Derfor
fortsetter han: Men om noen synder, da har vi en talsmann hos Faderen. Det
betyr at det er håp for oss også når vi faller i synd. Da taler Jesus vår sak i
himmelen og sier: Forsoningen på korset gjelder fremdeles, v. 2. Så får vi
gråte over vår synd og gå videre på Guds nåde og tilgivelse.
3. Dom.
Og
en dag vil dommen komme. Det er oppgjørets dag og regnskapets dag for alle mennesker.
Vi skal gjøre regnskap på dommens dag, sier han, v. 36. Få ting er så
skremmende for menneskene som at vi skal gjøre regnskap for vårt liv. Det
kommer en dommens dag for alle mennesker. Og det er en god del folk som ikke
vil høre om det. Det taler gjerne for at de faktisk tror at det vil skje.
Men
de gjør som strutsen og stikker hodet i sanden og tror at faren er over. Det er
ganske lite gjennomtenkt og fornuftig. Høsten kommer enten vi like det eller
ikke. Det gjør også regnskapsdagen. Bibelen er helt tydelig på det. Åp. 20 er
et eksempel på det. Det står klart: Alle skal stilles fram for Guds domstol –
fra gravene og havet og jorden. Og de blir dømt, står det.
4. Våre ord.
Hva blir så grunnen til at noen blir fordømt?
Her vil folk gjerne komme med flere svar. For det er kanskje slik
at ander skal dømmes, men ikke de selv. Store syndere og forbrytere må selvsagt
dømmes. Men folk har en egen tendens til å gjøre egne synder og feiltrinn
mindre enn andre. Dermed tror de at de skal unngå dommen.
Til og med ordene er med i dommen. Etter dine ord, sier Jesus. De
kan frikjenne eller felle oss. Hvordan skal vi forstå det? Som alltid må vi se
på sammenhengen. Hvert unyttig ord, sier han. Det er de verdiløse og tomme ord.
Er de så farlige? Ja, ordene avspeiler vårt indre. En som banner og sier stygge
ord, viser for alle som hører det, hvor uren og stygg han er i sitt hjerte. For
ordene er «uttrykk for hjertets sedelige beskaffenhet» (S. Odland).
Sammenhengen her taler om hvordan treet er. Det gir frukter i
forhold til hvilket tre det er. Et bjørketre bærer ikke epler. Dets natur er
ikke slik. Men ordene betyr mer.
Når Jesus taler om et godt eller dårlig tre, er det religiøst og
åndelig å forstå. Den som er god i kristelig forstand, er den som tror på Jesus
og eier hans rettferdighet. Ikke noe annet er gyldig. Og den frelste vil
bekjenne sin tro, som i Rom. 10, 10: Med hjertet tro en til rettferdighet, og
med munnen bekjenner en til frelse. Bekjennelsen av Jesus følger naturlig med
troen. På en eller annen måte viser vi hvem vi tilhører.
Den som bekjenner Jesus, blir frikjent av Gud. Alle andre går
fortapt. Det er den nakne og utilslørte sannhet i kristen tro. Og det må folk
få vite. Jesus var «nådeløs» på det punktet. Og bekjennelsen er ikke her bare ord
som man sier, det er ord som kommer fra det troende hjerte.
- Må Gud hjelpe oss alle til å være der.
Mat. 12, 40. Jonasteiknet.
.
.
Her viser Jesus til profeten Jonas og brukar noko av det om seg sjølv. Då tenkjer han på si eiga oppstode. Det blir Jonasteiknet.
.
Soga om Jonas kjenner me. Han fekk bod av Gud om å gå til den ugudelege byen Ninive. Og det var ei lang reis. Men det var ikkje sjølve reisa han grua for, det var forkynninga om dommen han skulle bera fram.
.
Her viser Jesus til profeten Jonas og brukar noko av det om seg sjølv. Då tenkjer han på si eiga oppstode. Det blir Jonasteiknet.
.
Soga om Jonas kjenner me. Han fekk bod av Gud om å gå til den ugudelege byen Ninive. Og det var ei lang reis. Men det var ikkje sjølve reisa han grua for, det var forkynninga om dommen han skulle bera fram.
.
Difor rømde
han med eit skip som skulle gå vestover Middelhavet. Då kom det uver medan
Jonas la seg til å sova i botn av båten. Sjøfolka trudde at ein om bord var
skuld i ulukka som heldt på å råma dei. Difor vart også Jonas kalla fram på
dekk, og dei kasta lodd om kven som var skuldig. Og loddet fall på Jonas.
.
Dermed var
saka klar: Jonas vart kasta i havet og då la stormen seg. Her i havet vart
mannen slukt av ein stor fisk og var i magen hans i 3 døger før fisken spydde
han ut og Jonas hamna på stranda att.
.
Skrifta
brukar då dette som teikn eller bilete på Jesu oppstode. For oppstoda var ETTER
Skriftene, seier 1. Kor. 15, 5. Her er ein av dei stadene som viser det. Elles
er det sagt også i Salme 16 t.d.
.
Ei viktig
side ved dette er at Gud stod bak. I v. 1 i Jonas 2 heiter det: Herren
let… Og det som hende var eit stort under, uforklarleg men verkeleg. Og slik er
oppstoda.
.
På pinsedag
seier Peter i Apg. 2, 24: Gud reiste han opp, ved at han løyste dødens veer.
Her ser me igjen: Det var Gud som stod bak. Han gjorde underet – det ingen
andre makta.
.
Og
resultatet? Folka i skipet var berga ved det – og folka i Ninive fekk høyra om
Gud. Heidningar vart altså frelste ved at Jonas gjekk i ”døden”. Sjølv vart han
også berga. Alt dette er klåre ord om oppstoda. Utan den var ingen frelst,
skriv Paulus i 1. Kor. 15.
.
Jesu
oppstode er vår von og Gud viste Jesus fram som sin veldige Son. Rom. 1, 4. På
same tid vert det eit prov på at Jesus var Gud og hadde dermed all makt. Apg.
17, 31. Ein slik Frelsar er det me har.
.
- Sjå også
Jonas kap. 2.