7. 10. Keiser Diocletian.
Den tiende forfølgelse.
Den tiende forfølgelse.
Den siste, og den store forfølgelsen
i martyrtiden ble «den avgjørende kamp,» som en sier. Denne gang ble
forfølgelsen for alvor systematisert. En bevisst og sterk vilje stod bak: Nå
skulle de kristne definitivt utryddes!
Mannen bak verket var keiser Diocletian.
Han overtok makten i det veldige
Romerriket i 284 og regjerte til 305. De første år var stille og rolige. De
kristne fikk dyrke sin Gud i fred, og de økte stadig i antall. Mer og mer ble
katedralene fylte med prakt og stas. Og den indre kraft avtok. Slik er det ofte
i medgangstider.
Men den ytremakt økte. De kristne
utgjorde på denne tid ca. 15-20 % av befolkningen og hadde ikke mindre enn 1500
bispedømmer. Keiseren merket dem også i sin nærhet. Ja, hans hustru Prisca og
datteren Valeria skal også ha vært kristne. I det minste sympatiserte de med
kristendommen. Mange av hans offiserer og nærmeste medarbeidere var det også.
Kanskje han begynte å frykte for deres innflytelse? Deres liv passet i alle
tilfelle ikke inn i hans system.
Helt til år 297 fikk de kristne være
i fred. Da gjorde keiseren ofringen til seg selv til en plikt for alle
embetsmenn. En del kristne ble rammet av dette påbudet, men ikke de store
masser.
Seks år senere begynner alvoret.
Den 24. febr. 303 blir et edikt slått
opp på veggene i byen Nikomedia i Lille-Asia: Alle kirker skal rives ned og de
hellige bøker brennes. Alle kristne bekjennere skal tortureres. Rettergang er
ikke lovlig.
Allerede kvelden før hadde en flokk
av keiserens menn brutt opp døra til den kristne kirke i byen og plyndret
verdifulle ting. Den hellige bøker samlet de sammen utenfor kirken og brenner
dem. Til slutt rev de ned hele kirken.
Bakgrunnen for dette skal visstnok ha
vært at det oppstod brann i keiserens palass der Diocletian residerte på den
tiden. To ganger skjedde dette, og de kristne fikk skylden. Anklagen mot dem
ble styrket da en kristen i byen rev ned ediktet og ødela det midt i byen. Men
han ble straks grepet og langsomt stekt til han døde.
Forfølgelsen og ødeleggelsene bredte
seg utover hele Romerriket, unntatt Spania, England og Frankrike (Gallia). Her
styrte en medregent, Canstantinus Chlorus – han var far til Konstantin den
store. Han ønsket å spare de kristne mest mulig. Likevel fantes det enkelte
martyrer også her, som f. eks. St. Alban i England og St. Vincentius i Spania.
En gripende beretning om Eulalia i Portugal tar vi også med her. Hun
bodde i byen Emerita, som var en rik og berømt by. Hun avslo et stort og
ærefult tilbud om ekteskap. Hun ville ikke delta i verdens prakt og luksus. På
denne måten forberedte hun seg til reisen til det lovede land og den himmelske beskyttelse,
sier Foxe. Hun nektet å ofre til avgudene, og foreldrene hennes holdt henne
skjult i hjemmet sitt et godt stykke fra byen. Dette mislikte hun i lengden og
gikk ut midt på natta.
En morgen kom hun til domstolen og
ropte med høy røst til dommeren: Hør! Hvilken skam er det ikke for dere å ødelegge
og drepe menneskenes sjel, og kaste deres legemer mot klippene og få dem til å
fornekte den Allmektige Gud! Vil dere vite hva jeg er? Se, jeg er en av de
kristne, en fiende av deres djevelske ofringer. Jeg forakter deres avguder og
bekjenner Gud Allmektig med hjerte og munn.. Gudene Isis, Apollo og Venus – hva
er det? Keiseren selv – hva er han? Ingen ting, fordi de er menneskeverk. Det
er en lett sak å bryte ned en skrøpelig ting som kroppen, men det indre sinn
kan dere ikke skade.
Dommeren ble rasende og sa: Bøddel,
ta henne og dra henne ut etter håret og pin henne til det ytterste. La henne
føle makten til vårt lands guder, og la henne få kjenne hva rikets ledelse er.
Men likevel, du hårdnakkede pike, hvor gjerne jeg ville oppheve din dårskap om
det var mulig. Husk hvilke gleder du kan nyte i ditt hjem. Hva mener du? Vil du
drepe deg selv, du unge blomst, du som var så nær disse ærefulle ekteskap, og
den store medgift du kunne nyte. Rører ikke all denne brudestas deg? Se her
redskapene som er gjort i stand til din fryktelige død. Enten skal du halshogges
med dette sverdet, eller disse ville dyr vil rive deg i stykker, eller du blir
kastet på bålet og gjort til aske. Hvis du bare vil ta litt salt og røkelse med
fingeren og legge i offerskålen, skal du bli frikjent fra alle disse pinsler.
Eulalia svarte ikke på dette, men rev
ned avgudsbildene og sparket røkelsen bort. Uten flere forsinkelser tok
bøddelen henne og kastet henne for noen ville dyr som slet henne i stykker.
Hele tiden sang hun og priste Gud på denne måten: Se, O Herre, jeg vil ikke glemme
deg. Hvilken glede det er for dem, Kristus, som husker dine triumferende seire
å nå denne høye verdighet! Den hvite kroppen hennes ble farget med blod.
Men dette var ikke nok. De pinte
henne med brennende fakler på hver side. Da flammene nådde hodet hennes,
utåndet hun. Så fikk også hun hvile i fred.
I Roma ble også en kvinne pint til
døde, nemlig Agnes. Hun var ganske
ung da hun første gang viet sitt liv til Kristus og motstod keiserens edikt.
Hun ville heller ikke fornekte sin tro ved å ofre til avgudene.
Hun ble dømt til å halshogges. Da hun
så bøddelen komme mot seg med sverdet, sa hun: Nå er jeg glad og fryder meg
over at du kommer. Jeg er villig til å ta imot sverdet ditt, for slik blir jeg
gift med Kristus og unnflyr denne verdens mørke. Å, Kristus, motta min sjel som
søker etter deg.
Deretter knelte hun og ba til Kristus
at hennes nakke måtte bli rede for sverdet. Og med ett slag hogg bøddelen av
hodet hennes. Slik fikk hun en kort og smerteløs død.
Flere edikt fulgte – verre etter
hvert. Alle ledere i menigheten skulle tvinges til å ofre og settes i fengsel.
Folket mistet igjen sine ledere. Biskoper, prester og eldste ble stuet sammen i
romerske fengsler. Under tortur forsøkte staten på nytt å tvinge fram lydighet,
men uten det ventede resultat. De som ofret ble nå sluppet fri. En del
halvhjertede kristne gjorde bruk av dette for å komme løs. Vi kan vel også tro
at en del som påkjenningene ble for store for, sviktet. Vi som ikke kjenner noe
til hva dette innebærer, bør være varsomme i vår dom.
Det verste ediktet kom 30. april 304.
Det var altomfattende. Nå ble det bestemt at alle uten unntagelse, skulle ofre
til gudene og til keiseren. Det var nå forfølgelsen begynte for alvor, og aldri
før hadde verden opplevd et slikt blodbad av de kristne. Mange, mange ble
drept, mens unge jenter ble sendt til horehus hvor noen begikk selvmord.
Biskop Eusebius forteller om denne
tiden i sin kirkehistorie: For keiserens medmenneskelighets skyld ble
dødsstraffen noen ganger opphevet. På grunn av denne menneskekjærlighet kunne
vi til sist ikke telle dem som først hadde fått sitt høyre øye stukket ut og så
øyehulen brent ut med ild, dernest ble de også med ild lammet på venstre ben og
deretter ble de ført til bergverkene. Der skulle de arbeide, men mest skulle de
pines mer.
Nå tvang de også Diocletians hustru
og datter, som var kristne, til å ofre. Mange andre møtte den samme skjebne. Og
det var kanskje verre å være en kristne nå enn mange ganger tidligere. Kirkene
var nedbrent over nesten hele riket, alle biskoper og prester og eldste satt
fengslet eller var drept. En del ble også kastet for de ville dyr eller brent
på bål.
Mismot og angst for fremtiden truet
sikkert mange kristne som år etter år måtte leve i frykt og landflyktighet. Den
dioclenianske forfølgelsen varte i 8-10 år og var mest intens i den østre del
av riket.
I 305 sa keiseren imidlertid fra seg
makten og trakk seg tilbake i stillhet. Men hans etterfølgere gjorde ikke
mindre omhyggelig arbeid. Særlig var Galerius
full av hat over de kristne. Det fortelles om ham at han var en vill tyrann som
likte å se på at mennesker ble kastet for ville bjørner. Hans fornøyelser var å
betrakte mennesker som ble revet i stykker av villdyrtenner. Det er også sagt
om ham at han aldri spiste uten å se menneskeblod for seg. Når han først gikk
mot de kristne, ble det gjort for alvor. Her fikk han utfolde sin sadisme som
aldri før.
Blant annet skulle de kristne stekes
langsomt over svak varme. De skulle pines så lenge som mulig. De mest
raffinerte metoder ble tatt i bruk for å rydde ut nasareersekten. Den nye
keiseren bygde avgudstempler i alle byer og innsatte de verste mennesker som
prester.
Vi kjenner en del av martyrhistorien
også fra denne tiden. Mange gjorde hva de kunne for å bli fri forfølgerne og
unngå å falle fra. Det ser ut til at en del heller valgte å ta sitt eget liv.
To unge jomfruer ble f. eks. ettersøkt i lang tid sammen med sin mor. Da de til
slutt ble funnet, kastet de seg selv i elva. To andre jomfruer, som var søstre,
led også døden da bødlene kastet dem i havet. Sylvanus var nå biskop i Emissa.
Han ble sammen med en del andre kastet for de ville dyr. De kristne i
Mesopotamia ble pint på mange og forskjellige måter. De ble hengt opp etter
føttene med hodet ned og kvalt med røy fra et lite bål. I Kappadokia ble
føttene på martyrene brutt i stykker før de ble drept.
Mange av keiserens nærmeste ble også
tatt. En av dem var Peter som led mange pinsler før han ble stekt på svak
varme. Mens lukten av menneskekjøtt fylte arenaen, kom to andre av hans menn,
Dorotheus og Corgonius, til ham og sa: Hvorfor piner du Peter, når vi også har
samme tro? Keiseren befalte nå at de skulle føres fram og piskes på samme måte
som Peter. De ble stekt på ild og kvalt med streng og til slutt hengt. Biskopen
i Nikomedia, Anthimus, ble halshogget og en av de eldste i Antiokia, Lucianus,
ble martyr etter at han hadde forsvart seg selv for selve keiseren, forteller
Eusebius.
I en by samlet de kristne seg for å
feire Kristi fødsel. Flere tusen var samlet i en kirke som ennå ikke var brent
ned. De kom fra mange steder, både barn og voksne. En av medkeiserne, Maximian,
mente dette var en god anledning til å rydde ut hele kristendommen på stedet.
Derfor ga han ordre til at dørene skulle stenges utenfra og så tenne fyr på huset.
Men først fikk han en til å rope inn til de kristne: Den som vil berge livet
sitt må nå komme ut og ofre til Jupiter. De som ikke gjør det, vil bli brent
inne.
En inne i kirken svarte for alle
sammen: Vi er alle kristne, og Kristus er vår eneste Gud og konge. Vi vil tilbe
ham, sammen med Faderen og Ånden. Vi er alle rede til å bli ofret til ham. Alle
brant inne.
Der var en by i Frygia som også fikk
keiserens edikt om at de skulle ofre til gudene og tilbe avguder. Men hele
denne byen var kristen, både innbyggerne, borgermesteren og byens ledere
bekjente at de trodde på Kristus. Etter dette ble byen omringet og satt i
brann. Ingen unnslapp.
Et sted i Armenia ble biskopene og de
eldste kastet i fengsel. Eustratius led martyrdøden i
Arabrace. Han lengtet
selv etter å bli martyr da han så martyrenes utholdenhet. Han bekjente at han
var en kristen og forbannet åpenlyst hedningenes dårskap. Derfor ble han bundet
og båret bort. Først slo de ham forferdelig og pinte ham på forskjellig vis før
de førte ham til Sebastia hvor han ble brent sammen med Orestes.
I Alexandria i Egypt led de kristne
særlig mye. Biskopen der hette Peter. Han ble martyr sammen med en del andre
biskoper i Egypt: Phileas, Hesuchius, Pachiminus, Theodorus, Faustus, Ammonius
og Didius. I Thebe lå en hæravdeling med kristne soldater under ledelse av en
kristen kaptein, Mauritius. De nektet å adlyde keiserens befaling om å ofre til
gudene. Derfor ble først hver tiende mann dømt til døden. Dette skjedde en gang
til, men da oppfordret kapteinen alle til å lide for Kristi skyld. Og alle døde
som martyrer. Det samme skjedde flere steder.
Andre steder brøt det ut store
forfølgelser, blant annet på Sicilia der 79 martyrer ble drept. Biskopen i
Thumitans skrev brev til sin menighet før han ble drept. Da forteller han om
det som foregikk i Alexandria:
Alle kunne plage de hellige martyrene
som de ønsket. Noen slo dem med stokker, noen med pisker og noen med reip. Alt
dette ble gjort med stor grusomhet. Noen av dem fikk sine hen der bundet bak på
ryggen, ble så løftet opp på tømmerstokker. Med forskjellige metoder ble deres
ledd og lemmer strakt ut, og så kunne bødlene gjøre hva de ville med kroppen
deres. De ble oppfordret til å pine dem på alle måter. Over hele kroppen ble de
klort av ville dyr. En kunne se andre henge etter den ene armen, mens atter
andre ble bundet til søylene med ansiktet mot veggen uten noe under føttene slik
at de hang med sin egen tyngde. De kunne henge slik hele dagen, og når dommeren
gikk forbi, ba han offiserene om å passe nøye på at de ikke ble tatt ned. Dette
skulle de ikke gjøre før smerten eller kulden ble så stor at de var ganske nær
døden. Offiseren fikk også ordre om ikke å vise noen sympati eller nåde. Så
forferdelig behandlet de oss som om vår sjel og legeme skulle dø sammen.
Som vi har nevnt før, ble ikke alle
trofaste til døden. Noen fornektet. En av dem var biskopen i Roma, Marcellinus.
Han ble plaget av selve keiser Diocletian og av mange andre. Til slutt ga han
etter og ofret til avgudene. Han slapp fri døden, men på grunn av dette ble han
utstøtt av menigheten.
Og imens raste forfølgelsen videre. På
en dag kunne opp til hundre mennesker bli drept, mens det andre dager var stille.
Vi kunne også gitt flere andre eksempler her. Kildematerialet er faktisk
rikelig. Ikke alt er ekte. Kirken har vel overvurdert de kristne, og mange legender
oppstod i Middelalderen.
Den tiende forfølgelsen varte til 311
da Galerius ble rammet av en sykdom. Merkelig nok ble han vennlig stemt mot de
kristne på sine siste dager. Han sendte ut et edikt hvor det blant annet står:
«Vi bestemmer nå med den vanlige
medmenneskelighet at de kristne kan bygge opp igjen sine forsamlingshus. De
skal ikke bli tvunget til å gjøre noe mot sin tro. Derfor skal de være forpliktet
til å be til sin Gud for staten og sitt eget beste for at det må gå staten vel,
og at de selv må leve et stille liv hjemme."
Nå ble det forandring i de kristne
menighetene. Mange fanger fikk nå komme hjem fra fengsel og landflyktighet. Under
den verste forfølgelsestiden i Egypt hadde mange kristne blitt sendt til
gruvene til straffarbeid. Men først ble senene på venstre kne brent av og et
øye stukket ut for at de ikke skulle rømme. Nå fikk de bære denne lidelsen hele
livet, selv om de nå slapp fri.
Dette varte imidlertid ikke lenge. Den
nye keiseren, Maximus Daja, tok opp igjen
forfølgelsen en kort tid sammen med Maxentius. De samarbeidet med de lokale
myndigheter og gjorde forfølgelsen effektiv ved å etterlikne de kristnes
organisasjon. Alle hedenske religioner skulle nå forene seg under en
yppersteprest. Lukianos i Antiokia og Methodios i Olympos led nå martyrdøden.
I år 312 e. Kr. kom så den egentlige
forandringen. Og den kom med en ny keiser. Konstantin gjorde opprør og samlet
en hær for å gjøre seg til enehersker i Romerriket. Han drog med sin hær mot
Roma. Legenden forteller at han hadde et syn under dette felttoget. En dag så
han et lysende kors på himmelen, og det stod skrevet ved siden av: «In hoc vince» (Ved dette skal du seire).
Korstegnet ble nå satt på alle skjold og faner. Så dro de mot den evige stad
under korsets merke.
Seieren kom 28. okt. 312. Dette skulle
bli et symbolsk seierstog: Nå var den egentlige forfølgelsestid slutt, selv om
det ennå skulle gå år før kristendommen ble den eneste og egentlige religion i
Riket. Det siste slaget stod ved den Milviske bru ved Roma. I februar 313 kom så
Milano-ediktet som ga kristendommen full frihet. For første gang var det
religionsfrihet i det veldige riket ved Middelhavet. 10 år senere ble
Konstantin enehersker og fikk tilnavnet «den store».
En ny vekstperiode kunne nå begynne
for den kristne tro – selv om det også senere kom tilbakeslag.