søndag 26. oktober 2008

5. Mormonerne.

Mormonerne.

Denne sekten kalles også ”Jesu Kristi kirke av de siste dagers hellige”. Den er beslektet med jødedommen i noen spørsmål, men kan ikke kalles kristen. Den har en fantastisk historie om hvordan den ble til.

.

Historie.

Menigheten ble stiftet av Josef Smith f. 1805 d. 1844. Han vokste opp i et svermerisk miljø og leste mange ”billige” romaner. Han mener selv at han fikk åpenbaringer ved engelen Mormon og ble utkåret av ham til en spesialgjerning. 19 år gammel fikk han beskjed om noen skrifter på gullplater som var nedgravd et eller annet sted. Jesus skulle ha skrevet ned disse tavlene. To merkelige steiner, Urien og Tummien, kunne han tolket det som stod på tavlene.

.

Budskapet på tavlene var skrevet på fem forskjellige språk blandet sammen. Dette ble Mormons bok som settes ved siden av Bibelen eller over den. Bibelen er Guds ord så langt som den er rett oversatt, og Mormons bok er Guds ord. Stemmer ikke alt med Bibelen, sier de at da er den ikke rett oversatt. Det er bare mormonerne som kan tolke Bibelen rett, og det skjer altså ved hjelp av Mormons bok. Denne siste boken inneholder mange fantastiske historier. Alle mormonere er prester, dette ble åpenbart for Josef Smith av døperen Johannes i 1828.

.

Dommedagsforkynnelsen deres gjorde at de fikk mange tilhengere. De forkynner lyse framtidsutsikter for alle mormonere.

.

Stifteren måtte flykte fra sitt hjemsted til en ny by hvor han forkynte sitt evangelium. Han var også politisk interessert, og stilte en gang til presidentvalg i USA. Han fikk en ny åpenbaring om polygami og hadde selv flere koner. Smith satt også i fengsel sammen med broren, og mobben brøt seg inn i fengslet og drepte både Josef og broren Hiram. Dermed ble de martyrer.

.

Brigham Young ble utropt til profet og ny leder med tittelen Første President. Sidney Rigdom var også med i lederskapet. De flyttet til staten Utah og grunnla Salt lake City som ble hovedkvarter for mormonerne. Medlemmene reiste dit på pilgrimsvandring, og de gjord ete godt arbeid med å dyrke opp staten og stor velstand fulgte med dem her.

.

I 36 år bygde de på Mormons tempel der det var sitteplass til 10.000 mennesker. Profeten styrte staten, og de sendte ut folk til mange stater og land for å misjonære.

.

Lære.

Mormonerne betrakter seg som Guds utvalgte folk som skal regjere verden. Både kristne og jøder sammen med hedningene er fortapte. Bare mormonerne ble frelst. De døper sine medlemmer ved neddykking, og en mormon kan la seg døpe for avdøde slektninger. Slik kan de som lever frelse dem som er døde.

.

Målet for livet er at menneskene skal bli guder. All menneskelig eksistens består i nytelse. Gudene inngår mange ekteskap med flere kvinner. Frukten av ekteskaper et ”ånder”. Jo flere barn, jo flere ånder får de tilkalt og jo større blir Guds folk. Profeten selv hadde 17 koner. Flerkoneri (polygami) ble innført ved lov i 1852. Først i 1896 ble Utah opptatt som stat i USA. Da måtte de oppheve polygamiet.

.

Grunnideen for denne sekten er at Gud skal styre og lede uten konge eller verdslige ledere. Presten får stor makt, men presidenten er den øverste leder. Det er to visepresidenter, 12 apostler og to slags prester. Det er aronitter som steller med finansene og de mer materielle ting, og så de andre prestene (det melkisediske prestedømme) som er åndelige ledere.

.

Mormonerne driver intens misjonsvirksomhet. 12 år gamle blir de diakoner og må spare selv til mulige misjonsreiser i andre land. De er ivrige etter å vinne folk for sin lære og tro. Å bli mormon fører med seg at de har plikt til å flytte til Sion, til Utah. Kvinnen blir frelst ved å bli beseglet av en av åndene. Hun kan komme høyt opp om hun kan skaffe sin mann mange barn.

.

Men mormonsamfunnet er et typisk samfunn for menn. Og målet for mennene er å nyte livet.

-

(Tanken er å komme tilbake til en ny del om Mormons bok og boka Lære og pakter noe senere.)

-

lørdag 25. oktober 2008

6. Jehovas Vitner.

Jehovas Vitner.

En av de mest pågående sekter er Jehovas vitner (JV). De kaller seg også Russellianere etter stifteren eller rett og slett Vakttårnet etter deres hovedorgan. Og den har fornadret seg en del gjennom årene.[1] Derfor skal en ikke være så sikker på at eldre bøker fra JV gjengir læren korrekt i dag. Det gjelder f. eks. læren om tidspunktet for Jesu gjenkomst og dommen. Men forandringen har ikke skjedd i mer evangelisk retning.

.

HISTORIE

Sekten ble stiftet av Charles T. Russell f. 1852 d. 1916 i Amerika. I ungdommen startet han flere manufakturforretninger i Alleghenny i Pennsylvania og kom i konntakt med adventistene. En årsak til det synes å være at han reagerte på læren om evig helvetesstraff som hans eget kirkesamfunn, kongregasjonalistene, hadde.[2] Hos aadventistene lærte han mye om de siste ting, bl. a. utregning for året om Kristi gjenkomst.

.

I 1879 utgav han tidsskriftet ”Sions vakttårn” og stiftet et traktatselskap i 1884. Fra 1886 begynte han å utgfi serien ”Studier i Skriften”. Den kom i til sammen 6 bind. Etter hans død ble et 7. bind utgitt. Her er JV’s teologi samlet slik den var i begynnelsen.

.

Russels kone forlot ham i 1897 og de ble lovlig separert i 1906, men visstnok ikke skilt. I 1911 annonserte Russel en ”miralkveite” som skulle selges til inntekt for samfunnet.Om det ble det rettssak som han tapte. Russells selvsikkerhet i bibelspørsmål fikk retten til å spørre om han leste gresk. Det bekreftet han. Men han forstod ikke en gang bokstavene da han ble vist et gresk nytestamente.

.

Da Russell var død, ble Joseph Franklin Rutherford f. 1869 d. 1942 leder for organisasjonen. Han var advokat og skrev over 20 bøker og mange traktater. Slik utviklet han sektens dogmatikk videre.[3] I 1918 ble han sammen med 6 andre dømt til 20 års fengsel for propaganda mot militærtjeneste. De ble imidlertid løslatt etter 9 måneder. Det var Rutherford som gav tilhengerne og selskapet navnet ”Jehovas vitner”.

.

I 1942 overtok Nathan H. Knorr f. 1905 lederskapet av sekten.

.

Mens de eldre bøkene alltid hadde forfatternavn, utgis nå bøker anonymt: de har bare boktittel uten forfatternavn. Antagelig vil de at hele samfunnet skal stå bak innholdet. Et kjennemerke på sekten er nettopp de mange bøker og skrifter som blir distribuert i nær sagt alle land til langt under kostpris.

.

Rutherfords boktitler var ofte knappe og konsise – som Frelse, Fiender, Profetiene eller Verdensbefrielsen. Boktitlene nå er derimot gjennomgående lengre og skal forklare eller stille spørsmål – som ”Den sannhet som fører til evig liv” og ”Er mennesket blitt til ved utvikling eller skapelse?” De har forresten selv utgitt en bok om andre religioner med tittelen: ”Menneskets søken etter Gud”, men der er ikke sektene med.

.

Hovedorganet heter som kjent ”Vakttårnet”, og knapt et hjem i Norge har vært uten besøk av etter flere ”vitner” som skal selge det.

.

Et annet særpreg på JV er deres arbeidsmåter. De går på husbesøk for å selge eller dele ut litteratur mer enn noen annen. De stiller også spørsmål og legger opp til samtale og diskusjon ved inngangsdøren til huset. På denne måten har de vunnet mange av sine tilhengere. Det er nemlig ikke uten fare at man gir seg i kast med en slik lære”. Det kan leser, blir man påvirket av.

.

Lære.

Ut fra de mange læresetninger og forandringer som har funnet sted i årenes løp, skal vi forsøke å trekke ut noen tråder. For korthets skyld må vi konsentrere oss om noen få avsnitt eller punkter. Og vi skal prøve å ikke gjøre dem urett ved å tillegge dem synspunkter som de offisielt ikke har.

.

Russel skrev i det første kapitlet i sin første bok om ”Studier i Skriften” at de hadde bestrebet seg på ”å framsette Guds plan --- slik at Guds handlemåte med menneskene før, nå og heretter vil bli forstått på en mer harmonisk, skjønn og fornuftig måte enn det tidligere har vært tilfelle”.[4]

.

Det er med andre ord kristendommen han vil forklare – men på en ny og bedre måte. Avsnittet sier nokså klart at hans ”forklaring” er en annen enn den vanlige, kirkelige dogmatikk. Og det er nettopp et merke på sektvesen: en vil forstå den tradisjonelle kristne lære på en ny måte. Noen hovedlinjer i denne teologien peker seg ut:

.

1. Jesus Kristus.

Synet på ham er alltid den store testen på sann kristendom. Hvordan stiller de seg til den Jesus som er beskrevet i Bibelen? Det er det saken gjelder. Jehovas Vitner likner noe på den vranglærte som Arius i oldtiden hadde når han lærer at Jesus er den første og høyeste skapning.[5] Rutherford skriver f. eks. i ”Verdensbefrielsen” slik: ”Hvem var nu denne, som her ble født i krybben i Betlehem, og hvorfra er han kommet? Gud sier i sin beretning, at i begynnelsen var han logos. Han var den første og eneste (som) Gud direkte hadde skapt.”[6]

.

Men er det slik Bibelen lærer om Kristus? Logos (Johs 1,1) brukes ikke til å vise at Jesus var skapt, men som uttrykk for bl. a. hans guddommelighet: Ordet var Gud. Og det var nettopp denne læren hos Arius som førte til den Nikenske trosbekjennelsen som sier dette så sterkt: Jesus er ”født, ikke skapt”. Med det vil den si at Jesus er evig og ett med Gud.

.

I boka ”Gud er sanndru” fra 1946 (1950) sies det samme: ”Han var det første av alt som Jehova skapte.” [7] Og i 1968/69 blir det samme sagt: ”Jesus er Guds ’førsteføldte’ Sønn.Det betyr at han ble skapt før alle de andre Guds sønner. Han er også Guds ’enbårne’ sønn, for han er den eneste Jehova Gud har skapt direkte”.[8]

.

Her får vi altså en fortolking av uttrykkene ”førstefødt” og ”enbårne”, det er trolig som svar på kritikk fra kristne. Men forståelsen av Jesus er hele tiden den samme: Han er skapt av Gud og har følgelig ikke eksistert evig. Fødsel i Bibelen går på evighet og enhet med Gud i dette tilfelle. Vi har altså med en klar fornektelse av Jesus å gjøre. For JV er Jesus ikke allmektig som Gud eller vesenslik med Gud. Han var et fullkomment menneske som Adam før fallet.[9]

.

Dette stemmer ikke med Bibelen. Den taler om Jesus som Gud, allmektig og ett med Gud, f. eks. Johs 10, 30; 1, 1; Jes. 9, 6.

.

Som en følge av dette synet fornekter de også Jesu oppstandelse i legemet, hans forsoning for våre synder og at mennesket har en sjel og ånd og at de dermed kan gå fortapt. I noe av dette er de faktisk på linje med den liberale teologi og adventistene.

.

2. Bibelen.

Russell kalte Bibelen ”sivilisasjonens og frihetens fakkel”.[10] Den skulle opplyse og veilede menneskene til sannheten. I teorien betrakter de [11]Bibelen som Guds ord og ufeilbare og sann. Den er en ”av Gud inspirert åpenbaring”, sier Russell. Riktignok taler han hele tiden om at fornuften tilsier det og at det er rimelig å vente at Bibelen er slik. På den måten er det et visst rasjonalistisk preg over deres argumentasjon. Men konklusjonen var både for ham og senere ”Vitner” et ja-svar på spørsmålet om Bibelen virkelig er Guds ord, som en nyere boktittel lyder.[12]

.

Jehovas vitner anklager ofte de kristne for å lese Bibelen gjennom briller som så farger deres forståelse av Ordet. Hvis vi hadde lest den uhildet, ville vi alle ha kommet til samme lære som dem. Det er underforstått i en slik tankegang. Russell talte om at folk leste Bibelen gjennom ”motstridende trosbekjennelsers briller”, og han advarte direkte mot å lese Bibelen slik.[13] Etterfølgeren Rutherford kaller alle ”som fornekter at Bibelen er Guds inspirerte ord en dåre, enten han er prest eller gatefeier”.[14] Og det kan han saktens isolert ha rett i.

.

Vi skal altså lese Bibelen uten briller for å forstå Guds plan med menneskene. Men det kan vi egentlig ikke uten ved hjelp av et gratis bibelstudium hos Jehovas Vitner – ”i ditt eget hjem”. Slik tilbyr de seg velvillig hjelp. For de har en ”kvalifisert forkynner” til din disposisjon i eks måneder. Det vil skaffe deg grunnleggende bibelske kunnskaper.[15]

.

Det er ikke vanskelig å se at dette er et nytt sett ”briller” som Bibelen må forstås gjennom. Den som er midt oppe i studiet vil derimot ikke ha så lett for å se hva han er i ferd med å gjøre.

.

Bibelen er som sagt Guds ord, men det gjelder ikke oversettelsene uten videre. De er upålitelige. Derfor har Jehovas Vitner skaffet seg en egen bibeloversettelse – ”New World Translation” (Det Nye Testamentet er også kommet på norsk). Ellers bruker de en rekke oversettelser, noen ganger for å få bibelordet til å stemme med noe de sier er rett.

.

3. Forsoningen.

Jesu forsoningsverk er selve testspørsmålet om et samfunn er kristent eller ikke. I dette spørsmålet ligger synet på Jesu døds betydning, hans oppstandelse og hvordan et menneske blir frelst fra sin synd.

.

I 1939 skrev Rutherford en bok som han kalte ”Frelse”. Og i den stilles spørsmålet: Hvorfor kan ikke noen av de religiøse organisasjonene på jorde føre Dem til frelse? Og svaret ”finner De ved å lese Bibelen sammen med dommer Rutherfords bøker”.[16] Men den ”frelse” som beskrives i hans bøker, er en jordisk frelse med et framtidig paradis her på jorden.

.

”Ingen steder i sin lære nevner Vakttårnet at man skal motta Kristus som sin personlige Frelser,” skriver Valerie Tomsett som brøt med Jehovas vitner. Hun forteller at hun ”kunne ikke en gang definere ordet ’frelse’. Det ordet er nemlig helt fremmed for en Jehovas Vitne.”[17]

.

Og dette henger sammen med synet på Jesu død. Han døde nok, men ikke som soning for menneskenes synd i forhold til Gud. Han døde for å befri oss fra den legemlige død og den sikrer de fleste ”en oppstandelse til nytt liv i Tusenårsriket. Og etter oppstandelsen vil de få en ny sjanse til å omvende seg.[18]

.

Derfor taler de mye om oppstandelsen – men ikke til evig liv i Guds himmel, men bare til et jordisk liv. Her er flere eksempler på hvordan de bruker Bibelske ord, men gir de et nytt innhold. De taler om frelse, gjenløsning, oppstandelse osv., men tenker på noe annet enn de kristne med slike ord. Det er en av grunnene til at kristne mennesker kan bli lokket inn i en slik lære. De får et umiddelbart inntrykk av at de forkynner kristne sannheter.

.

Selv om de altså bruker ordet gjenløsning, har ikke ordet den evangelisk-lutherske betydning for dem. ”Det som er gjenløst er det som gikk tapt, nemlig fullkomment menneskeliv med dets rettigheter og framtidsutsikter på jorden,” skriver de.[19] Og det er noe helt annet enn sjelens frelse fra Guds vred og dom. Gal. 3, 13.

.

4. Framtida.

Et annet særmerke ved denne sekta er forkynnelsen om det framtidige. De fornekter rett ut et evig helvete i bibelsk forstand. Og her er de stort sett på linje med adventistene. De ugudelige vil bli utslettet ved oppstandelsen, mens de troende skal leve på den nye jord.

.

Her kommer læren om de 144.000 i Åp. 14 inn. Det er bare disse som får adgang til himmelen. Og de 144.000 er selvsagt Jehovas Vitner. Men ingen kan vite hvem av vitnene som er med der. Det får de først vite i oppstandelsen. De andre vitnene skal leve på jorden i Tusenårsriket. Og det er læren om framtida som har skiftet mest i årenes løp.

.

Russel talte om at Jesus skulle komme synlig tilbake til jord i 1874, og fire år etter tok han kongemakten og den første oppstandelse skjedde. I 1881 ble Russel selv innsatt av Gud som vekter for menneskene, og i 1914 skulle Tusenårsriket begynne.

.

Men det gikk ikke slik. Derfor ble læren forandret. Dels ble nye årstall nevnt og dels tolket man begivenhetene på en annen måte. Jesus ER kommet til jorden, men han kom usynlig. Ett av de siste årstall er at Tusenårsriket skulle begynne i 1975.[20]

.

S. Anker-Goli karakteriserte læren til Jehovas vitner som ”en forvrengning av Skriften”, som man burde være på vakt imot.[21] Andre bøker er også skrevet om denne og andre sekter, men vi skal ikke gå inn det her. Ingen av oss kristne ønsker noe vondt over ”Vitnene” eller skade dem på noen måte. Men vi ønsker og ber at de må bli frelst.

.

NOTER:



[1] Se Ø. Kristiansen i ”Utdrag av J.V.s skrifter og lære, s. 8.

[2] The New International Dictionary of the Christian Church (DDC) 1974, s. 864.

[3] DDC s. 866.

[4] Studier i Skriften, dansk utgave 1937, bind 1, s. 16.

[5] DDC s. 527.

[6] Verdensbefrielsen s. 123.

[7] Gud er sanndru s. 33.

[8] Den sannhet som fører til evig liv 1969, s. 47.

[9] B. Bjørgum: Jehovas vitner 1959, s. 11.

[10] Studier i Skriften I, s. 37.

[11] Studier i Skriften I, s. 57.

[12] Er Bibelen virkelig Guds ord? 1969.

[13] Studier i Skriften I, s. 37 og 272.

[14] Fiender 1937, s. 81.

[15] Er Bibelen virkelig Guds ord? s. 188.

[16] Frelse 1939, s. 350.

[17] Valerie Tomsett: Befridd fra Vakttårnet 1977, s. 27 og 89.

[18] Bjørgum s. 19.

[19] Gud er sanndru s. 95f.

[20] DCC, s. 527.

[21] S. Anker-Goli: Sekter i søkelyset 1952, s. 90.

tirsdag 5. august 2008

Odeberg: GT og NT, del 3.

Del III av III.

(Heftet s. 17-23.)

Nå begynner og slutter Paulus sitt Romerbrev på en merkverdig måte. Han begynner: ”Paulus, Jesu Kristi tjener, kalt til apostel, utskilt for Guds evangelium” (NB07). (I NO 30 og NB 88 står: Utvalgt til å forkynne Guds evangelium. NB07 er ordrett fra gresk.)

Og siden taler han umiddelbart om at dette Guds evangelium forut er blitt forkynt ved hans profeter, dvs. det er et hellig evangelium som Gud forut har forkynt gjennom sine profeter i den Hellige Skrift. Altså dette nye evangelium, det fins allerede i den gamle Hellige Skrift, innlagt av Gud gjennom hans profeter.

På samme måten heter det i Romerbrevet mot slutten. Betegnende er Rom. 15, 4: ”Og alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal ha håp ved det tålmod og den trøst som Skriftene gir.” Særlig er det som sies i Rom. 16, 25-27 verd å merke seg. Paulus taler der om dette nye som er kommet. Han taler om en åpenbaring av den hemmelighet, en avsløring av et nytt mysterium, tidligere har vært fortidd, men som nå er åpenbart ved evangeliets forkynnelse.

Det er en hemmelighet og noe nytt, som aldri før har vært åpenbart. Men hvor fins dette nye, som hittil ikke er blitt åpenbart? Jo, i det profetiske skriftordet. Ut fra en for Paulus fremmed oppfatning er det ulogisk og uklart å si at en hemmelighet, som har vært skjult like til nå, blir åpenbart i de gamle profetiske skriftene.

Men fra Pauli eget utgangspunkt er det fullt logisk og vesentlig. Det råd som Gud fattet fra begynnelsen, det måtte være nedlagt i de hellige Skriftene. Og det er også Pauli egen erfaring. Det nye evangelium har han virkelig funnet igjen i de gamle skriftene. Det er en vesentlig innsikt som på denne måten blir bekreftet av erfaringen.

Mysteriet ligger innesluttet i de profetiske skriftene. Og hva mer er, dette mysterium blir åpenbart gjennom disse skrifter, når de nå er blitt åpnet av og ved Kristus. Det er altså hva Kristus selv har sagt og hva Paulus sier; det er hans egen erfaring og det er de øvrige kristnes erfaring. Dette mysterium som ingen har kunnet begripe, det er forvaret i profetenes skrifter.

Det samme grunnsyn kommer fram i 1. Peter 1, 10-12 og 20-21. Det taler om profetene som bibelforskere og som de som spådde (profeterte) om den nåde som dere skulle få. ”Det ble åpenbart for dem at de ikke tjente seg selv, men dere, med dette som nå er blitt kunngjort for dere ved dem som forkynte dere evangeliet.”

Derfor kan Paulus også henvise til en fundamental regel, som gjelder for den kristne oppfatningen av åpenbaringen og som kan formuleres slik: ”Gå ikke utover det som skrevet står!” Dette innebærer at det ikke finnes noen fortsatt åpenbaring utenfor Skriften. Ikke en gang det Nye Testamentet selv er noen fortsatt åpenbaring utenfor Skriften.

Dette er et grunnleggende synspunkt i hele det Nye Testamentet. Enhver tanke på en fremadskridende åpenbaring i den forstand at dette skulle være noe som går utover og utenfor Skriften, noe som kompletterer eller rent fram korrigerer Skriften, er helt fremmed for NT. Naturligvis var det selvinnlysende for de første kristne at de ikke kunne mestre sin mester, som ikke en gang satte seg selv opp som noen fremadskridende åpenbaring utenfor Skriften, fordi han selv var i Skriften. Ingenting utover det som er skrevet!

Men derimot er det visselig spørsmål om en fremadskridende åpenbaring som ifølge NT stadig blir Guds barn til del, for hvert nytt slektsledd, hos dem som blir opplyst ved Guds Ånd. Men denne opplysning skjer aldri utenfor Skriften, men i Skriften. Den kan aldri gå utenfor Skriften.

Hvor vesentlig dette er, framgår av det faktum, som således er prinsipielt uttalt f. eks. i Rom. 16, 25-27, at den selvfølgelig største av alle åpenbaringer som er blitt menneskeheten til del, nemlig Kristus selv og hans evangelium, ikke går utenfor Skriften, men er forvart i Skriften. Alt det som evangeliet inneholder, er slikt som er skjedd ”ifølge Skriftene”.

At det er skjedd i overensstemmelse med Skriftene, er selve grunngarantien for at det er et nytt åpenbaringsfaktum. Vi ser hvorledes dette betones i den grunnleggende preken, selve elementene i den første forkynnelsen. I 1. Kor. 15, 1-11 gir Paulus en sammenfatning av evangelieforkynnelsen, selve elementene i budskapet om Jesus Kristus.

Det fundamentale innholdet i evangeliet var ”Jesus Kristus og ham korsfestet”. Men hvert grunnleggende punkt i den elementære undervisningen om evangeliet inneholdt som noe stadig gjentatt og vesentlig de ordene: ”ifølge Skriftene”.

”Kristus døde for våre synder etter Skriftene.” ”Han ble begravd og han oppstod på den tredje dagen etter Skriftene.” At alt dette er i overensstemmelse med Skriftene hører til evangeliets rette hovedstykker.

Av 2. Kor 3 får vi vite –noe som hele Det Nye Testamentet bestyrker – at man så Kristus over alt i Skriftene. Det var her et navn som stadig forekom i Det Gamle Testamentet som på en særlig måte pekte hen på Kristus, nemlig Gudsnavnet JHVH, som i den norske Bibelen er oversatt med ”Herren”. Dette er det høyeste navn. Paulus sier om dette navnet i Fil. 2, 8f: Han ”fornedret han seg selv og ble lydig til døden – ja, døden på korset. 9 Derfor har og Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn”.

Dette navnet er Herren, slik som det også er angitt i v. 11. Dette navnet står i samklang med det av Kristrus høytidelig brukte: ”Jeg er”. 2. Mos. 3, 14. Slik lærte de første kristne seg til å høre Kristus omtalt i Det gamle Testamentet og likeså til å høre ham tale til seg ut fra disse Skriftene.

Slik hevdet også de gamle bibelutgaver fra 1800-tallet at Kristus talte i Det gamle Testamentet og til og med rubrikkene over hvert kapittel gav klart uttrykk for dette kristne synet på Det gamle Testamentet. Der hadde f. eks. Salme 97 overskriften ”Kristi rikes makt”.*)

*) Gjelder f. eks. Karl XII’s svenske bibel.

Salme 110 hadde overskriften: ”Kristi trefoldige embete”, Ordspr. 8: ”Guds Sønn er den rette visdom”. Høysangen 7: ”Brudens lovprisning: Kristi godhet.” Jes. 53: ”Kristi fornedring og opphøyelse.”

I 1. Kor. 10 bruker Paulus ordet ”klippen” som er er kjent symbol for leserne. Denne klippen var Kristus. I den daglige morgenandakten leste man en hymne med ord fra Det gamle Testamentet, som nettopp taler om ”klippen”. Hymnen begynner slik: ”Og det kommer en forløser fra Sion.”

I denne tales det også om ”Vår klippe og vår forløser”. Det var jo Kristus. De første kristne som leste og hørte dette, kjente en bevende takknemlighet til Gud fordi de visste hvem denne forløser var. I samme ånd taler Hebr. 10, 6-7: ”Brennoffer og syndoffer hadde du ikke lyst til. 7 Da sa jeg: Se, jeg kommer – i bokrullen er det skrevet om meg – for å gjøre din vilje, Gud.”

I disse ordene sammenfattes hele læren om Kristus, som den som taler om seg selv med løftet: ”Jeg kommer.” Når han gjør det, henviser han til Skriften: ”I boken er det skrevet om meg.” Profetene har talt i Herrens navn heter det i Jak. 5, 10. Og så ble det hele konsentrert i Johannesevangeliet: ”I begynnelsen var ordet - - og Ordet ble kjød og tok bolig blant oss…” Og dette ord var Kristus selv!

Den stillingen som menneskene skal innta til Skriften, er sagt i Det Nye Testamentet i Hebr. 4, 12. Hvorledes skal menneskene bedømme Skriften? Svaret er: ”For Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets tanker og råd.” Der har vi jo et meget tydelig og klart svar fra NT til dem som spør: Hvilken stilling skal jeg innta til Skriften? Hvorledes skal jeg bedømme den? Svaret vender opp ned på den som spør og sier at det i det hele tatt ikke kommer an på ham. Det er ikke vi som bedømmer Skriften, men det er Guds ord som bedømmer oss.

Det er kraftig. Det er den rette kritiker. Det er ikke mennesket som er Ordets kritiker, men det er Ordet som er menneskets kritiker. Slik er NTs lære om denne saken.

I de forskjellige syn på forholdet mellom Det gamle Testamentet og NT kan vi se to hovedtyper, som står mot hverandre som hverandres ytterste motpoler, mens begge egentlig går ut fra samme grunnoppfatning.

1)

Den ene typen går ut fra følgende resonnement: Når de første kristne vurderte Det gamle Testamentet så høyt, så var de naturligvis avhengig av sin tids forestillinger. Et moderne menneske kan jo ikke godta Jesu og apostlenes ideer når de strider mot det som en anser mulig. Når derfor Skriften sier: ”Skriften vitner om meg,” så var dette hans oppfatning, men det er jo noe som slett ikke er mulig. Profetene kunne jo ikke profetere om ham 7-800 år i forveien. I alle fall ikke i form av annet enn en svak anelse.

Derfor kan man ikke en gang ta opp til diskusjon om der virkelig skulle finnes noen kjensgjerninger bak dette at profetien ble oppfylt gjennom det som skjedde med Jesus. Vel har Jesus virkelig levd, men de ideer som han og de første kristne hadde om at profetiene ble oppfylt i ham, de kan jo ikke stemme med virkeligheten.

2)

En annen og motsatt tankegang er den som Drews, forfatteren til bl. a. et arbeid med tittelen: ”Kristusmyten”, representerer. Han sier: ” Jesus har naturligvis aldri eksistert og de evangeliske beretningene er et vakkert dikterverk med dyp betydning og stor religiøs verdi.” Men så oppstår spørsmålet om elementene i et slikt dikterverk. Hvor er de forskjellige drag i evangelienes skildringer av Jesus hentet fra? Hvorfra har den som skapte evangeliene, fått materiale til sitt skaper-og dikterverk?

Da Drews for å kunne besvare dette spørsmålet, undersøkte og etterforsket hvilke kilder det kunne bli tale om, så kommer han til det resultat at disse skildringer av Jesus helt og holdent er hentet fra Det gamle Testamentets profetier, for de stemmer fullkomment overens med dem. Altså: Ved å avstå fra tanken om evangelienes virkelighetsgrunn, har han grepet en ting som er et ufravikelig faktum, nemlig den slående overensstemmelsen mellom Det gamle Testamentet og det som skildres i evangeliene.

Begge disse anskuelser er like i det at de begge går ut fra – ikke en forutsetningsløs antagelse av virkeligheten – men fra den forutfattede mening at en virkelig profeti, som er blitt oppfylt ved en virkelig hendelse, ikke kan ha forekommet. Derfor måtte Jesus enten ha eksistert, og da kan ikke profetien ha siktet på ham. Eller også har Jesus ikke eksistert, og da er man forhindret fra å konstatere om profetien virkelig slår til.

Det som foreligger, er i virkeligheten følgende: Går en ut fra og retter sin oppmerksomhet på spørsmålet om evangelienes Jesus virkelig har eksistert eller bare er et dikt, så blir det umulig å komme til noe annet resultat enn at Jesus virkelig har eksistert og at hans liv og død har den plass i historiens gang som evangeliene angir.

Når dette er konstatert, går man ikke videre for å undersøke om det nå også kan være rett, som Jesus selv og evangeliene hevder, at de gamle Skriftene vitner om ham. For man er allerede på forhånd bundet av den forutfattede mening at noe slikt er umulig.

Derfor trekker man umiddelbart den slutning: Ettersom Jesus ikke har eksistert, så har ikke hans liv kunnet stemme overens med Skriften. Men går en ut fra og retter sin oppmerksomhet på spørsmålet: I hvilke andre dokumenter fins den nærmeste overensstemmelse eller likhet med evangelienes skildring av Jesu liv og død? Så kommer en nødvendigvis til det resultat at hele materialet for evangelienes skildring finnes igjen i Det gamle Testamentets skrifter.

Når man er kommet til dette helt riktige resultatet, hindrer imidlertid en forutfattet mening den videre selvstendige behandling av spørsmålet: Har dette som skildres i evangeliene også virkelig funnet sted? For den samme forutfattede meningen som i det forrige tilfellet, leder hen til den helt motsatte slutning: Ettersom materialet til skildringen av Jesu liv og død gjenfinnes i Det gamle Testamentet, så kan disse skildringer ikke være virkelighets skildringer. De må være dikterverk, og Jesus har aldri eksistert!

Det Nye Testamentets eget standpunkt er etter at hele materialet for evangeliets innhold foreligger i Det gamle Testamentet og samtidig at hele ”materialet”, foreligger i virkeligheten: ”Dette skjedde (i virkeligheten) for at det skulle oppfylles som er talt (i Skriften).”

Det Nye Testamentets standpunkt er at Kristus er den Jesus som levde blant oss: ”Vi så hans herlighet,” men også den, hvis liv, død og oppstandelse alle Skriftene bærer vitnesbyrd om, Loven, Profetene og Skriftene. Det kan ikke settes noe skille mellom Jesu virkelighet og Skriftenes guddommelighet. Det går ikke an å skille disse to fra hverandre. Kristus og Skriften kan ikke skilles. De gir hverandre sitt vitnesbyrd, og det vitnesbyrd er guddommelig.

*

søndag 20. juli 2008

Odeberg GT og NT - 2.

Det Gamle Testamentet i lys av det Nye.

Av Hugo Odeberg.

Del II av III.

Heftet s. 9-16.)

I Johs 5, 39f. står følgende ord av Jesus: ”Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og disse er det som vitner om meg. Men dere vil ikke komme til meg for å få liv.” Når han sier: Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem, da mener ikke Jesus at de tar feil i det, eller at det er en gal oppfatning av Skriftens verdi.

Men meningen er rimeligvis: Dere har rett i det. Den meningen er rett at man har evig liv i Skriftene. Men han fortsetter: men dere vil ikke komme til meg for å få evig liv. Dermed angir han at det å forske i skriftene i den mening at man der får evig liv, og det å komme til Jesus Kristus, det er noe som skulle være samme sak.

Feilen hos de motstandere som leser Bibelen som han taler til, er at når de leser skriftene, ser de ikke at Kristus, som de nå har framfor seg, er disse samme skrifter. Altså, å lese Skriften og å komme til Jesus er samme sak. Og det innebærer evig liv.

Det er Skriftene som vitner om ham og han er den som taler i dem. Dette er det radikale, som Det nye testamentet gjennom Kristi egen munn har å si om det Gamle Testamentet. Først og fremst slik at de gammeltestamentlige skriftene er anerkjent av Jesus, ikke bare etter sin mening og hensikt, men han anerkjenner dem slik som de er etter sin bokstavelige ordlyd.

Det er således ikke bare noen alminnelig hensikt i Skriften som Jesus anerkjenner. Men det er Skriften selv, slik som vi har den, han anbefaler og sier det om at den inntil den minste bokstav er uforgjengelig.

Nå kan vi naturligvis lese Skriften på den måten at vi bare fester oss ved bokstaven. Hva innebærer da det? Det fører med seg at bokstaven ikke får noen betydning. Den som fester seg bare ved bokstaven, kan bare lese seg til en mening, f. eks. det som fortelles. Da fatter en bare den utvortes siden, den ytre saken eller hendingen som berettes. Og så må en jo si seg selv: Dette kunne like godt vært fortalt med andre ord.

Den som bare holder seg til den bokstavelige meningen, eller altså det samme som den ytre meningen, han kommer ikke til å feste seg ved bokstaven. Men bokstaven har den enestående betydning, som den har i Jesu ord, fordi det ikke bare finnes en utvortes betydning, men en dypere betydning.

Og nå er det viktige det at der ikke bare finnes en dypere betydning, men mange, er hel rikdom. Her er Skriften som et hav. Naturligvis finnes det alltid en utvortes betydning. Men det finnes også et uendelig dyp, en hel serie av betydninger, en umåtelig rikdom av virkeligheter i dette Skrift.

Av Jesu egen måte å utlegge Skriften på, ser vi at der finnes en rekke betydninger, som ifølge apostelens ord kan tjene én til formaning, en annen til advarsel, en til trøst og oppmuntring, en til rettferdighet og frelse og slik stadig dypere og dypere. Det kan være ting som lar menneskene skue inn i himmelens verden. Det kan være slikt som åpnere menneskene for Guds kjærlighet, ja, dypest sett er det den hemmelighet som aldri kan loddes i dybden, nemlig Jesus Kristus som Guds Sønn.

Han er alltid der – i hver bokstav i dens innerste betydning. Det er jo som f. eks. Paulus uttrykker det på det merkelige stedet i 2. Tim. 3, 16: ”Hele Skriften er innåndet av Gud.” Nå sier Jesus ifølge Johannesevangeliet: ”Jeg og Faderen (Gud) er ett.” Og Paulus sier om Kristus at han er avbildet av Gud, den usynlige. At Skriften er innblest (innåndet) av Gud og at Kristus taler i Skriften forutsetter derfor hverandre.

Imidlertid har selve det ord som i den norske bibel er oversatt med ”innblest av Gud” (1930) eller ”innåndet av Gud” (2007) en rikere betydning enn disse ord angir. Ordrett er betydningen ”Gud-åndet” og det innebærer tre ting:

1. At Gud har ”åndet” Skriften, dvs. inspirert den.

2. At Guds Ånd stadig taler gjennom Skriften.

3. At Skriften selv gir ifra seg Gud, Guds Ånd.

Tillempet på Kristus har dette den trefoldige betydningen:

1. Kristus taler i Skriften.

2. Han forklarer Skriften.

3. Skriftens innerste mening er Kristus.*)

’) [På en mønstergyldig måte definerer Bengel grunntekstens ord ”theopneustos” slik: ’divinitus inspirata est (scil. Scriptura), non solum dum scripta est, Deo spirante per scriptores; sed etiam, dum legitur, Deo spirante per scripturam, et scriptura Ipsum spirante. Hinc ea tam utilis. (Gnomon ad 2 Tim 3, 16). En enkel oversettelse: Den er guddommelig inspirert, ikke bare mens den ble skrevet åndet Gud på/ gjennom skriften; men også når den blir lest, ånder Gud gjennom skriften, og skriften ånder på ham. Derfor er den så nyttig.’]

Selve dette ordet gudåndet (theopneustos)angir den rikdom som ligger i Skriften. Jesus sier jo selv om Skriftene: Det er disse som vitner om meg. Når de vitner om ham, så er det i og med det samme Kristus selv, som taler om disse Skrifter som innbleste av Gud. Det er Gud selv som ånder i Skriften, gir sin Ånd gjennom Skriften. Ut av Skriften blåser Guds Ånd.

Det er derfor ikke slik at han bare en gang har blåst inn i Skriften, men hans Ånd er stadig i Skriften. Gjennom Skriften gir han sin Ånd til det menneske som tar imot Skriften. Derfor kalles Skriften her nyttig, dvs. gagnlig. Også i dette ordet avspeiles denne rikdom på betydninger.

Det første Skriften gir når man kommer et stykke innenfor det rent ytre innhold, er lærdom og overbevisning om vår synd og vår virkelige tilstand. Dernest er den nyttig til rettledning for den som således er blitt klart opplyst om sin tilstand. Det skjer gjennom forsoningen. Det er den enste betydningen når en trenger dypere inn.

Dernest gir Skriften opptuktelse i rettferdighet. Lærdommen gir altså en begynnende kunnskap for de uvitende, en overbevisning, hvorigjennom de overbevises om sin synd. Den åpenbarer virkeligheten for dem, så de klart innser hva de har gjort og sin egen fortapte tilstand. Dernest gir Skriften rettledning, opptuktelse i rettferdighet og til slutt vandring med Gud.

Det går altså ikke an å velge mellom det Nye og det Gamle Testamentet og si f. eks: ”Det er det Nye Testamentet som gjelder for oss og som vi har oppbyggelse av. Det går ikke an å forkaste det Gamle Testamentet framfor det Nye. Det Nye Testamentet er nemlig selv slik beskaffet, at enda det framtrer med oppfyllelsen av det Gamle Testamentet, så utsletter det seg selv i forholdet til det gamle Testamentet.

Om det Gamle Testamentet tas bort, blir ifølge det Nye Testamentet, ikke det Nye igjen, men det blir ingen ting igjen. Kristus, som er Skriftens Herre og forfatter, utsletter seg selv i forholdet til Skriften. Om vi tar bort hans befatning med Skriften, så tar vi ham selv bort. Det går ikke an å skille ham fra Skriften, for tar en bort det Gamle Testamentet, så tar en bort Kristus. Så fullstendig har han tatt Skriften under sin beskyttelse og identifisert seg selv med den.

Dette framgår også av den måten som apostlene fra begynnelsen av forkynte evangeliet om Kristus på. Hvorledes evangeliet skulle forkynnes, har de naturligvis lært av Kristus og under hans innflytelse. Om vi går til Apg., finner vi hvordan apostlene gikk fram ved sin første forkynnelse og første preken. Vi skulle ventet at de hadde talt meget om sine egne underfulle erfaringer.

Det er jo virkelig noe enestående som er skjedd med dem. Men liksom Kristus, da han skulle forklare det viktige med oppstandelsen, ikke talte om sin egen erfaring, men om det som Skriften sier, så tar også de sitt utgangspunkt i Skriften. Forkynnelsen om Kristus etter hans oppstandelse og bortgang svarer helt til forkynnelsen om ham før han kom til jorden.

Da Maria, hans mor, på bebudelsesdagen av engelen fikk budskapet om at hun skulle bli mor til Guds Sønn, så sang hun en lovsang, som etter sitt innhold og sine ord helt og holdent er hentet fra Det gamle Testamentet. Det overveldende nye som hun ser og takker for, det har hun fått ord fra Det gamle Testamentet til å uttrykke. Det samme er tilfelle med de første disiplene, apostlene. Når de prekte, var det alltid med henvisning til Det gamle Testamentet.

For å få et eksempel på det, kan vi velge hvilken som helst skildring av evangeliets forkynnelse i Apg. Ta f. eks. Stefanus’ preken ifølge Apg. 7. Den er praktisk talt en eneste utlegning av Det gamle Testamentet. Den prinsipielle betydning av Det gamle Testamentet for evangeliet angis bl. a. i vers 38. Det er blitt minnet om hvorledes Moses fikk åpenbaringen om sin kallsoppgave og så heter det: ”Han mottok levende ord for å gi dem til oss.”

Altså: det som Moses fikk i den gamle pakt, innesluttet i seg spiren til den nye paktslutning, det innbefattet det overveldende som skjedde i og med Jesu komme, hans kors og oppstandelse. Moses fikk ”levende ord” som var beregnet for dem som Kristus kom til. Disse levende ord er gitt dem som er kalt av Kristus. Vi kan ikke nok innskjerpe det eiendommelige i dette. Det største som er skjedd i historien, gjør ikke det gamle Testamentet mindre aktuelt, men tvert om for alvor aktuelt.

Historiens største faktum peker hen på Det gamle Testamentet, på den Hellige Skrift. Jo mer levende dette store, nye blir, dette overveldende nye, dess mer gjelder det, ikke at den gamle pakts skrifter kommer i bakgrunnen, men tvert om, at de blir enda mer levende. De ord som Moses fikk på Sinai, var levende ord, som nå på en særlig måte blitt tatt imot av dem som har opplevd det revolusjonerende i Jesu død og oppstandelse.

Like lærerik er beretningen i Apg 8, 26-39 om hoffmannen fra Etiopia, som leser profeten Jesajas bok, når Filip treffer ham på en reise. Da sier ikke Filip til denne, som han vil frelse: Legg bort den gamle boken og hør noe nytt som er hendt, for vi lever nå i en ny tid.

Men han sier: Forstår du det du leser? Altså: han sier ikke et ord om dette nye, som han var kommet for å føre mannen inn i. Men han sikter nettopp til Jesajaboken når han spør: Forstår du det du leser, dvs. det som står i den gamle boken. Han svarer: Hvorledes skulle jeg kunne det uten at noen veileder meg?

Og da var det tilfeldigvis så – dvs. fra kristens synspunkt finnes det jo ingen tilfeldigheter – at den teksten han hadde slått opp, var fra Jes. 53: Som et får ble han ført bort for å slaktes, og lik et lam som er stumt for den som klipper det, slik åpnet han ikke sin munn. Nå får han lære av Filip at evangeliet om Jesus ligger innesluttet i disse ord.

Og det merkelige er at det nye som er skjedd, nettopp gir forklaringen til dette skriftsted. Det fins ingen forklaring som slik klarlegger sammenhengen i Jes. 53, som det som skjedde med Kristus. Da man søkte å forklare Jes. 53 ut fra den samtid da det ble skrevet, og tidsforholdene den gang, så lyktes det aldri. Det ble alltid uforklarlig og uklart. Men om det oppfattes som en profeti om Jesus, da føyer hvert ord seg helt til hverandre, særlig da i grunnteksten.

I Apg 10, 40f. redegjør Peter for sin stilling og hvorfor han står der og preker, og han sier da: Ham (Kristus) oppvakte Gud på den tredje dagen, og gav ham å åpenbare seg - - og han bød oss å forkynne for folket og vitne at han er den som av Gud er bestemt til å være dommer over levende og døde. Og deretter heter det: Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn.

Altså er hele Kristi frelsesverk innesluttet i profetenes vitnesbyrd. På den måten er det Kristus som oppfyller, fullbyrder loven. Ikke slik at han legger noe til, men slik at han er den, hvorigjennom Skriften blir oppfylt og derfor også den som gjør Skriftens mening åpenbar.

Om noen skulle ville innvende at de første evangelieforkynnerne la så stor vekt på Det gamle Testamentet bare fordi de hadde å gjøre med slike tilhørere som jødene, som var fostret i Det gamle Testamentet, så kan vi svare med henvisning til det faktum at der ble lagt minst like stor vekt på Det gamle Testamentet, når der blir talt til slike som aldri hadde hørt om det.

De hedninger som tok imot kristendommen, fikk tvert imot en grundig undervisning om Det gamle Testamentets betydning og studerte Skriften med ”brennende hjerter”. Dette framgår tydelig av den for en moderne bibelleser nesten ufattelige bibelkunnskap, som Paulus forutsetter hos de tidligere hedenske lesere av hans brev, folk som bare hadde noen få års kristen erfaring bak seg.

I Apg 13, 27f. skildrer Paulus i sin preken hvorledes ”de som bor i Jerusalem og deres rådsherrer kjente ham ikke, og ved å dømme ham oppfylte de profetenes ord, som blir lest hver sabbat. - - Og da de hadde fullbyrdet alt som er skrevet om ham, tok de ham ned av treet og la ham i en grav.”

Det som her atter faller i øynene, er hvorledes skriften på ny står i sentrum. Alt som her skjer med Kristus, det er nedskrevet av profetene. Og også de som ikke tror på Kristus, og ikke bare det, men som også har satt hele sitt liv og sin kraft inn på å bekjempe og utrydde ham, de som har gjort seg til redskap for helvetes hat mot verdens Frelser, de må også gjennom alt hva de gjør, være med å fullbyrde alt det som er skrevet om ham. Altså er det som skjer alt sammen Guds vilje, og denne vilje er igjen nedlagt i Skriften. Å fullbyrde Guds vilje og å fullbyrde det som er nedlagt i Skriften er ett og det samme.

Hvor høyt Det gamle Testamentet settes av de nytestamentlige forfatterne, framgår også av det Paulus sier i Apg. 24, 14: ”Jeg tror alt det som er skrevet i loven og i profetene.” Den som sier dette, er altså Paulus. Om man da ville innvende at denne Paulus har jo alt fra barndommen og under hele sin utdannelsestid fått lære å sette Skriften meget høyt, - meget høyere enn det er vanlig for mange kristne nå – så må vi minne om at den samme Paulus også er en mann som er blitt omvendt fra hele sitt gamle vesen og som om dette sier: Se. Det gamle er fordi!

Han har mer radikalt brutt med det som han tidligere var blitt opplært i og hadde trodd på. Så meget merkeligere er det at nettopp han holder så strengt fast ved Det gamle Testamentet, at det nettopp er han, den omvendte Paulus, som kan si: ”Jeg tror alt som er skrevet i loven og i profetene.”

At dette ikke er noen overdrivelse, ser vi tydelig av Pauli egne brev. I dem kommer det så enkelt og naturlig fram at Paulus virkelig tror alt som er skrevet i Skriften. I Romerbrevet møter vi mange eiendommelige utrykk for folk nå, eiendommelige bl. a. av den grunn at de har til bakgrunn denne tro på Bibelen, som er blitt så fremmed for vår moderne tid. Ofte har det ført til at man har påstått at Paulus egentlig ikke riktig kunne uttrykke det som han mente.

En slik slutning bør man akte seg vel for. For det som Paulus uttrykker ”dårlig” og ”uklart” og ”naivt”, det er ikke sin egen mening, men det er den for Paulus fremmede mening, som leseren vil lese inn i det. Sin egen mening har Paulus uttrykt tydelig nok. Det er i virkeligheten i slike tilfeller leseren som ikke kan følge med i Pauli dype tankegang.

---

mandag 14. juli 2008

Odeberg: GT i lys av NT.

Det gamle testamentet i lys av det nye.

Av Hugo Odeberg.

Del I av III.

(Heftet s. 1-8.)

(Dette heftet ble gitt ut av Karmel-instituttet i 1947. Øivind Andersen på Fjellhaug skrev om heftet: ”Det er gledelig å se hvordan nyere svensk teologi vender tilbake til Bibelen. Denne likke boken av professor Odeberg er intet mindre enn epokegjørende. Hadde en slik bok av en teologisk professor utkommet hos oss i dag, ville den vakt den største oppsikt. – Professor Odeberg går helt og fullt inn for det syn som er det rådende i vårt troende lekfolk. Vår stilling til og vårt syn på det Gamle Testamnetet må ene og alene bestemmes ut fra Jesus og apostlenes syn på det. Og på en glimrende måte klarlegger han hvordan Jesus påberoper seg å være den som taler i Det gamle Testamentet. Det taler ikke bare om ham, men han er Det gamle Testamentet’s talende ”Jeg”. – Jeg anbefaler boken til alle norske kristne til et grundig studium. Professor Odeberg er ikke bare en grunnlærd teolog; han fører også et glimrende språk.”)

---

Når man vil ha rede på hvorledes det Nye Testamente ser på det Gamle Testamentet, kan man gå ut ifra nesten hvilket som helst kapittel i NT. For NT’s syn på Det gamle Testamentet lyser igjennom over alt.

Her vil vi gå ut fra et kapittel i et av evangeliene, som gir oss et særlig skarpt og tydelig bilde både av Jesu stilling til Det gamle Testamentet og urmenighetens eller de første kristnes syn. Det er Lukas kap. 24. Det fortelles jo der om to disipler som noen dager etter Jesu død var på vei til Emmaus og samtalte med hverandre om det som hadde hendt med Jesus.

De gikk der i stor forundring og grublet. De forstod ikke hva som hadde hendt og kunne ikke finne noen forklaring. Så hender det ifølge beretningen at den Oppstandne selv kommer og slår følge med dem, og på deres spørsmål begynner han å forklare hva som er skjedd med ham. Og det er nå straks meget betegnende at Frelseren selv, den Oppstandne, som etter evangeliene er historiens sentrum og som derfor av seg selv skulle kunne gi beskjed om hva som helst, han forklarer ikke engang seg selv eller det som er hendt med ham på annen måte enn ved å henvise til Det gamle Testamentet. Han sier ikke: ”Her er jeg selv og jeg skal nå gi dere beskjed om hva som har hendt med meg og hemmeligheten ved det.”

Han henviser heller ikke til det han selv har forutsa Det gamle Testamentet eller lært, mens han vandret på jorden. Han har, skulle vi kunne si, ingen egne ord, som ikke beror på Det gamle Testamentet. Han som av evangeliene betraktes som den absolutte Sannhetens og Kunnskapens konge, han griper ikke til egne ord, ikke engang når han skal forklare med egne ord: seg selv. Men han går til Det gamle Testamentet.

Nå må vi legge merke til hvorledes han begynner sin forklaring av det som er skjedd med ham. Han begynner med å bebreide disiplene at der dårer og senhjertede til å forstå alt det som er skrevet i Loven og profetene, dvs. det vi kaller Det gamle Testamentet. Han bebreider dem således at de ikke vurderte Det gamle Testamentet høyt nok.

Nå vet vi at de som hørte til Jesu første disipler, var meget mer fortrolig med Det gamle Testamentet enn de kristne nå. De hadde under hele sin oppvekst hørt Det gamle Testamentet bli forelest og gjennomgått i synagogegudstjenesten. De hadde lært det fra barndommen, de leste daglig av Davids salmer og i profetenes skrifter. Dertil hadde de vært sammen med Kristus, som selv stadig henviste til Det gamle Testamentet. Til disse, som i virkeligheten slett ikke var uten bibelkunnskap, er det Jesus sier: Dere dårer – til å tro alt det profetene har talt!

Da Mesteren etter dette begynte å forklare seg selv og det store som hadde hendt med ham, fortsatte han ifølge evangeliet på den måten at han ”begynte fra Moses og alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham”.

Han begynte altså fra begynnelsen av Det gamle Testamentet, med første Mosebok kap. 1, og viste at alle skriftene taler om ham. Vi må altså merke oss at det ikke fremstilles slik at bare noen få utvalg i Det gamle Testamentets steder, f. eks. hos profeten, etter Jesu mening peker på ham. Ved uttrykket ”han begynte med Moses” angis at alle Det gamle Testamentets skrifter fra den første boken iblant dm, Første Mosebok, taler om ham.

Det framgår bl. a. av innledningen til Johannes evangeliet at apostlene og evangelistene lærte å forstå hvorledes Kristus er med i og egentlig emnet for allerede 1. Mos. kap. 1, skapelsesberetningen. I Johs 1, 1-3 sammenstilles evangeliet om Kristus – Ordet (”I begynnelsen var Ordet”) og skapelsesberetningen (”I begynnelsen skapte Gud”).

Det samme gjelder Pauli ord om Kristus som ”billedet av Gud, den usynlige, den førstefødte framfor enhver skapning; for i ham er alle ting skapt, de i himmelen og de på jorden – alt er det skapt ved ham og til ham”. Kol. 1, 15-16). Eller vi kan tenke på hans ord om ”Guds hemmelighet, det er Kristus” (Kol. 2, 2).

Videre må vi merke oss at profetene ifølge Jesu uttrykksmåte, som her faller sammen med den samtidige jødedommens terminologi, begynner med Josva, Dommerboken, Samuels-og kongebøkene og deretter fortsetter med de skrifter som vi er vant til å kalle de profetiske. Moses og profetene betyr altså: Det Gamle Testamentet i rekkefølge, bok etter bok.

Når Jesus gjør et utvalg av steder fra Det Gamle Testamentet, betyr det slik ikke at han fra Det gamle Testamentet velger ut det som taler eller sikter til ham. Men han tar fram utvalg i Det gamle Testamentet eksempler av de hellige skrifter, Det gamle Testamentet, som alle fra begynnelsen til slutten, taler om ham. I denne detalj i beretningen hos Lukas om Emmausvandrerne har vi da en innholdsrike og talende illustrasjon av Kristi måte å betrakte, verdsette og bruke Det gamle Testamentet på.

Men videre får vi i denne beretning et meget klart bilde av den innstilling de første kristne gjennom Kristus lærte å ta til Det gamle Testamentet. Det ser vi av uttalelsen i Luk. 24, 32, som gir oss et kort, men klart lynglimt av dette forhold. Det heter der at da Jesus hadde forlatt de to disipler, vendte de seg til hverandre med disse ord: ”Brente ikke vårt hjerte i oss da han talte til oss på veien og opplot skriftene for oss?” Der har vi i et glimt det som Det gamle Testamentet var blitt for de første kristne: det var blitt et slikt skrift, som gjorde deres hjerter levende!

Men det er ennå et moment å legge merke til. Som nevnt var de fortrolige med Det gamle Testamentet fra begynnelsen av. Men likevel kunne Kristus i begynnelsen bebreide dem at de var dårer og senhjertede. Nå var deres hjerter brennende. Hva var da inntrukket i mellomtiden? Hvorigjennom var deres hjerter blitt brennende?

Jo, ved at ”Han uttydet Skriften for dem.” Det var altså kommet noe til, som hadde gjort Skriftene interessante, fengslende, skrifter som fikk hjertet til å brenne. Dette var blitt mulig ved at Kristus fikk uttyde Skriften, ved at han åpnet inngangen til den.

Paulus, som alltid i sine brev forutsetter en for oss nesten ufattelig bibelkunnskap, i alle fall en nesten enestående fortrolighet med Det gamle Testamentet, han uttrykker dette på flere steder, men særlig utførlig i 2. Kor. 3. Der taler han i form av en erindring om noe som var kjent for adressatene ved deres egen erfaring, nemlig om hvor forskjellig man kan forholde seg til Skriften til og med blant dem som akter og studerer den. Det heter i 2. Kor. 3, 14 om dem som ikke tok imot Kristus, men forkastet ham: ”Deres sinn er blitt forherdet. For like til denne dag blir det samme dekke liggende når de leser den gamle pakt, uten at det blir åpenbart at den oppheves i Kristus. Men til denne dag ligger der et dekke over deres hjerter når Moses leses. Men når det omvender seg til Herren, blir dekket tatt bort.”

Der finnes altså i den Hellige Skrift et dyp, som er mer eller mindre tilgjengelig eller åpent. Men så lenge man ikke lar Kristus åpne inngangen til Det gamle Testamentet, så enger der et dekke foran den. Dette er noe som den ikke-kristne leser av Det gamle Testamentet fant bestyrket i Det gamle Testamentet selv. Når Kristus har åpnet øynene for leseren, finner han at det som Kristus gir, ikke er noen omtolking, ikke noe som leses inn i Det gamle Testamentet, som ikke fantes der før.

Og bekreftelsen på selve forholdet fant man i Det gamle Testamentet selv, i Salme 119, hvor det heter: Lat opp mine øyne, så jeg kan skue de underfulle ting i din lov! Den som ber er en from mann som leser sin ”lov”, dvs. Mosebøkene og profeten. Men han vet at tross dette, så er det likevel som et dekke for hans øyne, om ikke Herren tar det bort.

Lat opp mine øyne, så jeg kan skue de underfulle ting i din lov. Det er noe som tilsvarte de første kristnes egen erfaring. De opplevde at dekket ble tatt bort fra deres øyne, og da fikk de se det underfulle i Guds lov. Det underfulle er det som vi ser når Kristi Ånd får lært oss å lese Bibelen.

Det som skildres i Luk. 24 er jo fra den evangeliske histories siste del, altså tiden etter Kristi oppstandelse, da hans verk var fullbyrdet og han viser seg for sine disipler. Da forklarer han seg selv ved å henvise til Det gamle Testamentet. I Det gamle Testamentet sier verdens Frelser, finnes den fulle forklaring til det som er skjedd.

Dette er ikke første gangen Jesus går fram på denne måten. Det er tvert imot det standpunkt som Jesus inntar fra begynnelsen av. Vel kjent er ordene fra Bergprekenen, Mat. 5, 17: Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven og profetene; jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Og så sier han disse radikale ord: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

Det betyr at ikke engang en ”jod”, den minste bokstaven i det hebraiske alfabetet, eller en strek på en bokstav skal forgå, før det er fullbyrdet alt sammen i sitt innerste dyp. Så ser vi også hvorledes Jesus selv i fortsettelsen av Bergprekenen viser hvordan man trenger dypere og dypere inn i Skriften. Og den utlegning av de forskjellige budene som han gir, er i og for seg ikke det mest radikale, for slik gjorde man det allerede tidligere.

Man forstod jo – ikke minst fariseerne forstod å tillempe den tanken – at Skriften hadde en rikdom av innhold og dypere mening. Det mest radikale er dette at han bruker uttrykket: JEG sier dere ved sin utlegning av Skriften. Det skal man legge stor vekt på å jevnføre det med den uttalelsen hvor han sier at ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel skal forgå.

Jeg sier dere. Setter han da seg selv i motsetning til Skriften så at han er herre over Skriften, som visselig ikke skal forgå, men som han dog som Guds Sønn harr rett til å korrigere?

Nei, det ville være å forfalske Jesu ord å oppfatte det på den måten. Med dette ”Jeg sier dere” setter han ikke seg selv som en autoritet ved siden av, men som en autoritet i Skriften. Det er han som uttyder hva som skal stå i Skriften. Og hvem er det nå som kan si ”jeg” i et slikt uttrykk som ”jeg sier dere”? Det er ingen annen enn den som sier det samme i Skriften.

Altså, her taler ikke den som er herre over Skriften og erstatter Skriften, men her taler den samme som taler i Skriften. Dermed har Jesus sagt at det er han som er Skriften ”Jeg”.

Når han derfor sier ”Jeg sier dere”, så er det det samme som ”Skriften sier”. Han opphever dermed ikke Skriften, for det er samme person som taler.

----------