2. Vekkelser i Det nye testamentet (NT).
Etter en lang og mørk åndelig
natt på 400 år, uten vekkelse og liv, ble det født en gutt i en fjellby i Juda.
Johannes ble han kalt. Han var uvanlig – sterk i ånden. Han bodde i ørkenen til
han en dag fikk hrøe Gud tale til seg: Guds ord kom til Johannes, står det. Og
dette drev ham til å forkynne i hele landet omkring Jordan. Folk kom i tusental
til den unge, sterke mannen. Mat. 3, Luk. 3.
Hva fikk folket høre der, hva
var budskapet?
Det var en enkelt og sterkt
budskap som grep folket. Det ser ut til ata han hjadde en underlig makt over
skarene der i ørkenen. Og just dette budskapet hadde makt over sjelene. Og hva
var budskapet hans?
Det første var hans sterke
formaning til omvendelse. Det betyr
sinnsforandring. Det er noe som skjer med mennesket på det indre plan. Sinnet
blir nytt. Det var ikke bare den ytre omvendelse Johannes talte om, men den
indre. Det nye sinn. Det som v i l leve
etter Guds vilje. Og den omvendelsen
må Gud utføre. Men der er ingen ting som tyder på at Johannes talte som om
folket bare kunne vente til Gud gjorde det! Nei, ordet lød tydelig og skarpt:
«Omvend dere!» Det er en utfordring- noe de skal gjøre. Det ytre tegn her var
at de skulle la seg døpe. Forkynnelsen var en mektig refselse av synden. Den
kunne ikke tåles.
Dernest talte han om syndenes forlatelse. Men merk: Det var
etter omvendelsen. Tonen var klar: Gud ville tilgi synderen, derfor kunne de
komme. Det er et viktig element i vekkelsesforkynnelsen. For det vakte menneske
trenger tilgivelse.
Men Johannes talte også om
livet etter omvendelsen. De skulle bære frukter som er omvendelsen verdig. Det
nyttet ikke å store på at de var Abrahams barn dersom livet var feil. Når
folket spurte hva de skulle gjøre, talte han om så konkrete ting som å gi mat
til de som ikke hadde noe. Vekkelsen måtte føre til resultat, ellers kom
dommen. Domsforkynnelsen er et viktig element i forkynnelsen i all vekkelse.
Typisk for Johannes var også de dristige bilder og lignelser han brukte. Dommen
var som øksa som var klar til å hogge. Folket var ufruktbare trær. Dommen var
kasteskovla i Guds hånd, folket var hvete og agner. Det var tydelig tale som
folk forstod. Derfor kom de. Her var ikke lange endeløse spekulasjoner om loven
som fariseerne drev med.
Blant det andre som Johannes
talte om var også om Lammet som bar
hele verdens synd. Joh. 1, 29. Forsoningen ved lammets blod var det eneste håp
for dem. Derfor skulle de komme til Jesus og ikke være opptatt av ham. Johannes
var ydmyk og liten og viste folket til Jesus. «Han skal vokse, jeg skal avta.»
An hele sitt hjerte ville han at folket skulle følge Mesteren. Det var hans
lidenskap.
Og folket kom. «Hele Judea
dro ut til ham.» Og blant de som ble omvendt her, var noen av Jesus apostler.
Det var vekkelse i Israel, større enn noen gang. Men der var også hyklere, slik
det ofte er i vekkelse. Men oppdaget Johannes det, ble han harm: Hvem lærte
dere å fly fra den kommende vrede, sa han.
Det gikk med ham som med så
mange Herrens vitner som taler sannhet: Han ble martyr. Grunnen var ganske
enkelt at han talte Ordet slik det var, han forkynte Guds urokkelige vilje uten
omsvøp. Guds krav var det samme til fiskeren som til kongen. Herodes levde i
åpenbar synd, i hor. Og Johannes våget å si det rett ut: Det er ikke tillatt
for deg å ha henne (dvs. hans brors hustru). Og snart lå Johannes’ hode på et
fat til forlystelse i et selskap for Herodes’ venner, Mat. 14, 1-11.
Så kom Mesteren, Guds egen
Sønn. Han begynte sin virksomhet med de samme ordene som Johannes: Omvend dere,
for himlenes rike er kommet nær. På sine reiser i Judea og Galilea talte han
stadig om riket. Hans lignelser var enkle og klare, og folk hørte på ham. Men
prester og fariseere som trodde de kjente loven og burde vise folk veien, ble
forarget. Jo klarere og skarpere Jesu forkynnelse var, desto mer forarget ble
de. Slik har det visst ofte vært i vekkelsestider: de autoriserte Guds tjenere
stenger ofte for det spontane frembrudd av Guds rike. Men de fattige hørte ham.
En dag reiste han gjennom Samaria – der burde en jøde ikke dra! Det var ikke et
godt forhold mellom jøder og samaritanere. Men Jesus møter en synder der, en
synder som bekjenner og tror. Og en som vitner om sitt møte med Jesus. Og da
kom folket og det ble vekkelse. Hele byen ville høre, og mange trodde på ham.
Joh. 4.
Et trekk ved Jesu vekkelse
var helbredelse. Mange syke kom til den alvorlige mannen og ba om hjelp. Det
fikk de alltid. Og jo flere som ble helbredet, jo mer utbredte vekkelsen seg.
Det var som om folket forstod at her var Gud. Var det tilløp til spott eller
sensasjonstrang, advarte han bestandig. Det skulle ikke fortelles videre. Og
til fariseerne sa han rett ut: Hvorfor tenker dere ondt? Helbredelsen skulle
være til tegn på at Jesus hadde makt til å tilgi synder.
Men også han måtte møte
døden. Og det var de religiøse som drepte ham. En vekkelsens mann hadde han
imidlertid vært, selv om det var lite følelsesrus i hans møter. Men hans
vekkelse bestod i at han sa sannheten til folk. Han kunne kalle de høyeste og
lærde for kalkede graver om han visste at det var sant.
Noen tid etter at Jesus hadde
vært i Samaria kom en ny vekkelse til bygdene der. Denne gang var det Filip som
forkynte Kristus. Også da var det tegn og under, og folk tok imot budskapet.
Vekkelsen var stor. Men
falske brødre kom også her: Simon. Peter visste hva som manglet ham, en sann
omvendelse. Det er kallet og budskapet i en vekkelse. Det gjelder også troende.
De gamle talte som kjent om daglig omvendelse. Det ligger noe viktig i det.
Men vekkelsen framfor noen
andre i den første tiden er vel det som skjedde på pinsedag. Apg. 2. Noen få
redde og forskremte menn mottar Ånden på en ny måte. Og se hvilke resultater!
Den «feige» Peter står fram for en tusentallig forsamling i Jerusalem og
forkynner at Kristus er verdens Frelser. Han er jødenes Messias og deres eneste
håp. Og resultatet ble at ens kare på 3000 mennesker ble frelst og døpt. Det er
begynnelsen til et brodersamfunn som verden ikke har sett maken til.
«Alle dei truande heldt seg saman og hadde alt felles,» står det. Og
vekkelsen fortsatte. «Herren la kvar dag dei til kyrkjelyden som let seg
frelsa.» Ein av desse dagane kom eit nytt storinnrykk i Guds rike. Peter og Johannes hadde helbredet en mann ved den
fagre tempelport, og de talte Ordet til folket. Det førte til at de ble kastet
i fengsel. Men forkynnelsen hadde båret frukt: 5000 ble omvendt. Mange var
tilreisende fra andre land og steder, og de tok budskapet med seg hjem. Slik
forplantet vekkelsen seg til nye steder. De forkynte evangeliet om Guds rike og
det de selv hadde opplevd. Nye menigheter ble stiftet i Romerriket. Vi finner
f. eks. en flokk disipler i Damaskus i Syria en tid senere da Saulus (Paulus)
reiste dit for å fengsle dem.
3. Aposteltida.
Og Paulus ble den største
vekkelsespredikanten nå. Etter 14 år i stillhet drar han ut med evangeliet. På
lange misjonsreiser vinner han mennesker for Gud. Det skjedde noe rundt omkring
i Romerriket i disse årene. Han hadde en spesiell arbeidsmåte. Han besøkte de
store byene og stiftet menigheter der. De ble et slags sentrum i sitt område,
og vekkelsen spredte seg ut derfra. Byene var ofte handelssteder der det kom
mye folk på reise. Der møtte de en levende kristenflokk. Paulus besøkte ofte
jødene først i synagogen. Han ville knytte sitt arbeid til det som allerede var
på stedet. De tjente den samme Gud. Men Kristus som Messias var ukjent for dem.
Når jødene avslo frelsen, vendte han seg til hedningene i byen. Og der ble
budskapet ofte godt mottatt. Han vitnet om sitt møte med Jesus utenfor
Damaskus, og talte evangeliet om ham som vår eneste rettferdighet. Og mange ble
omvendt.
Men Paulus fikk oppleve noe
som skulle følge vekkelsen senere. Der noen blir frelst, blir andre forarget.
Han ble jaget fra by til by og til slutt fengslet. Martyrdøden ble trolig hans
slutt på livet, som det har blitt for mange evangeliske vitner.
Vekkelsen i Filippi fengsel
var enestående. Paulus og Silas er fengslet, og de synger lovsanger til Gud. Da
kom et jordskjelv og de var fri! Men Gud hadde gjennom dette talt til
fangevokteren. Det ble den ytre årsak til at han og hans familie kom til troen
på Gud. Slik fortsatte det. I by etter by forkynte han evangeliet. Alle steder
ble det vekkelse og folk ble frelst.
Den mektigste vekkelsen var
kanskje i Efesus. I to-tre år talte Paulus Guds ord der. «Alle som bodd ei Asia
fikk høre Herrens ord,» står det. Asia betyr der det distriktet i Lille-Asia
der de var.
En veldig kraft og nåde var
med Paulus i denne tiden. Til og med en svetteduk han hadde hatt på seg, kunne
være redskap til helbredelse. Slik stadfestet Gud Ordet. Vekkelsen hadde makt
slik at falske brødre som etterlignet Paulus, ble irettesatt. Folk som hadde
drevet hedenske kunster, kom med sine bøker og brente dem offentlig slik at
alle så det. De representerte store verdier – 50.000 sølvpenninger gikk til
spille. For dette var satans verktøy. Vekkelsen hadde gitt resultat, og Herrens
navn ble priset.
De første kristne var
brennende i sin iver. Hver dag ble noen frelst. Etter få år var det sikkert
tusenvis av kristne spredt over hele Romerriket. Men det ser ut til at
kristendommen nådde lengst når det var forfølgelse mot de kristne. Det er sant
at «martyrenes blod er kirkens sæd». «Kirkeskipet seiler best i motvind,» heter
det også. Vi vet at Paulus før sin omvendelse var med å rydde ut de kristne.
Det var jo det han skulle i Damaskus da han møtet Jesus. År 64 måtte en del
lide martyrdøden i Rom under keiser Nero. Man tror at Paulus og Peter ble drept
da. Se også bloggene om forfølgelse: http://bibel-kurs.blogspot.no/2013/10/1-martyrhistorien.html. Og, eller: http://artiklerndh.blogspot.no/2013/11/martyrhistorien.html. (I den siste er hele martyrhistorien samlet, i en
stor og noe tung blogg.)
Og da Jerusalem ble ødelagt i
år 70, måtte mange kristne flykte ut av byen og landet. Da dro mange kristne
til Syria, Lille-Asia og Arabia. Antiokia i Syria ble nå sentrum for kristen
forkynnelse og virke. Det var derfra Paulus dro på misjonsreis.
Guds rike vokste. En grunn er
at de troende som flyktet bort fra Israel, forkynte evangeliet der de kom. De
kristne var vitner, som Jesus sa de skulle være.