II. Bibelbøkene.
Om Bibelen
I denne delen skal vi vise en
kort oversikt over Bibelen, både bøkene, innholdet og historie. Vi vil vise til
skrifter som taler om det samme og utfyller denne framstillingen.
1. Hele Bibelen.
I hele Bibelen er det 66 skrifter eller "bøker". 39 av dem finner vi i Det gamle testamentet (GT) og 27 i Det nye testamentet (NT). I Bibelen er det historiebøker, lovbøker, salmer, ordspråk, profetier og brev. Det er altså et rikholdig bibliotek vi har i Bibelen. I tillegg finnes det noen bøker en kaller apokryfer. De er ikke regnet som helt pålitelige i alt, men er gode og nyttige å lese, som det stod i eldre bibler.
GT.
Skriftene i GT tilhører den gamle pakt i første rekke. De inneholder bl.a. lover og regler og historie og profetier og salmer. Men denne delen av Bibelen er etter kristen teologi av forberedende art. Mye er profetisk forkynnelse, både i rene ord som forutsigelser og som forkynnelse til folket på profetens tid. Men også selve historien og enkelthendelser kan være profetiske, f. eks. offertjenesten i tabernaklet og templet.
Skriftene i GT tilhører den gamle pakt i første rekke. De inneholder bl.a. lover og regler og historie og profetier og salmer. Men denne delen av Bibelen er etter kristen teologi av forberedende art. Mye er profetisk forkynnelse, både i rene ord som forutsigelser og som forkynnelse til folket på profetens tid. Men også selve historien og enkelthendelser kan være profetiske, f. eks. offertjenesten i tabernaklet og templet.
Alt sammen peker fram mot
Guds utsending til frelse for folket. I GT gjelder det i særlig grad jødene.
Han er Guds salvede (Messias) som skal komme når tiden er inne. Jfr. Gal. 4, 4.
I NT kommer så Jesus som oppfyllelse av disse profetiene.
A. Mosebøkene.
Det er fem bøker som har
navnet Mosebok. Og de handler om tiden etter skapelsen og fram til den tid da
Israels folk stod ved grensen til Jordan. Hver av disse Mosebøkene har sitt særpreg.
Vi må se litt på dem nå. Disse bøkene kalles Loven ettersom de inneholder Mose
lov. Det gjelder både de ti bud (Dekalogen) og seremoniallovene, både om ofrene
i GT og
1. Mosebok.
Denne første boken i Bibelen
kalles gjerne Genesis eller begynnelsen. Her leser vi først om skapelsen. Et
hovedpoeng her er at alt er gjort av Gud. Hele verden er hans verk, og han
gjorde det ved sitt ord. Det er Guds gjerning vi skal være opptatt av når det
handler om skapelsen. Det kan ellers bli en nytteløs ordstrid som skaper vondt
blant troende og andre.
Syndefallet er vel den mest
alvorlige hendelse i verdens historie. Den er omtalt i kap. 3 og gjentatt med
enkle vers andre steder både i GT og NT. Den satte et skille mellom Skaperen og
det skapte. Menneskene ble jaget ut fra Edens hage. Og det fikk følger for hele
slekten etterpå. Paulus sier at hele verden ble dermed fordømt, Rom. 5. Derfor
var det nødvendig med en Frelser som ikke bare kunne berge Adam og Eva og den
første familie, men alle slekter til alle tider. Kap. 3, 15 er et forvarsel og
profetord om den kommende Messias.
En ny katastrofe kom over
verden på Noahs tid, Kap. 6 ff. Også den kom som følge av synd i folket. Gud
kunne ikke se på at alt folket gikk til grunne. Etter dette grep Gud inn da
folk bygget Babel tårn, kap. 11. Folket ble spredt ut over verden og alle fikk
sitt eget språk.
Fra kap. 12 kommer så
historien om Abraham og han etterkommere. Nå valgt Gud ut en familie blant alle
verdens mennesker. Her ville han vise sin nåde og godhet og la dette bli en ny
slekt der Messias skulle fødes.
To lekter kom etter Abraham
ved to av hans barn: Isak ble stamfar til jødefolket som fremdeles eksisterer i
dag som et spesielt folk for Gud. Og dernest etterkommerne etter slavinnens
sønn, Ismael. Det er arabiske stammer som kommer fra ham. Som vi vet har det
vært mye strid mellom dem.
Isaks sønn, Jakob, ble
stamfar til de senere Israels 12 stammer. Fremdeles regner jødefolket med disse
stammene. På grunn av hungersnød reiste Jakob og sønnene til Egypt for å
overleve etter en alvorlig episode med Josef og brødrene.
2-5. Mosebok.
Etter mange år reiste så
folket ut av Egypt – det ble opptakten til påskehøytiden som de fremdeles
feirer. Her møter vi Moses som hovedperson i resten av Mosebøkene. I andre
Mosebok (også kalt Exodus) hører vi om utgangen av Egypt og begynnelsen på
vandringen i ørkenen. Ved Sinai berg fikk de lovens tavler av Gud og
forordninger om tabernaklet som nå ble reist. Det var helligdommen gjennom hele
ørkenvandringen.
I 3. Mosebok hører vi om alle
ofringene til Israels folk. De peker egentlig fram mot det store siste offer da
Jesus døde på Golgata. De ulike ofrene peker på forskjellige sider ved Jesu
frelsesverk og hans liv. I 4. Mosebok hører vi mer om selve vandringen i
ørkenen. Også her ser vi forbilder på det som skulle komme i den nye pakt. Reisen
og oppholdet i ørkenen varte i førti år. I 5. Mosebok kommer så avslutningen
reisen med en gjentagelse av loven og Moses’ avskjedstale til folket og
velsignelsen av stammene i kap. 33. Den kan vi jamføre med Jakobs tale til
stammene i 1. Mosebok 49.