Svebilius, Olof
Svensk biskop og katekismeforfatter.
Boka «Veiledning til fred» av C. O. Rosenius begynner med et
kapittel om Guds hellige lov. Der siterer Rosenius en setning av dr. Svebilius.
Jeg undret meg lenge over hvem det var. Etter sitatet å dømme var han
lutheraner og stod for et klart syn på lov og evangelium. Jeg fant lenge ingen
bok av ham.
Så kom internett, og der kan mange saker løses. Ved et
enkelt søk på en skandinavisk netthandel fikk jeg nytt lys over saken. Svebilius
hadde skrevet en forklaring til Luthers lille katekisme. Danmark og Norge har
hatt sin Pontoppidan, og Sverige hadde sin Svebilius. Begge forklaringene er
bygget opp med spørsmål og svar. Men den svenske kom altså før den danske.
Selvsagt var jeg nysgjerrig etter å vite noe om denne mannen
som Rosenius altså hadde lest noe av. Nytt søk på nettet førte meg til
nett-leksikonet Wikipedia. Der var nedskrevet hovedpunkter i hans liv. Vi skal
ta med noe av dette.
1. Livsløp.
Olof Svebilius var født 1. jan. 1624 i Ljungby i Sør-Sverige.
Han var sønn til Gøran Eriksson fra Svensby og kona Ingeborg Larsdatter. Faren
tok navnet Swebilius etter farfarens gard Sveby. Olof ble student i Uppsala i
1638 og senere i Kønigsberg.
Han ble filosofi-kandidat i Uppsala 1649, og begynte nå en
reise sammen med Johan Gyllenstjerna i flere land. Han fikk studere både i
Strasbourg og Paris og utnevnt til konrektor i Kalmar 1652. Senere ble han
rektor og lektor i filosofi og presteviet 1658. Senere ble han lektor i teologi
og slottspastor i sogneprest i Ljungby i kalmar stift 1663. Tre år senere
flyttet han til Lund og ble professor i teologi der.
Kong Karl 11. hadde tillit til ham og stilling med
undervisning i teologi og ble overhoffpredikant og kongens skriftefar. Han ble
også sogneprest i Solna og pastor i Storkyrkan. Han ble forfremmet i 1675 til
teologisk doktor og tre år senere biskop i Linkøping. I 1681 ble han så
erkebiskop.
Svebilius ble gift i 1658 med Elisabeth Gyllenadler, datter
til biskop Samuel Enander og Margareta Jönsdatter. Hun var også datter til en
biskop. De hadde sju barn, og fire døtre ble gift med biskoper og en professor.
Alle barna ble adlet med navnet Adlereberg.
Svebilius døde i Uppsala i året 1700.
2. Livsgjerning.
Ved siden av sin preste-og lærergjerning deltok Svebilius i
flere andre kirkelige oppdrag. I 1686 kom en ny kirkelov i Sverige der han
trolig var med. Hans viktigste gjerning ved siden av prestearbeidet var trolig
at han utarbeidet en katekisme for svenske barn.
Han ble først med i en kommisjon som skulle utarbeide et
forslag til forklaring til Luthers lille katekisme. Den blir karakterisert som
et hastverksarbeid, og de ansvarlige var ikke enige arbeidet. Nå fikk
Sveblilius i oppdrag å skrive en ny helt alene. Han fikk bare to måneder på
seg, og han holdt fristen. Kongen erklærte i 1689 at den skulle være norm for
kirkens undervisning.
Denne katekismen blir kalt et mesterverk ved sine korte og
klare spørsmål og svar. Den gjenspeiler luthersk ortodoksi (den rene lære, som
1600-tallet ofte er blitt kalt, selv om det ikke stemmer helt). Denne læreboken
ble så brukt i svensk skole til 1810.
I 1810 reviderte erkebiskop J. A. Lindblom katekismen som
fortsatte å bli brukt i skolen. Jeg har en utgave av katekismen trykt i 1867,
og den omfatter 371 spørsmål og svar med tillegg av bl. a. hustavla, bønner og
Atanasius’ symbol (bekjennelse). Pontoppidan hadde til sammenligning 759
spørsmål. Det kan være denne Lindbloms reviderte utgave Rosenius har lest. Den
er fremdeles kalt «Forklaring af Doct. Ol. Swebilius». Boken er i alle tilfelle
oversatt til finsk og dansk.
Svebilius’ forklaring har trolig hatt stor påvirkning på det
svenske folk i tillegg til Finland og Danmark. Flere generasjoner har lest
boken som barn og fått det med seg gjennom livet.
Mer om Svebilius.
Den nye utgaven av Svebilus’ katekismeforklaring ved
Lindblom kom ut i 1810 og Rosenius var født i 1816 i Norrland og døde i
Stockholm i 1868. Det betyr at den nye utgaven var tatt i bruk før Rosenius var
født. Han kan derfor ha brukt den nye i sin skoletid. Men nå var han født i
Norrland, og der var folket mer tradisjonsbundet enn flere andre steder i
landet. De kan ha brukt den gamle boka. Men Rosenius kan også ha fått tak i den
som voksen.
Han var 26 år gammel da skrev artikkelen «Om Guds heliga lag»
i 1842. Det var i første årgang av bladet Pietisten. Der begynner han med å si:
«Doktor Swebilius säger, ‘att lagen är af naturen någonlunda känd’…». Denne
setningen står ikke i Lindbloms utgave av katekismen. Men vi finner den derimot
i den eldre utgaven før 1810. Jeg har fått tak i et eksemplar trykt i 1806. Den
første utgaven kom ut i 1689, ble godkjent ved riksdagen samme år og ble ført
utbredt over hele landet.
Der leser vi i innledningen til Troens artikler, side 26 i
min utgave og spørsmål 4 (lett fornorsket): «Hvilken forskjell (sv: åtskilnad) er
det mellom loven og evangeliet?
(Svar): Loven straffer mennesket for synd og forskrekker (oss);
Men evangeliet trøst og forsikrer oss om Guds nåde og syndenes forlatelse.
Loven fordrer gjerninger; men evangeliet troen. Loven er av naturen noenlunde kjent: Evangeliet er en hemmelighet som
er skjult for all fornuft. Men Gud har ført det fram (framhaft) ved Sønnen.
Loven lover evig liv til dem som ved egen rettferdighet og har en fullkommen
lydighet. Evangeliet lover det samme, men ved en annens rettferdighet som han
tilegner seg, nemlig Kristi rettferdighet.» Her siteres så 5. Mos. 27, 15 og
17; Rom. 1, 16. Luk. 10, 28; Rom. 10, 9; Rom. 2, 14; Ef. 1, 19. Joh. 1, 18.
Dette ble tatt bort av Lindblom.
Den setningen som her er satt med kursiv, er sitert av Rosenius. Vi kan trolig si at Rosenius har
lært noe av sin teologi nettopp av Svebilius. Vi finner denne læren igjen i
mange av hans taler og artikler.
Men dette lærer oss trolig også noe annet. For Lindbloms reviderte
utgave er ikke bare en forkortning av det Svebilius skrev. Sele innholdet og
teologien er noe annet. Kanskje begynner det frafallet som etter hver vokser
fram i Sverige her. For å få mer lys over det, må vi lese og si litt om denne
Lindblom.
Johannesen Axelsson Lindblom var ikke teolog, men sønn av en
prest. Han var født 1746 og døde 1819. Han studerte filologi i Uppsala og
underviste som professor og skrev en romersk litteraturhistorie. Han arbeidet
også ved Universitetsbiblioteket og hadde kontakt med kong Gustav III, som
gjorde han til biskop i Linköping på tross av at han ikke var ordinært. I 1805
ble han erkebiskop i Uppsala.
En viktig side ved Lindblom er at han var påvirket av nye
retninger som opplysningsteologien. Det var han som innførte den til Sverige. Han
var også opptatt av filosofen Kant. Lindblom ble en foregangsmann for denne nye
teologien (neologi) som egentlig var egentlig liberal teologi og i slekt med
rasjonalismen som al vekt på fornuften. De ville ta bort f. eks. treenighetslæren,
læren om Kristus og arvesynden. De la også vekt på følelsene og subjektiv
erfaring.
Det var nettopp norrlandsleserne som reagerte sterkt mot den
nye læren som Lindblom var talsmann for. Den nye katekismen av Lindblom var
preget av det. Prof. B. Gustafsson i Lund reagerte på det som skrev i sin bok «Svensk
Kyrkohistoria» 1966: «Om arvesynden heter det at den var ‘människans medfødde benägenhet
till det onda och oförmögenhet till det goda.’ Gud hadde gitt mennesket en
udødelig sjel med fornuft og fri vilje.»
Svebilius har sterkere uttrykk: «Hva er arvesynd? (Svar): Arvesynden
er ikke bare at mennesket tapte Guds velvilje (belåtes). Men også hele menneskets
fordervede natur og onde begjær, som det blir født med som vredens barn uten
gudsfrykt og sann tro. Ja, det er kort sagt en maktesløshet eller udugelighet
(oførmøgenhet) til alt godt og en tilbøyelighet (benegenhet) til alt ondt.»
Det er klart at avstanden mellom den nye teologien og
Rosenius var stor. Det må være en av forklaringene på at han så sterkt og ofte
understreker troen alene og Kristus alene. Mennesket er udugelig til all god
gjerning og kan ikke gjøre noe som helst til frelse. Det er Bibelens lære og de
troendes erfaring.